交通・物流部門大会講演論文集
Online ISSN : 2424-3175
セッションID: 1202
会議情報
1202 二輪車の車線維持支援システムに関する研究 : ライダ操縦モデルによるシステムの評価(OS3-1 操舵系の制御,OS3 交通・物流システムの制御,オーガナイズド・セッション)
片桐 希丸茂 喜高綱島 均
著者情報
会議録・要旨集 フリー

詳細
抄録
This study seeks to design a lane keeping controller for motorcycles and to evaluate it by using a rider control model. We applied the optimal control theory to evaluate a lateral displacement at a virtual point ahead of the vehicle. By examining the computer simulation with the rider-in-the-loop system consisting of the motorcycle, the controller, and the rider control model, good lane following performance is achieved without interference between the control input and the rider's input. In addition, the virtual point regulator corresponds to not only the steering torque disturbance but also the lateral force disturbance by choosing the distance to the virtual point.
著者関連情報
© 2008 一般社団法人 日本機械学会
前の記事 次の記事
feedback
Top