シェリング年報
Online ISSN : 2434-8910
Print ISSN : 0919-4622
フリードリヒ・シュレーゲルのケルン講義『哲学の発展』における知性と理性
山口 沙絵子
著者情報
ジャーナル オープンアクセス

2018 年 26 巻 p. 71-

詳細
抄録
One of the key traits that connect different periods of Friedrich Schlegel’s philosophy is the pri- macy of understanding over reason. It stands out against the background of the contemporaneous post-Kantian philosophical trend, where, in line with Kant’s inversion of traditional terminology, the primacy was normally given to the latter. This study investigates the book 2-4 of Schlegel’s Cologne lectures the Development of Philosophy (1804-05) and shows that, while his contemporaries (e.g. Fichte, Hegel) associated the power of understanding (Verstand) primarily with the verb “to stand” (stehen), he saw its essence in its connection to a different verb, i.g., “to understand” (verstehen), which denotes a complex process with a unique circular structure.
著者関連情報
© 2018 日本シェリング協会

この記事はクリエイティブ・コモンズ [表示 - 非営利 - 改変禁止 4.0 国際]ライセンスの下に提供されています。
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ja
前の記事 次の記事
feedback
Top