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クエリ検索: "NNNニュース"
8件中 1-8の結果を表示しています
  • 菊地 秀彦, 佐藤 勝美, 坂井 卓広
    映像情報メディア学会技術報告
    2002年 26.11 巻 BF02002-21/ROFT2002-
    発行日: 2002/01/31
    公開日: 2017/06/23
    会議録・要旨集 フリー
    情報バリアフリー推進の一環として、日本テレビはリアルタイムの字幕送出装置の開発を行い、それを速記ワープロ会社と接続することで、生放送に対応可能なリアルタイム字幕システムを完成させた。字幕送出速度自動制御機能、疑似スクロール機能、CM期間中の字幕カット機能等、様々な工夫を盛り込んだ極めて実用的なものである。そして、2001年8月27日より、ニュース番組「ニュースダッシュ」で日本初の全編リアルタイム字幕放送を実現した。
  • 菊地 秀彦, 佐藤 勝美, 坂井 卓広
    映像情報メディア学会冬季大会講演予稿集
    2001年 2001 巻
    発行日: 2001/12/06
    公開日: 2017/06/05
    会議録・要旨集 フリー
  • TVニュースに見る日米比較
    重田 勲
    日本実用英語学会論叢
    1994年 1994 巻 2 号 48-60
    発行日: 1994年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    The purpose of this survey is to show how 10 Japanese and 6 American TV newscasters moved their heads while talking to the viewers with a special emphasis on the movements of the nose. It was foundthat the American subjects were more conspicuous than the Japanese subjects both in frequency and variety. Overall, the Japanese tended to show falling movements whereas the Americans tended to show rising movements. With respect to the relationship between the position of the sentence and nose movements, the Japanese showed a closer (psychological) relationship in sentence-final position, and ‹fall+fall› type as opposed to the American ‹rise+fall› type as the most predominant pattern of sentence-initial-final movement. The relationship of American nasal movements and “adjective+noun” combinations was also investigated, the result of which shows that more movements occurred in adjectives and that adjectives had more rising movements than falling ones.
  • 佐藤 文久, 前川 義雄
    テレビジョン学会技術報告
    1990年 14 巻 77 号 19-24
    発行日: 1990/12/19
    公開日: 2017/10/06
    研究報告書・技術報告書 フリー
    Apply Teletext, which has been very difficult to receive in a moving vehicle, as a new information service medium for bored commuters.
  • 入江 さやか
    放送研究と調査
    2018年 68 巻 10 号 48-63
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/11/20
    研究報告書・技術報告書 フリー
    平成最悪の豪雨災害となった「西日本豪雨(平成30年7月豪雨)」。気象庁は1府10県に大雨特別警報を発表し最大級の警戒を呼びかけたが、九州から東海にかけての広い範囲で河川の氾濫や土砂災害が同時多発的に発生、死者は200人を超えた。この広域かつ激甚な災害に、放送メディアはどう対応したか。近い将来発生が想定される「南海トラフ巨大地震」などへの対応を考える上でも、十分な調査・検証がなされなければならないと考える。本稿では、その検証の足がかりとしてNHKや在京民放キー局が実際に西日本豪雨をどう伝えたか、発災前から発災後の報道を時系列で示し、今後検討すべき課題を整理した。
  • 伊豫田 康弘
    マス・コミュニケーション研究
    1996年 49 巻 25-35,235
    発行日: 1996/07/31
    公開日: 2017/10/06
    ジャーナル フリー
    The increased demand by viewers for news reporting led to the advent of "the age of reporting" in the TV world. News programs became the main arena in the ratings competition, and the networks all competed in improving and expanding their news-reporting apparatuses in the attempt to strengthen their news programs. At the same time, the advent of "the regional age" led to an increased need for local news reporting by regional TV stations, especially of political news directly related to the daily lives of local citizens. A tendency can also be observed for the success of local news programs to raise the overall ratings of the station. However, size limitations on news-reporting staff have meant that most local stations are faced with the dilemma of being unable to carry out adequate news-reporting activities.
  • 山本 明
    マス・コミュニケーション研究
    2011年 78 巻 149-167
    発行日: 2011/01/31
    公開日: 2017/10/06
    ジャーナル フリー
    This study analyzes the messages written about the Japanese television program "24-Hour Television: Love Saves the Earth" on the website "2 channel," the most popular online community in Japan. The study explores the comments on this television program in the online community by evaluating the features of TV watching when the program is viewed with writing messages online, and examines the various motives of the contributors of writing online. Previous studies indicated that internet users tend to be involved in "24-Hour Television"; hence, this study also explores why this show attracts so many internet users. Text mining of the messages written in "2 channel" revealed that people wrote comments as same time as they were watching TV. In their comments, the words used to express their impressions of the TV show were "kando (impression)" and "gizen (hypocrisy)." These comments suggest that the major features of their TV watching style are "tsukkomi" (to play the straight man) and "urayomi" (to guess behind the production of this show). The results also suggest that the main motive for writing their comments in the online community is social interaction (to share their emotions with the show and their watching experiences). Hence from comments on this show, it is suggested that this show's live in "2 channel" has already annual event to "2 channel" users and this show's characteristics maybe fit for live in "2 channel". It also seems that the motives for writing messages in community sites while watching TV and the features of TV programs that stimulate online messages may be common to all messages about TV in online community sites.
  • 放送局のメディア・リテラシーへの取り組みの変遷
    宇治橋 祐之
    放送研究と調査
    2020年 70 巻 4 号 50-73
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/04/16
    研究報告書・技術報告書 フリー
    メディア・リテラシーという言葉は日本では、「マスメディアが伝える情報を批判的に読み解く能力」という文脈でとらえられることが多く、1990年代後半から広く使われるようになり、この時期にNHKや民放でメディア・リテラシーに関する取り組みが進んだ。こうした動きは2000年代に一段落したが、「フェイクニュース」「ポスト・トゥルース」などの言葉が注目を集める現在、あらためて「受信者としても発信者としても、メディアのあり方を考え行動できる能力」としてのメディア・リテラシーの育成が求められている。 本稿ではメディア・リテラシーの概念を整理した上で、放送局のメディア・リテラシーへの取組を、番組と番組以外に分けてみていく。番組については「自己検証番組や特集番組」と「小中学生や高校生を対象とした教育番組」に分類、番組以外については「小中学生や高校生向けのイベント」「一般向けの公開施設」「ウェブサイト」の3つに分類、それぞれの取組の変遷を、NHKを中心に民放も含めてみる。 ソーシャルメディア時代を迎え誰もが映像を手軽に発信できる時代、放送局がメディア・リテラシーに果たせる役割を考えたい。
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