数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
RLAによるクリティカルシンキングを育成する数学科授業の開発 ―子ども達による査読活動を通して―
服部 裕一郎井上 優輝
著者情報
ジャーナル フリー

2015 年 21 巻 2 号 p. 1-12

詳細
抄録

   Due to social reform concerns, such as rapid aging and low birth rate in recent years, the need for critical thinking abilities to be developed in children, who will be major players in the 21st century, is becoming increasingly important.  This paper explores learning activities called Researcher-Like Activity (RLA) in an effort to foster critical thinking skills when teaching mathematics.  The objective of the research was to verify the effectiveness of incorporating RLA and to clarify its achievements and problems.  As the result of this research, it was found that RLA had a fixed effect not only on the development of critical thinking-related rationality (logicality), reflective thinking (contemplative), and critical thinking (skepticism), but also on that of deep thinking including reflective thinking (contemplative) and critical thinking (skepticism).  On the other hand, an issue that needs to be further examined is how to help students who have difficulties with mathematics because of the importance teachers place on reflective thinking.  Thus, further research is necessary regarding planned, effective intervention that does not inhibit students’ critical thinking, in order to promote their learning. 

著者関連情報
© 2015 全国数学教育学会
次の記事
feedback
Top