日本教育工学雑誌
Online ISSN : 2432-6038
Print ISSN : 0385-5236
二値パターンとして分類てきる構成式解答のデータ処理方法
西之園 晴夫永野 和男下村 勉
著者情報
ジャーナル フリー HTML

1976 年 1 巻 3 号 p. 103-113

詳細
Abstract

質問項目に対して学習者が記述式で解答した場合, その反応を分類してカテゴリーを与え,それを数個の要素に分解してその要素が満足されているかいないかの二値パターンとして記述したときのコード化の変換規則を与えた.このカテゴリー・コードは質問項目と学習者についての二次元データに整理されるが,項目要素対応表を追加することによって,これを三次元空間内での0-1型二値データとして表現することが可能であり,このデータ・ボックスから学習者,項目,要素についての三つのマトリックスを再構成し,これを用いて三者の関連が分析できる.この場合の三次元二値データを構成するためには,項目と要素とを対応づけるカテゴリー管理表と,学習者の反応をカテゴリーによって記述した学習者反応一覧表を保存しておけば十分であることを示した.この解析方法を中学校数学に適用したときのデータの変換,保存,解析方法ならびに出力様式についても述べている.

Translated Abstract

A code conversion rule and a method for data processing are given for the analysis of learners' responses, which can be categorized into patterns of binary values. This categorization is adoptable when the learners'responses to questions of a construction type are assumed to be made up of several elements and are described into binary patterns showing whether the responses do or do not satisfy each elemental component of the questions. These data, which include references to the questions and the learners, are adjusted into a two dimentional matrix. This matrix is converted into binary pattern data in three dimentional space, with an additional table which gives the correspondence between the questions and elements. From this three dimentional data box, one can draw out three matrixes: showing the relationships between learners and questions, questions and their elements, and learners and elements. This method of conversion and data processing were applied to the analysis of learners'responses in the instance of a mathematics class in a secondary education level instruction.

References
  • BLOOM, B. S., HASTINGS, J.T. and MADAUS, G.F. (1971) Handbook on Formative and Summative Evalua-tion of Student Learning. McGraw-Hill,New York / 梶田,渋谷,藤田(共訳) 教育評価ハソドブック.第一法規,東京,1973
  • 藤田恵璽 (1975) 教育テストの得点構造と得点分析.行動計量学,3 (1) : 50-57
  • 藤田広ー (1975) 教育情報工学概論.昭晃堂,東京
  • 今栄国晴 (1975) 多肢選択質問法の散布度の処理一誤答集中度係数の問題愛知教育大学教育工学セソター研究レポート,第20号
  • 梶田叡ー (1975) 教育における評価の理論.金子書房,東京
  • 三宅一郎編著 (1973) 社会科学のための統計パッケージ.東洋経済新報社,東京
  • 永野和男,西之園晴夫,下村勉 (1975) 学習者反応の記号処理のための編集管理分析システム.電子通信学会教育技術研究会資料,ET-75
  • 成瀬正行,藤田恵璽,遠藤哲夫,松尾芳樹,松野光暢,大橋敏行 (1974) “重さの保存”学習のテスト分析資料VllI 多重対問分析 (1). 岐阜大学教育工学センター・テクニカル・レボート,TR-14-J
  • 西之園晴夫,永野和男 (1976) 教育研究のための解析用プログラム・パッケージ(APPER)の開発ー会話型統計処理システム.京都教育大学紀要,B, No.48
  • 佐藤隆博 (1975) S-P表の作成と解釈. 明治図書,東京
  • SHU, N. C., HOUSEL, B. C. and LUM, V. Y. (1975) CONVERT : A high level translation definition language for data conversion. CACM 18 (10) : 557- 567
  • 竹谷誠 (1975) S-P表とテスト理論における諸係数の関係と解釈.第3回日本行動計量学会総会
  • 吉本市 (1974) U-P表・M-P表の作成と利用.電子通信学会教育技術研究会資料,ET74-4
 
© 1976 日本教育工学会
feedback
Top