シェリング年報
Online ISSN : 2434-8910
Print ISSN : 0919-4622
絵画における没入・観想・認識
マイケル・フリードのカスパー・ダーヴィト・ フリードリヒ論
折居 耕拓
著者情報
ジャーナル オープンアクセス

2023 年 31 巻 p. 78-90

詳細
抄録
In this paper, I shall examine Michael Fried’s approach to Caspar David Friedrich’s paintings and its significance in his study of art history. First, I clarify Fried’s theoretical framework, focusing on the concept of "absorption." Second, I explore how he proposes a type of subject distinct from the absorptive subject––called the "cognizer"––through his reading of Friedrich’s "Rückenfiguren" and Immanuel Kant’s philosophical texts. Finally, I contrast Fried’s interpretation of Friedrich’s Paintings with Robert Rosenblum’s reading, and situate the mode of experience of what Fried calls the "cognizer," between two kinds of aesthetic attitudes, "absorption" and "contemplation."
著者関連情報
© 2023 日本シェリング協会

この記事はクリエイティブ・コモンズ [表示 - 非営利 - 改変禁止 4.0 国際]ライセンスの下に提供されています。
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ja
前の記事 次の記事
feedback
Top