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クエリ検索: "第4回十字軍"
12件中 1-12の結果を表示しています
  • 宮城 美穂
    オリエント
    2002年 45 巻 2 号 111-132
    発行日: 2002年
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
    The conflict between the Byzantine Empire and the West in the twelfth century has been one of the most important themes in Byzantine history. Some papers have even hinted that the Byzantines, including the Byzantine historian Nicetas Choniates, preferred the Muslims as neighbors to the Cathoric Westerners. Previous papers have generally argued that Choniates, who wrote his History from 1185 to 1207, testified to this conflict when he criticizes the Westerners who conquered Constantinople in 1204.
    A survey of his use of expressions with γενος, εθνος and βαρβαρος, however, shows that he valued the Westerners most highly among the various peoples around the Empire. While the Byzantines are always referred to as γενος (=people), the Turks as the Muslims most known to the Byzantines at that time are always referred to as βαρβαρος (=barbarian). The peoples in the Balkan Peninsula play only relatively negligible roles in his book. The Westerners are sometimes referred to as γενος who had friendly relationships (=øιλος, øιλιος and øιλια) with the Byzantines, although they are also sometimes referred to as βαρβαρος when they used crude violence to-wards the Byzantines. These facts indicate that Choniates distinguished between the Westerners and the other peoples around the Empire and that he had a prejudice against the Turks.
    In short, the History should not be interpreted in light of the conflict between the West and the Byzantine Empire. It is true that Choniates blamed the Westerners for their cruel conquest, but in comparison with his view of the Turks, it can still be argued that he speaks for the pro-Western Byzantines who regarded the friendships with the Western countries as the vital means of saving their Empire.
  • εσπερα, δυσιζと「軍隊」の相関関係から
    宮城 美穂
    オリエント
    2005年 48 巻 1 号 171-186
    発行日: 2005/09/30
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
    The aim of this paper is to examine how εσπερα and δυσιζ, both meaning “west”, are used in Byzantine historiography of the eleventh and twelfth centuries. It is concluded that εσπερα and δυσιζ, when used to designate Hungary, meant simply “west”, while the same words when used to designate the Crusades, the Holy Roman Empire and other Western powers, meant “Western Europe” and were used in the context of its military power.
    In the eleventh century, εσπερα and δυσιζ were used in contrast to εωζ, which means “east”. These words served to change the scene from wars with western enemies to those with eastern enemies, and vice versa. Besides that, they expressed the Byzantine imperial ideology that the Byzantine Empire was situated in the middle of the civilized world surrounded by the western and eastern barbarians. In the twelfth century, however, εσπερα and δυσιζ came to be used without “east” in many contexts and began to be used to modify the word “troops” when describing the Western countries' armies.
    Much research has concluded that Byzantine historiography defined Western Europe as a society characterized by the Catholic Church and feudalism. This survey, however, shows that it characterized Western Europe by the military power that finally conquered the City of Constantinople in 1204.
  • ―ビザンティン回帰と故郷ヴェネツィアへの憧憬―
    大村 雅章, 江藤 望
    美術教育学研究
    2022年 54 巻 1 号 41-48
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/03/31
    ジャーナル フリー

    2017年,アムステルダム国立美術館にて,カルロ・クリヴェッリ作の『マグダラのマリア』を間近で見た時に,他に類を見ないほど堆く盛り上げられた石膏地装飾に衝撃を受けた。盛期ルネサンスの時代に生きたこの画家の板絵テンペラ画は,ゴシック様式はおろか,ビザンティン様式の時代に逆行するかのごとく,その特異性が際立っていたのである。立体的装飾は,『マグダラのマリア』の円光,衣服,アトリビュートに施され,技法的に大きな特徴が見られた。本稿では,過去3年間の実証実験の結果,石膏地盛り上げの技法は,パステーリャという家具の装飾技法に用いられる材料で,絞り出しによる成形方法が選択されていた。また,パステーリャを使った理由については,収縮に富んだ材料であることが判明した。この結果に基づいて,2019年の故郷ヴェネツィアでの調査から,ビザンティン美術を手がかりに,クリヴェッリの技法の源流を明確にする。

  • 鈴木 重周
    フランス語フランス文学研究
    2007年 90 巻 168-181
    発行日: 2007/03/30
    公開日: 2017/08/11
    ジャーナル フリー
    L'histoire de la litterature francaise considere le plus souvent Marcel Schwob (1867-1905), ecrivain d'une grande puissance d'imagination, comme l'un des conteurs de grand talent de la fin du XIX^e siecle. La plupart des etudes consacrees a cet ecrivain ne traitent en effet que de ses contes. Il y a tres peu d'6tudes consacrees a une particularite pourtant interessante de Schwob : la double appartenance de Schwob, juive et francaise. Certes, on chercherait en vain le mot ≪juif≫ dans les textes d'un auteur par ailleurs tres discret sur sa judeite. Mais il ne nous semble pas que l'on puisse dire qu'il n'y a pas de rapport entre les motifs de l'ecriture schwobienne et la double identite de l'auteur lui-meme. L'epoque dans laquelle it vit est en effet difficile pour les juifs. Et surtout, on ne peut negliger le mouvement d'antisemitisme de la fin du XIX^e siecle. Durant les annees qui precedent l'affaire Dreyfus, nombre d'elements se conjuguent, qui suscitent une violente poussee d'antisemitisme. Que signifie pour Schwob, et son ecriture, le fait d'etre juif ? Nous nous proposons, dans le present article, de mettre en lumiere, a la lecture de La Croisade des enfants (1896), une dimension cachee de Schwob, ecrivain juif. Pour decrire un evenement qui a profondement marque l'histoire du Moyen Age, le conteur a choisi de soumettre au lecteur, juxtaposes, les recits de huit personnes. Bien qu'elle puisse etre consideree, par son theme meme, comme ≪tres chretienne≫, l'oeuvre contient de nombreux elements heterodoxes ou meme juifs, et remet en question, insidieusement, le bien-fond6 de l'obeissance absolue a la hisrarchie ecclesiastique. C'est en fait un texte qui, tout en traitant le theme chretien de la Croisade, prend ses distances, sur le fond, avec l'historiographie chretienne. Ce que tous les recits mettent en relief, c'est d'abord et avant tout, l'innocence des enfants, victimes d'un enthousiasme religieux devoye. Confronts a l'antisemitisme de son siecle, Schwob ne prend pas le parti de decrire le vecu des juifs ou de proclamer sa judeite. Mais sa discretion nest pas le resultat d'une acceptation passive de ce qui est. Elle est le produit d'une strategie qui vise, indirectement, a susciter le doute et la msfiance a l'egard de l'enthousiasme de la fin de siecle.
  • 杉村 貞臣
    オリエント
    1988年 31 巻 2 号 75-91
    発行日: 1988年
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
    how the five emperors in the Dynasty of Lascaris (1204-1261) succeeded to the throne is discussed here. The succession by the blood relation as Theodoros I, Theodoros II, John IV, and the succession by the marriage as John III, continued the family line of Lascaris. But a usurpation by Michael VIII has gone to ruin the family of Lascaris. The patriarch and the aristcracy in Nicaea supported the family line of the dynasty.
  • 赤澤 とし子
    人口学研究
    2002年 31 巻 66-70
    発行日: 2002/11/30
    公開日: 2017/09/12
    ジャーナル フリー
  • ビザンツ後期キリスト教聖堂における皇帝文書利用の一側面
    村田 光司
    西洋史学
    2019年 268 巻 78-
    発行日: 2019年
    公開日: 2022/05/10
    ジャーナル フリー
  • 渡辺 金一
    オリエント
    1977年 20 巻 1 号 213-228
    発行日: 1977/09/30
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
  • 宇佐神 正明
    日本経営倫理学会誌
    2004年 11 巻 37-48
    発行日: 2004/03/31
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
    We know that human societies consist of communities and associations. After the Tokugawa period, Japan has been organized for sustaining of these associational families, also in the time of Meiji Emperor system, and in the governmentally regulated highly economical society after the second-world-war. These communalized associations have been changed into a self-satisfying closed community. However, at the collapse of bubble economy in 1990 decade through the end of cold war between USA and Soviet Union, Japanese leaders have noticed the importance of communal relationships, had brought the package law of decentralization into force in April 2000. These situations will provide Japan and Japanese the conditions to function conscience. Conscience works only in communal relationships, affording every person freedom to conduct and judge by oneself, changing every association on earth into global citizens. Morality belongs to the closed community, on the other, ethics and conscience belongs to international global secular pluralistic society.
  • 中谷 功治  編
    西洋史学
    2010年 238 巻 39-
    発行日: 2010年
    公開日: 2022/04/21
    ジャーナル フリー
  • 境界地域から
    服部 良久  編
    西洋史学
    2013年 251 巻 31-
    発行日: 2013年
    公開日: 2022/04/28
    ジャーナル フリー
  • オリエント
    2001年 44 巻 2 号 225-248
    発行日: 2001年
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
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