詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "あしたをつかめ〜しごともくらしも〜"
3件中 1-3の結果を表示しています
  • 仲林 清
    教育システム情報学会誌
    2022年 39 巻 1 号 62-75
    発行日: 2022/01/01
    公開日: 2022/01/01
    ジャーナル フリー

    This paper describes design and evaluation of an educatoinal practice aiming to promote university students’ understanding and intentional use of the concept and strategy of self-regulated learning (SRL). The course is designed on the basis of the experiential learning model intending to foster students’ reflection and conceptualization of their own learning experience by combining them with SRL theory. To evoke their learning experience, the course design exploits TV documentaries describing junior high school students struggling to achieve good results. In addition, online essay submissions are assingned for the course students to interpret the documentaries from the viewpoint of SRL theory. All the submitted essays are distributed to the students to give them a chance to compare their own ideas with those in the essays written by other students to deepen their thoughts. The course was taken by first-year university students. The results of questionarie indicate that the course was effecteve for the students to deepen their understanding on SRL, especially for those who could associate their experiences of failures or ones to overcome them.

  • ―NHK番組アーカイブス学術利用トライアルにおける映像解析を通じて―
    篠山 浩文
    日本家政学会誌
    2024年 75 巻 6 号 270-278
    発行日: 2024年
    公開日: 2024/06/29
    ジャーナル フリー
  • 宇治橋 祐之
    放送研究と調査
    2019年 69 巻 12 号 20-43
    発行日: 2019年
    公開日: 2020/01/20
    研究報告書・技術報告書 フリー
    開局60年を迎えた教育テレビの番組の変遷をグループ分けして網羅的に見ていく「シリーズ 教育テレビ60年」。3回目は「青少年向け番組」「文化・教養番組」「芸術・芸能番組」「産業・経済番組」「科学・健康番組」「高齢者向け・福祉番組」「報道番組・その他の番組」の7グループをみていく。「青少年向け番組」は、「幼児向け番組」とともに、1980年代までは総合テレビでの放送が中心であったが、90年代にゾーン編成が取り入れられた後に 番組数を増やしていった。「文化・教養番組」は、『日曜美術館』や『こころの時間』などの長年続く番組に加えて、「教育教養講座」のシリーズ番組が終了した2010年代以後、多種多様な番組を放送している。「芸術・芸能番組」「産業・経済番組」「科学・健康番組」は開局当初から、総合テレビとは異なるタイプの番組が放送されてきた。そして90年代以後、高齢化社会を迎えるとともに、福祉や多様性が日本社会全体の大きな課題となる中、番組数・放送時間を増やしてきたのが「高齢者向け・福祉番組」である。また教育テレビならではの「報道番組・その他の番組」も時代に対応して放送してきた。それぞれのグループの番組の変遷をみるとともに、シリーズのまとめとして、教育テレビに特徴的な番組と編成、ウェブなどへの展開について整理をして、今後の生涯学習社会に果たす役割を考える。
feedback
Top