詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "あきやまただし"
4件中 1-4の結果を表示しています
  • 三木 麻子
    夙川学院短期大学教育実践研究紀要
    2019年 2019 巻 13 号 44-49
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/10/04
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
     保育のなかで、児童文化財としての「絵本」の役割は大きい。保育者養成課程のさまざまな講義のなかで、学生は絵本に触れ、学ぶ機会を持っている。筆者が担当する「児童文化」や「子ども学ゼミ」のなかでも、できるだけ絵本に触れる機会を持ち、主体的に絵本に向き合う方法を学ぶことができるように工夫している。しかし、実習に際しての学生の絵本選択は、学んだ知識を活かしながらも、目についた、絵がかわいい絵本を選ぶ傾向も見えている。より効果的に絵本に向き合うための方法の考察と、実践の報告を行う。
  • 大竹 裕香, 奥村 優子, 山田 祐樹, 小林 哲生
    認知科学
    2019年 26 巻 2 号 243-253
    発行日: 2019/06/01
    公開日: 2019/12/01
    ジャーナル フリー
     Many studies have suggested that the knowledge of picture books possessed by caregivers predicts their children’s language abilities, reflecting the richness of linguistic inputs in shared book reading. Previous studies have measured knowledge of picture books by asking caregivers to check the items they know from the lists of titles and authors of popular picture books (Title/Author Recognition Test). However, these studies have been conducted only in English-speaking countries. We developed a Japanese version of the Title/Author Recognition Tests to measure the picture book knowledge of Japanese caregivers. In Study 1, Japanese caregivers completed questionnaires on title/author lists that we developed and some measures related to shared book reading. The results revealed significant correlations between recognition scores and measures related to shared book reading. In addition, the score on the title list correlated with the age of the eldest child, which reflects the length of child-rearing experience. In Study 2, we compared the recognition scores of the caregivers with students of a course on childcare worker training and students with little experience of caring child. The results showed that the recognition scores varied reflecting both child-rearing experience and childcare worker training. These results suggested the validity of the recognition lists we developed. Future research is needed to investigate whether the scores on the recognition lists are related to children’s language abilities.
  • 保護者による読み聞かせも含めて
    尾崎 綾子
    甲子園短期大学紀要
    2025年 43 巻 45-53
    発行日: 2025/03/17
    公開日: 2025/04/23
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 「排泄」をテーマにした読み聞かせのケーススタデイ
    稲田 八穂, 難波 博孝
    読書科学
    2015年 57 巻 3-4 号 89-100
    発行日: 2015/10/30
    公開日: 2017/01/12
    ジャーナル フリー
feedback
Top