詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "お正月" 歌曲
13件中 1-13の結果を表示しています
  • ―単元「幼稚園の新しいおうち」の計画作成に至るまでを中心に―
    小尾 麻希子
    保育学研究
    2021年 59 巻 1 号 7-20
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/11/25
    ジャーナル フリー
    本研究は,1954年の徳島大学学芸学部附属幼稚園において作成された単元「幼稚園の新しいおうち」の計画が,どのような研究活動上に創出された計画であったのかを,その当時の実践的資料に基づいて明らかにすることを目的とした。研究の結果,明らかとなったのは次の3点である。第1に,幼児の生活経験に着眼した発達調査の実施,第2に,調査結果に基づいて,5歳児にとっての「のぞましい能力」を選定し,保育内容の精選化を図った,第3に,「のぞましい能力」を生活経験の範囲と発達の順序に沿って組織した「5才児の能力表」を作成し,系統的・組織的な保育内容の構築を実現したことである。この単元の計画には,新園舎の建築という幼児を取り巻く生活環境とそこでの幼児の生活に立脚して構想された遊びの中に,「のぞましい能力」を組織的・系統的に位置づけていこうとする意図があったのである。
  • 飯村 諭吉
    教材学研究
    2022年 33 巻 61-68
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/05/13
    ジャーナル オープンアクセス
  • 林 尚示
    教育方法学研究
    1998年 23 巻 1-10
    発行日: 1998/03/31
    公開日: 2017/04/22
    ジャーナル フリー
    This study is intended to investigate the educational practice style and the concept of "integration" with the issue of the subject curriculum and the integrated curriculum from 1935 to 1944. The object of this study is the Elementary School Attached to the Tokyo Higher Normal School. The school took the initiative in the primary education those days. The methods of this study are as follows: 1) At first, I discriminate between the national school preparation time (1935-1940) and the national school practice time (1941-1944) because of their school system. 2) Next, I examine the teaching plans that show the educational contents of the class including each divided school time. The conclusions of this study are as follows: 1) Teachers of the Elementary School Attached to the Tokyo Higher Normal School originated the 'Integrated Education' in the school first grade activities in the national school preparation time. In the national school practice time, they refined the teaching practices of the 'Integrated Education'. In the lower grades, all educational contents were integrated into the school curriculum. 2) In the third and fourth grades in the practice time, teachers conducted the classes based on the cross-curriculum. In the curriculum, they regarded the relationship with subjects as most important. In this case the educational methods were integrated. 3) In the upper grades in the practice time, teachers conducted the classes in accordance with each subject's originality. In this case educational goal was integrated. This study is the historical study of the curriculum form theory. This study suggests some ideas for the present curriculum development, especially the reorganization of subjects and integration, and the introduction of the 'cross, integrated study'.
  • 佐藤 正之
    神経心理学
    2021年 37 巻 2 号 106-116
    発行日: 2021/06/25
    公開日: 2021/07/17
    ジャーナル フリー

    失音楽症の自験2例に対し音楽能力の検査を行い,音楽認知の脳内機構について考察した.症例1は70歳代の女性.両側側頭葉前部の梗塞により,和音弁別の障害と童謡の歌唱の際の旋律の入れ替わり(錯メロディ,paramelodia)を呈した.楽曲の和声分析の結果から,歌唱の際にヒトは先行する4小節もしくは1フレーズの和声進行をもとに,続くメロディを記憶から想起していることが示唆された.症例2は60歳代,男性.両側側頭葉の梗塞の結果,広義の聴覚性失認と表出性失音楽を生じた.音楽の受容系と表出系との離断(伝導性失音楽,conduction amusia)のために歌唱の調節が出来なくなったと思われた.過去の失音楽症例のレビューでは,音楽認知の責任病巣として右側頭葉の皮質・皮質下があげられている.今後は,脳賦活化実験の結果との照合・統合をさらに進めていく必要がある.

  • 小山 みずえ
    幼児教育史研究
    2017年 12 巻 1-12
    発行日: 2017年
    公開日: 2018/03/27
    ジャーナル フリー

     Today, traditional annual events are believed to play an important role in early childhood education in Japanese kindergartens and nurseries. This paper examines how traditional annual events were introduced and established in kindergarten education in Japan and clarifies how the content of these events and ways of celebrating them were modified depending on the period. In particular, this paper focuses on the Doll Festival.

     With the adoption of the new calendar in 1873, the Meiji government abolished the “Gosekku” (the five seasonal festivals); accordingly, the Doll Festival declined. However, from the 1890sto the 1900s, the Doll Festival was revived against the backdrop of rising nationalism and as a commercial strategy for promoting the sale of dolls by department stores. For example, it was confirmed that Aisyu Kindergarten in Osaka started celebrating the Doll Festival around 1910. Then, from the Taisho to the early Showa period, the Doll Festival spread extensively in kindergartens throughout Japan.

     In the Meiji and the Taisho periods, the main purpose of the Doll Festival was to participate in the festival on March 3 and enjoy playing with dolls. Songs, plays, storytelling, and other activities related to the Doll Festival were only partially introduced into daily life. In contrast, after the early Showa period, traditional annual events, including the Doll Festival, were placed in the kindergarten curriculum, which implies that the educational value of the Doll Festival was formally recognized. As a result, kindergarten teachers tried to integrate various activities (manufacturing, songs, plays, storytelling, etc.) under the subject matter of the Doll Festival. In addition, along with the festival itself, the process of preparing for the festival also held educational value. The Doll Festival was planned so that children could take part in the preparation with enthusiasm and organize events in cooperation with their friends and teachers.

  • 佐藤 眞弓
    聖霊女子短期大学 紀要
    2008年 36 巻 35-49
    発行日: 2008年
    公開日: 2018/01/15
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 『台湾教育会雑誌』の記事の分析を中心に
    劉 麟玉
    東洋音楽研究
    1997年 1997 巻 62 号 39-50,L4
    発行日: 1997/08/20
    公開日: 2010/02/25
    ジャーナル フリー
    The educational policies of Japanese colonization were one channel to introduce western music to Taiwan. This form of western music education called the shoka education was a result of the adaptation of western music during the early Meiji period in Japan, and it was implemented in Taiwanese elementary schools since the middle Meiji period.
    In this paper, we analyze the articles, related to shoka, from the periodical Taiwan's educational academy and try to understand the circumstances relating to shoka education in Taiwan during the Meiji period. In this periodical, we discovered some valuable so far not utilized materials regarding shoka education. Since 1901, the periodical was edited by Taiwan's educational academy, whose predecessor was the Japanese Educational Academy (kokugo kenkyu kai) that was established in 1898, and the members of the academy were almost all educators. Through these periodicals, we can understand that the writers, who are almost all Japanese teachers, are teaching the readers how to think about shoka education and how to teach shoka at that time. This is one focus of the present study. We also used some literature to supplement the deficiency, from 1895 to 1901, before the periodical was launched.
    This paper is divided into three parts. The first part explains the process of introduction of shoka education in Taiwan. The second part analyzes the materials found in Taiwan's educational academy that are relevant to shoka education during the Meiji period in Taiwan and the third part contains our main observations.
    Then we draw two conclusions regarding the goals of implementing shoka education in colonial Taiwan in the Meiji period. One concerns the cultivation of the spirit, and the other is the training of singing and hearing ability. Also there were some teachers who thought about how they could let the children enjoy singing more. Nevertheless, shoka education in Taiwan's Meiji period tended to concentrate more on the cultivation of sentiments than musical education.
    On the other hand, from the article written by a Taiwanese teacher, we have gathered that the Taiwanese were not conscious of the fact that the relationship between music and lyric for shoka are important. Also, they did not realize that shoka was an acculturation of western music. On this evidence, we can conjecture that for Taiwanese who lived in the Meiji period it was difficult to understand that shoka was not original Japanese music but was derived from a kind of western music.
  • 村尾 忠廣, 藤田 六郎兵衛, 西川 千雅, 山田 隆, 福田 清美
    音楽教育学
    2003年 32 巻 4 号 13-34
    発行日: 2003年
    公開日: 2017/08/08
    ジャーナル フリー
  • ―鍵盤ハーモニカ・笛について
    平田 千秋
    音楽教育実践ジャーナル
    2007年 4 巻 2 号 86-92
    発行日: 2007年
    公開日: 2018/04/11
    ジャーナル フリー
  • 大阪音楽大学研究紀要
    2018年 56 巻 1-
    発行日: 2018年
    公開日: 2022/06/20
    ジャーナル フリー
  • 小島 美子, 草野 妙子, 小柴 はるみ, 半谷 宣子, 樋口 昭
    東洋音楽研究
    1969年 1969 巻 26-27 号 65-120
    発行日: 1969年
    公開日: 2010/11/30
    ジャーナル フリー
  • 樹と水と風と人との映像詩(ファンタジー)
    渡辺 勝之, 七沢 潔
    放送研究と調査
    2020年 70 巻 3 号 50-73
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/04/16
    研究報告書・技術報告書 フリー
    2月号に続く「制作者研究NEO」<地域にこだわる>第3回伊藤孝雄の後編。東京・制作技術局映像制作部(旧撮影部)に異動した伊藤は、NHKスペシャルなど海外取材の大型番組を連作するが、91年に希望して仙台局に異動してからは、一転して農山村や漁村などを舞台に東北の大地に根付いて生きる人たちを描く番組の撮影と制作に没頭した。後編では仙台での28年の間に伊藤がつくった番組とその制作の軌跡を検証する。   この間の伊藤の番組は、①NHKスペシャル『マサヨばあちゃんの天地~早地峰のふもとに生きて~』(1991年)、『雪の墓標~奥会津・葬送の風景~』(1993年)など風土の中の人の暮らしと結びつきを見つめる番組や、②プライム11『こぶしに“賭ける”~娘たちの民謡修業~』(1995年)のようにひたむきな職人像を追いかけた作品群、③宮沢賢治や太宰治など東北出身の文化人の内面をドラマの手法も交えて映像化した作品などに大別される。そして①の延長線上につくられたNHKスペシャル『イグネ~屋敷林が育む田園の四季~』(2002年)に始まる「仙台三部作」は仙台周辺の集落の自然と人の営みをカメラマン主導の映像記録として積み上げてゆく、発想も手法もユニークなプロジェクト。とくに季節風の恵みを受ける仙台市荒浜の集落の漁師や農家の暮らしを描いた『イナサ』は東日本大震災を挟んで去年まで8本にわたりシリーズ化され、津波被災後を懸命に生きる人々の姿の貴重な映像記録となっている。これらの作品群はいかにして生まれ、現在の日本に何を伝えているのか、番組分析とインタビューで浮き上がらせる。 (伊藤孝雄は現在NHKテクノロジーズ仙台総支社シニアスタッフ)
  • 村田 晶子, 長谷川 由香, 河内 彩香, プレフューメ 裕子, 竹山 直子
    多文化社会と言語教育
    2023年 3 巻 1-81
    発行日: 2023/03/31
    公開日: 2023/04/03
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
    電子付録
    このテキストは国内学生と国際学生が授業、課外で交流する際に活用することができます。テキストを使うことにより交流パートナーと一緒に活動をしたり、ディスカッションをすることができます(初級から上級まで対応)。日本語だけでなく、日本語と英語、あるいはその他の言語を組み合わせた交流にも使えます。また、オンライン交流にも対応しています。 このテキストの特色は次の5点です。①身近なテーマから社会問題まで話し合える、②対面とオンラインの活動が選択できる、③やさしいことばや複数の言語、多様なリソースを使って交流できる、④主体的な交流のための心構え、ヒントが書かれている、⑤振り返りによる学びの可視化ができる。このテキストは会話パートナープログラムのみならず、多文化共修科目、複数のクラスの連携、国際協働学習(COIL)、短期日本語プログラム、国際交流サークルの活動、地域の日本語教室、青少年交流などにも活用することができます。
feedback
Top