数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
統計教育に関する教授単元の開発研究 ― 意思決定能力育成へ向けた批判的思考を促す教授単元の提示 ―
福田 博人
著者情報
ジャーナル フリー

2014 年 20 巻 2 号 p. 169-182

詳細
抄録

   The purpose of this paper is to construct a framework of statistical thinking and to develop teaching unit about the statistics education.

   For this purpose, the author clarified a way of statistical thinking in order to decide a view on a development of teaching unit about statistics education, and considered on phenomena caught statistically and critical thinking for catching them.

   As a result, the author classified characteristics of the phenomena caught statistically into three, concreteness, operativity and variable tendency, and critical thinking into three, aspirant thinking, reflective thinking and analytic thinking. Through placing three characteristics on each apex of a triangle and linking their apices with each critical thinking, the author proposed the framework on a way of statistical thinking which attach great importance to critical thinking.  Finally, the author developed teaching unit “Estimate of the Number” about sample survey, made development of classes and analyzed each development through the framework on a way of statistical thinking.

著者関連情報
© 2014 全国数学教育学会
前の記事 次の記事
feedback
Top