1976 Volume 1 Issue 4 Pages 141-151
一斉授業の長所をとり入れた個別化学習システムを開発した.システムはコンピュータとCAI 端末,カセットVTR, オーディオ・テープレコーダ,テキスト,および教師から構成されている.CAI端末での学習は通常のプログラム学習に基づくものではない.このシステムにおけるCAI端末の役割はテキストと学習過程の制御である. 上記の個別化学習システムをComputer Oriented Instruction (COI) Systemと名づけた.COIシステムにおいて用いられているCAIプログラムは系統的な方法で容易に書くことができる.COIシステムを適用した例として,論理的思考の育成のために計画したコンピュータの早期教育についても論じている.COIシステムによるコンピュータ教育の実験は中学生31名(昭和49, 50年度計)に対して行なった.COIシステムの各要素の役割について実験結果をもとにして議論した.
An individualized instruction system involving merits of ordinary classroom teaching has been developed with our original conception. The system consists of computer and CAI terminals, cassette VTRs, cassette audio taperecorders, guide cards, textbook, and teacher. Learning atthe CAI terminal is not based on usual programed instruction. In this system, the role of CAI terminal is implementation of some tests and control of learning process. Our individualized instruction system described above was named Computer Oriented Instruction (COI) system. The CAI program used in COI system can be written by an easy and systematic manner. The COI system has been applied to the course of early computer education which was designed originally for improvement on capability of logical thinking. Experiments of computer education by COI system were tried for 31 students (total of '74 and '75) of junior high school. Roles of elements in the COI system are discussed from the results of experiments.