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クエリ検索: "シカゴ18"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • 山崎 朗
    産業学会研究年報
    1990年 1990 巻 5 号 18-36,92
    発行日: 1990/03/31
    公開日: 2009/10/08
    ジャーナル フリー
    Japanese economy is experiencing the increasing presence of transnational capital. The object of this paper is to make clear the process of structural change of economic space in Japan by the evolution of globalization of Japanese companies and to point out the problems involved in it.
    Two interrelated processes, the development of transportation technology and communication technology, underlie the transnationalization of capital. These two external conditions integrated world economies into a single sphere of economic interaction and urged to shift the labor-intensive production function from Japan to low-wage developing countries especially in Asia. In other words, transnationalization of capital fostered the emergence of hierarchical spatial division of labor on a world space.
    Transnational capital is the only organization that can utilize efficiently the geographical differences concerning the locational factors such as labor cost, language, manners and customs, climate, natural resources, distance from the mother factory in developed country, infrastructure, tax system on the world wide plane. Spatial projection of hierarchical structure of organization on the earth shapes the hierarchical structure of world space, hierarchical network of world cities.
    As transnationalization of capital has developed, Japanese and foreign transnational capital management functions have been concentrating and agglomerating in the center district of Tokyo.
    This process has affected fundamental structural change of the location of industry, laboratory and the spatial disparity of wage and income.
    Over the decade or so, the pre-existing regional structure, based on the concentrated production on the pacific belt area, has changed and recently production and research functions have shifted to the outskirts of Tokyo metropolitan area, which is closely linked to Tokyo by highways.
    It is considered that the continuous extention of transnationalization of capital should magnify the geographical unequality and the urban problems which is occurring in the world city Tokyo.
  • 松原 宏
    経済地理学年報
    1995年 41 巻 4 号 293-307
    発行日: 1995/12/31
    公開日: 2017/05/19
    ジャーナル フリー
    本論文の目的は, 世界都市論の理論的再検討と, バブル崩壊後の世界都市東京の現実把握にある. 世界都市のヒエラルキーは, 多国籍企業の組織構造とその空間的展開によって, あるいはまた地域本社の自立化に伴う管理部門内部の国際分業の進展によって, 大きく左右されてきた. 多国籍企業のオフィス立地には, 市場の成長性やアクセスの良さ, 言語・ビジネス環境が重視され, こうした立地因子を十分備えた都市が, 世界都市として選択されてきたのである. 加えて, 多国籍企業の母国や進出先国内の都市システムの特徴により, 都市選択に違いがみられる点も重要である. 1980年代の金融のグローバル化も, 世界都市の成長を促し, ロンドン・ニューヨーク・東京の金融市場は, 共鳴しつつ急成長を遂げてきた. これにはジャパンマネーの動きが関わっており, ドル体制と金融自由化の落差の下で, その多くは, 合衆国への証券投資とユーロ市場でのエクイティファイナンスに向けられた. しかし, バブル崩壊により, 東京市場では空洞化が進行している. 東京の世界都市化は, グローバル化を進める製造業企業の本社集中によって特徴づけられるとともに, バブル経済の影響を強く受けてきた. 都心周辺の住宅地区は, オフィスビル建設のために破壊されていったが, バブル崩壊後, オフィスビルの需給状況は急速に悪化し, 空地や空室が増大している. 国際金融市場とオフィス市場の空洞化は, 世界都市化の限界を露呈しているのである.
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