詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "サード・パーティー・ロジスティクス"
7件中 1-7の結果を表示しています
  • 野尻 亘, 兼子 純, 藤原 武晴
    地理学評論 Series A
    2012年 85 巻 1 号 1-21
    発行日: 2012/01/01
    公開日: 2016/12/01
    ジャーナル フリー
    日本における自動車部品の中・長距離のジャスト・イン・タイムによる物流システムは,特にオイルショック以降,多品種生産,フレキシブルな生産への移行,通信情報システムの発達,完成車工場立地の広域化を背景として,完成車メーカー,部品サプライヤー,その物流子会社や
    サード
    パーティー
    ロジスティクス
    (3PL)相互の協力により形成された.各部品サプライヤーからミルクラン方式で集荷する集散地の集荷物流センターと,完成車工場近くで,部品の仕分け・定時多回納入を行う配送納入センターを設け,その間は大型車で幹線集約輸送をする.それは,積合わせによる幹線輸送における規模の経済の実現と,きめ細かな仕分けや多頻度配送を可能とする範囲の経済を同時に実現するフレキシブルな物流システムである.各部品メーカーが物流コストを負担し,多様な物流が展開している本田技研熊本製作所と,完成車メーカー側が物流コストを負担して,3PLを元請にして集荷している三菱自動車水島製作所の具体的事例について比較,考察した.
  • プアンニヨム パラメット, 赤木 文男
    生産管理
    2016年 23 巻 2 号 115-120
    発行日: 2016年
    公開日: 2023/12/10
    ジャーナル フリー

    倉庫業は,物品を管理する受託事業で、運送業と並んで物流の中核となる業種である。在庫は、その事業の利益の元であるが、同時に物品の停留であり、その費用は、サプライチェーンを通してみると損失でもある。本報では、実際の倉庫会社の物品の入荷、保管在庫、出荷の状況の調査から、半年以上保管しているデッドストックに着目し、発注回数と量、在庫量を考慮して、倉庫業の効率化について考察し、コスト削減を実現する方策について報告した。

  • 玄場 公規
    研究 技術 計画
    2009年 23 巻 3 号 220-226
    発行日: 2009/02/23
    公開日: 2017/10/21
    ジャーナル フリー
    While Japanese enterprises have a potential to provide environmental innovation against the environmental crisis, particularly the aggravating global warming, few systematic investigations have been made on the relationship of environmental innovation to corporate growth. The present paper reviews existing studies on this relationship and discusses the possible compatibility of corporate environmental activities with growth. The paper also tries to describe general characteristics of innovations that contribute to both environmental protection and business growth and profitability, with an emphasis on innovative business models rather than technological novelties. Specifically, some cases of servicizing, defined as a change in the business model from selling products to providing product functions and maintenance, in Japanese enterprises along with some similar business models. Finally, the paper proposes a category of "function innovation" as an extension of servicizing.
  • 山田 恵里, 樋口 広喜, 蒋 湧, 梶原 純子, 河上 哲
    計画行政
    2022年 45 巻 2 号 33-42
    発行日: 2022/05/15
    公開日: 2022/11/28
    ジャーナル フリー

    With a special focus on the automobile industry in Japan, this study quantifies the knowledge characteristics of auto parts suppliers and the products they produce, empirically analyzing the relationship between the level of suppliers' knowledge sophistication and geographical location. A complexity index based on a network science approach was applied to measure the sophistication of knowledge retained by suppliers and that required to produce products. The results demonstrate a wide variation in knowledge sophistication of suppliers and products. The heterogeneous nature of sophistication calls for caution when engaging with companies classified as transportation equipment manufacturers as if they are part of a homogeneous automobile industry. Moreover, the production bases for highly sophisticated products, compared to those for less sophisticated products, tend to be more agglomerated in a narrow area and lack overall location dispersion. This implies that knowledge spillover-effects associated with agglomeration play an important role in product innovation activities that require more sophisticated knowledge.

  • 西脇 文哉, 畑山 満則
    土木学会論文集D3(土木計画学)
    2022年 77 巻 5 号 I_137-I_147
    発行日: 2022年
    公開日: 2022/05/18
    ジャーナル フリー

    過去に発生した大規模な災害では,緊急支援物資が被災者のもとにタイムリーに届かなかった事例が度々報告されている.この問題に対して様々な解決策が検討,実施されてきたが,未だに課題が残る問題である.本研究では,阪神・淡路大震災,東日本大震災,熊本地震の三つに着目し,それぞれで指摘された緊急物資支援の問題と解決策がどのような変遷をたどったかレビューを行った.その結果,多くの問題が阪神・淡路大震災から指摘され続けているものだとわかった.依然として残されている問題を解決するためには,これまで災害時物流ではあまり考慮されていない平常時の商習慣における観点を取り入れ,それぞれの責任者を明確にする必要がある.

  • 人文地理
    2012年 64 巻 6 号 569-590
    発行日: 2012年
    公開日: 2018/01/24
    ジャーナル フリー
  • 人文地理
    2013年 65 巻 3 号 215-263
    発行日: 2013年
    公開日: 2018/01/26
    ジャーナル フリー
feedback
Top