数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
算数科教師に内在する授業構成原理に関する研究 ― 昭和初期の算術授業を対象として ―
木村 惠子岡崎 正和渡邊 慶子
著者情報
ジャーナル フリー

2017 年 23 巻 2 号 p. 15-29

詳細
抄録

   The aim of this paper is to clarify what the experienced teachers in Japan have regarded important in constructing mathematics lessons.  Therefore, we interviewed two experienced mathematics teachers by using mathematics lesson documents from the historical resources, which may permit them to reveal the underlying principles of their teaching more easily.  At the result of these interviews, we found some principles that worked when the experienced teachers construct their classroom lessons.  Firstly, the lessons can be identified in terms of “the narrative coherence of a mathematics lesson”.  Secondly, the teachers shape their lessons by dividing them into two parts: before and after setting the problems.  Thirdly, there are four viewpoints in talking about the document; teacher’s own teaching style, children’s learning, contents of teaching and a general teaching style.  We found that experienced mathematics teachers have their own principles of the lesson construction and were able to talk about them through the interviews.

著者関連情報
© 2017 全国数学教育学会
前の記事 次の記事
feedback
Top