数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
L. Radfordの対象化理論に基づく生徒の数学的知識の主観化に関する研究 ―主観化の水準の妥当性の検討と実践への提言―
橋口 幸貴
著者情報
ジャーナル フリー

2016 年 22 巻 2 号 p. 1-9

詳細
抄録

   This study clarifies the process that students comes to grasp knowledge as the thing which can be applied to various context.  In this study, I name such a process “Subjectification”.  In this article, I test suitability of the levels of Subjectification by surveys of the reality of students. In the test, I check the following three points;

 (1) Whether at least one student corresponds to each level of Subjectification

 (2) Whether all students correspond to any of levels of Subjectification

 (3) Whether students who correspond to a certain level behave like students correspond to the level

   As a result, I argue that the validity of the levels of Subjectificaation is mostly certain.  And through surveys, I define differences in grasping knowledge between each level of Subjectification.

 Level1: Grasping knowledge as a formula

 Level2: Grasping knowledge as a formula, and Particular as a process

 Level3: Grasping knowledge as a process, and a formula as the process

   Finally in order to make up for these differences, I propose leading principles.

著者関連情報
© 2016 全国数学教育学会
次の記事
feedback
Top