数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
レッスンスタディを通したカリキュラム開発 ― 後期中等段階の新たな数学教師教育に向けて ―
杉野本 勇気岩崎 秀樹
著者情報
ジャーナル フリー

2016 年 22 巻 1 号 p. 51-58

詳細
抄録

   The purpose of this paper is to propose what a mathematics teacher education for Upper secondary level should be.  In our country, research on teacher education has not been mainly focused on in the mathematics education research.  Therefore only small numbers of research papers on this topic have been reported.  On the other hand, mathematics teacher education has been taken up from the international point of view.  However, the main target for mathematics teacher education is not upper secondary level, but lower secondary level and primary level.

   In the first parts of the paper, the direction and approach of mathematics teacher education for new age was considered.  In the middle parts of paper, we illustrate the difference in quality between Academic-oriented lesson study and Meritocratic-oriented lesson study.  The quality is characterized by three parts: the viewpoint regarding subjects, the relation to researcher, and the position in the school system.  In the last parts of paper, we consider to propose the method of curriculum development through Lesson Study.  Mathematics teachers should be interested in three points for curriculum development: in the subject matter, in the learner, and in the learning object.

著者関連情報
© 2016 全国数学教育学会
前の記事 次の記事
feedback
Top