数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
数学学習における一般化の機能に関する一考察 ― その順序を伴った構造に着目して ―
早田 透
著者情報
ジャーナル フリー

2016 年 22 巻 1 号 p. 179-190

詳細
抄録

   Generalization is very important knowing process in mathematics learning.  However, its purpose, meaning and usefulness (we call, the function of generalization) are not so clear for not only students but also mathematics educators.  In fact, even very young children has ability to generalize something (Vinner, 2011), nevertheless generalization does not appear just by performing in mathematics class (cf. Tatsis & Tatsis, 2012).  This problem should not simply be attributed to students’ cognitive ability, but also that they may not realize the function of generalization.

   In our previous study, we identified six functions of generalization: purification, valiablization, unification, discovery, association, and socialization. In this study, we focus and analize their epistemological ordered structure between two functions.  Of course, their actual relationship in mathematics learning is more complex and tangled.  However, relationship between two functions is the most simple structure.  Thus, our analysis provide the basis for understanding the function of generalization in learning mathematics.

著者関連情報
© 2016 全国数学教育学会
前の記事 次の記事
feedback
Top