数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
数学的コンセプション形成の理論的予測方略の開発 ―関数論を中心として―
上ヶ谷 友佑
著者情報
ジャーナル フリー

2015 年 21 巻 1 号 p. 39-51

詳細
抄録

   The purpose of this paper is to develop and propose the strategies for theoretical prediction of mathematical conception formation.  We elaborate the notion of hypothetical learning trajectory proposed by Simon (1995). The paper mainly consists of three parts. First, we formulated the general strategies for predicting a hypothetical learning trajectory through the reviews of previous research. Second, we formulated the conditions of some types of mathematical conceptions, focusing on the operative origin of mathematical conceptions and on the educational implication from constructivism.  Third, in order to show the usefulness of our formulation of the strategies for theoretical prediction of mathematical conception formation, we predicted a hypothetical learning trajectory when a student reads a Japanese high school mathematics textbook, and discussed the implication from our analysis.

著者関連情報
© 2015 全国数学教育学会
前の記事 次の記事
feedback
Top