数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌
Online ISSN : 2433-3034
Print ISSN : 1341-2620
日本の生徒が持つPISA数学的リテラシーの特徴の変化に関する研究 ―「不確実性とデータ」領域に注目したPISA2003とPISA2012およびPISA2015の分析から ―
渡邊 耕二
著者情報
ジャーナル フリー

2020 年 26 巻 1 号 p. 1-12

詳細
抄録

  Watanabe (2019) revealed that the pattern of item difficulty of Japan does not have observable changes between PISA2003 and PISA2012 in whole by making international comparison.  Looking at common items between PISA2003 and PISA2012 to examine the pattern of item difficulty in more detail, one of the items of the area ‘uncertainty and data’ that related with probability and statistics has remarkable change of being easy item in only the result of Japan.  The results suggest that the revised course of study in 2008 has a gradual effect on the pattern of item difficulty.  Because this course of study is newly revised with the area ‘uncertainty and data’.  However, the students that took PISA2012 learned mathematics under the revised course of study in a period of its advanced implementation.  

  The aim of this study is to verify the effect of the revised course of study in 2008 after its full implementation focusing on the area ‘uncertainty and data’ by analyzing PISA2015 data.  In order to consider the pattern of item difficulty in the area ‘uncertainty and data’, the method of multiple group item response theory is used to detect the differences of item difficulty between PISA2003, PISA2012 and PISA2015.   

  The results revealed that the pattern of item difficulty in the area ‘uncertainty and data’ does not have observable changes among PISA2003, PISA2012 and PISA2015 in whole by making international comparison.However, focusing on common items, the item of the area ‘uncertainty and data’ that has remarkable change in the study of Watanabe (2019) became easer in the results of PISA2015 as well.  In conclusion, the effect of the revised course of study in 2008 is revealed that the specific item of the area ‘uncertainty and data’ become easer among PISA2003, PISA2012 and PISA2015.

著者関連情報
© 2020 全国数学教育学会
次の記事
feedback
Top