数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
世界探究パラダイムに基づくSRPにおける論証活動(1) ―理論的考察を通して―
宮川 健濵中 裕明大滝 孝治
著者情報
ジャーナル フリー

2016 年 22 巻 2 号 p. 25-36

詳細
抄録

   The aim of our two consecutive papers is to advance understanding on the nature of proving activities required in the inquiry-based learning called Study and Research Paths (SRP), which is based on the paradigm of questioning the world proposed by Chevallard in the framework of Anthropological Theory of the Didactic  (ATD). In this paper, we first introduce the paradigm of questioning the world and the notion of SRP as well as the Herbartian formula, the media-milieu dialectic, the five phases of SRP, and the seven dialectics, and then explore the nature of proving activities in SRP through a theoretical consideration on the process of elaborating an answer to a given question. In the situations of SRP, the learners need to ask why-questions in order to understand the answer obtained from the media and use it to elaborate their own answer. We as a result reached at the claim that the situations of SRP trigger the proving activities to understand the mathematical structure which are difficult to be realized in the ordinary mathematics class based on the ‘old’ paradigm of monumentalism, due to the didactic contract spontaneously created in such situations. This claim is to be empirically verified in the second paper and in our future study. 

著者関連情報
© 2016 全国数学教育学会
前の記事 次の記事
feedback
Top