数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
理科と数学を関連付けるカリキュラム開発のための理論的枠組みの構築 ―関連付ける方法とその意義に焦点を当てて―
高阪 将人
著者情報
ジャーナル フリー

2015 年 21 巻 2 号 p. 103-112

詳細
抄録

   The objective of this study is developing a theoretical framework for curriculum development of connecting science and mathematics.  First, connection between mathematics and science were classified into 4 ways, thematic relation of content, thematic relation of thinking, structural relation of content and structural relation of thinking.  Next purposes of connecting science and mathematics in each way were discussed.  In thematic relation of content, deeper understanding and ability to assemble the learning content is promoted.  In thematic relation of content, understanding outside school subject topic and problem solving skills by using thinking in a comprehensive manner is developed.  In structural relation of content, conceptual formulation and ability to transfer is advanced.  In structural relation of thinking, understanding from the different view point and generalizing the thinking is fostered. 

著者関連情報
© 2015 全国数学教育学会
前の記事 次の記事
feedback
Top