数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
図形カリキュラムにおける空間的思考に関する学習内容の考察 ―米国カリキュラムとの比較から―
新井 美津江
著者情報
ジャーナル フリー

2015 年 21 巻 2 号 p. 163-174

詳細
抄録

   The purposes of this study are to reveal characteristics and problems of learning contents in terms of Spatial thinking in geometry curriculum in Japan through comparing with NCTM Standards and CCSSM in the  U.S.A.

   The method to compare among curriculums has three steps; (1) three learning contents, “location and coordinates”, “coordinates and transformations” and “2D representations of 3D objects” are selected from the aspects of former curriculum reforms, (2) All learning contents in geometry curriculum are analyzed   using the idea “Making activity an object of another activity” by Hirabayashi (1978), (3) three learning contents selected in first step are compared from the viewpoints, objects and methods.

   The results shows that two curriculums in the U.S.A emphasis on coordinates in order to represent the location in the space and describe the transformation of geometric figures, and also especially NCTM standards has a coherence in raising spatial visualization.  On the other hand, Japanese geometry curriculum is taken along van Hiele’s level of thinking.  However there are two problems, lack of opportunity to learn dynamic geometry and inadequate specific viewpoints of raising spatial thinking abilities.

著者関連情報
© 2015 全国数学教育学会
前の記事 次の記事
feedback
Top