数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
論理的な図形認識を促す算数・数学科 カリキュラムの開発 (3) ― 4年間の追跡による生徒の論理的な図形認識の変容についての考察 ―
妹尾 進一村上 良太鈴木 昌二川﨑 正盛高淵 千香子山中 法子内田 武瑠木村 惠子松浦 武人植田 敦三
著者情報
ジャーナル フリー

2013 年 19 巻 1 号 p. 89-102

詳細
抄録

  The purpose of this research is to show the efficiency of the developed curriculum of geometric figures in compulsory level based on the theoretical framework in order to mediate between elementary and secondary school mathematics.   Especially, we focus on the transformation of the students’ logical recognition of geometric figures through a four-year prospective practice.   During this four-year practice, teaching units that aimed to progress students’ awareness toward the relationship between properties of a geometric figure were developed and practiced.

  In this paper, we are interested in transformation of the students’ logical recognition who have been taking part in through out the four-year prospective practice.   After the lessons which were designed to initiate into the learning/teaching of proof at the 8th grade, the transformation of the students’ logical recognition of geometric figure were evaluated by the use of the same performance task developed four year ago.   The result of the evaluation shows that the developed curriculum is effective to promote the transformation of the logical recognition of geometric figures.   

著者関連情報
© 2013 全国数学教育学会
前の記事
feedback
Top