交通・物流部門大会講演論文集
Online ISSN : 2424-3175
セッションID: 1209
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1209 複数の空力特性から評価した高速列車先頭形状の実験的研究(OS1-2 鉄道の騒音・空力・軌道と航空管制,OS1 交通・物流システムの高速化,利便性,快適性の向上,オーガナイズド・セッション(OS))
佐藤 誠太田 元基尾崎 佑太鈴木 昌弘
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抄録
This study considers high-speed train nose shapes which satisfy multiple aerodynamic characteristics. Aerodynamic drag, pressure variation around the nose which effects on an oncoming train and aerodynamic yawing moment of the tail car which causes a flow-induced train vibration in tunnels are estimated by wind tunnel experiments. We examined four types of nose shape as follows: 1) two-dimensional type, 2) straight top surface type, 3) parabolic top surface type, and 4) straight side surface type. The result shows the two-dimensional type is the best among them in almost all aspects.
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© 2014 一般社団法人 日本機械学会
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