質問項目に対して学習者が記述式で解答した場合, その反応を分類してカテゴリーを与え,それを数個の要素に分解してその要素が満足されているかいないかの二値パターンとして記述したときのコード化の変換規則を与えた.このカテゴリー・コードは質問項目と学習者についての二次元データに整理されるが,項目要素対応表を追加することによって,これを三次元空間内での0-1型二値データとして表現することが可能であり,このデータ・ボックスから学習者,項目,要素についての三つのマトリックスを再構成し,これを用いて三者の関連が分析できる.この場合の三次元二値データを構成するためには,項目と要素とを対応づけるカテゴリー管理表と,学習者の反応をカテゴリーによって記述した学習者反応一覧表を保存しておけば十分であることを示した.この解析方法を中学校数学に適用したときのデータの変換,保存,解析方法ならびに出力様式についても述べている.
A code conversion rule and a method for data processing are given for the analysis of learners' responses, which can be categorized into patterns of binary values. This categorization is adoptable when the learners'responses to questions of a construction type are assumed to be made up of several elements and are described into binary patterns showing whether the responses do or do not satisfy each elemental component of the questions. These data, which include references to the questions and the learners, are adjusted into a two dimentional matrix. This matrix is converted into binary pattern data in three dimentional space, with an additional table which gives the correspondence between the questions and elements. From this three dimentional data box, one can draw out three matrixes: showing the relationships between learners and questions, questions and their elements, and learners and elements. This method of conversion and data processing were applied to the analysis of learners'responses in the instance of a mathematics class in a secondary education level instruction.