詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "ソンム県"
7件中 1-7の結果を表示しています
  • 其一
    佐々田 伴久
    中央獸醫會雑誌
    1925年 38 巻 8 号 727-743
    発行日: 1925/08/20
    公開日: 2008/10/24
    ジャーナル フリー
  • 岡部 造史
    社会経済史学
    2013年 78 巻 4 号 585-604
    発行日: 2013/02/25
    公開日: 2017/06/10
    ジャーナル オープンアクセス
    フランスにおける児童労働規制の成立は,これまで国家による私的領域(職場・家庭)への介入の画期としてその重要性が評価されてきた。しかしその実際の展開については,多くの研究が規制の実際の効力という点で否定的な評価を下しており,そのため国家の私的領域への介入,特に家庭への介入という観点からの検討がこれまで十分になされてこなかった。本稿はこうした問題意識に基づいて,当時児童労働が盛んであった北仏ノール県の事例から,1874年から1914年における児童労働規制の展開について考察した。結論としては,以下のことを指摘した。この時期における国家の私的領域への介入のありかたは,児童労働や家族・学校の実態,地方有力者の態度,国政上の課題の変化などに対応しつつ大きな変容を被ったのであり,従来否定的評価がなされてきたフランスの児童労働規制の展開はそうした変容をもたらしたものとして肯定的に捉え直すことができる。さらにそれは1890年代以降の女性労働者や成人労働者全般を対象とする一連の労働政策を推進する1つの要因をなしていたとも考えられる。
  • 松沼 美穂
    日仏歴史学会会報
    2013年 28 巻 61-69
    発行日: 2013年
    公開日: 2020/04/02
    ジャーナル フリー
  • サン=ヴァレリ=シュル=ソンムの風景画を中心に
    藤本 奈七
    美学
    2017年 68 巻 2 号 73-
    発行日: 2017年
    公開日: 2019/01/02
    ジャーナル オープンアクセス
    Degas, famous for his dancer paintings, also intensively worked on landscapes in 1869, 1890-93 and c.1895-98. Previous studies emphasized elements of next-generation art such as Fauvism or Cubism appear in the arbitrary colors and distorted space in the landscapes depicted in Saint-Valéry-sur-Somme during the period of c.1895-98. This paper, first, compares the landscapes of c.1895-98 with of 1892 depicting scenery from moving train compartment. In the landscapes of 1892, it is clear that description of the foreground is vaguer than that of the background for speed of a train, and we can argue that this is also the case with the landscapes of c.1895-98. Second, through comparison of four Saint-Valéry-sur-Somme landscapes depicting the identical place with actual view, it will be shown that Degas drew them changing his standing locations on the same road. Seeing these in certain order, we have the impression that we walk further and further on the road as the hindmost house in each landscape is getting bigger. Thereby, it is concluded that Degas captured not only moving objects like dancers and racehorses but still objects which change by his move. Representation of such to-andfro motion is unique among his other landscapes.
  • 村上 裕一
    日本評価研究
    2020年 20 巻 2 号 105-119
    発行日: 2020/07/31
    公開日: 2023/06/01
    ジャーナル フリー

     本稿では、筆者らが2016年から2017年にかけて実施した地方創生アンケートの結果を、「平成の大合併」における合併・非合併自治体の異同に注目して分析した。これは、実地調査の成果を踏まえ、フランスとの比較も織り交ぜながら、「平成の大合併」と地方創生の政策手段・プロセスとしての市町村合併・連携を評価し、その条件や効果、自治体の思考様式の理論構築を試みるものである。その結果、非合併自治体は、地方創生によっても広域連携を促されることはあまりなかったのに対し、近隣自治体よりも域内外産業との連携を志向しがちであることが明らかになった。合併自治体は、合併により自治体職員の専門性を十分向上させたとは言い切れず、意思決定が役所内で完結しがちであることから住民参加にも消極的になっている可能性がある。とはいえ非合併自治体と比べると、合併により隣接自治体との調整なく独自で域外、さらには国に対し積極的な行動を起こせることが明らかになった。

  • 佐藤 達生
    日本建築学会計画系論文集
    2007年 72 巻 619 号 201-208
    発行日: 2007/09/30
    公開日: 2017/02/25
    ジャーナル フリー
    The replacement of compound piers with round piers in the grand arcades of churches took place between the early 12th and early 13th centuries in the Ile-de-France. The purpose of this article is to verify the assertion that such pier replacements caused the elimination of the need for ressauts at the back of vaulting shafts, thinned the vaulting shafts themselves, and effected an over-all decrease in the total volume of elements projecting from the nave wall surfaces based upon research of a significant number of extant monuments. The resultant changes in the vaulting shaft areas advanced a linear quality that led to the formation of the gothic diaphanous nave wall.
  • 天野 知恵子
    史学雑誌
    1997年 106 巻 9 号 1659-1685
    発行日: 1997/09/20
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
    Bara and Viala are famous "children" of the French Revolution. It has been said that they sacrificed themselves for the revolutionary cause. There is, however, a great deal of uncertainty about these heroes. What is the truth about their deaths ? Who created their legends ? Why did these tales spread rapidly during the Revolution ? Why and how were they revived under the Third Republic ? These questions have remained unanswered. Bara and Viala died bravely in the revolutionary war; howevrer, their deaths were not as heroic as heretofore believed. It was Robespierre who made their lives and deaths more heroic. At that time, Robespierre was struggling with the dechristianisation, antireligious movement, on the one hand, and the popular cult of Marat, on the other. He needed new heroes who could garner support from the sans-culottes to his cause. Robespierre and his friends were able to impose their heroes on the people, especially on the young, at least to a certain degree. This was propably owing to the trend in French society, which became more and more evident in the 18th century, towards the decline of paternal authority and the increase in the value of children. Both were legitimized during the Revolution. Although Bara and Viala legends died out after the fall of Robespierre, legends of heroic children were revived under the Third Republic, especially in the textbooks used in primary schools. At that time, Republicans used the legends of Bara and Viala in the hope that republicanism and patriotism would become rooted deeply in children's minds, but they neglected the fact purposely that these had been created by Robespierre. In any case, these children again became heroes. The Republicans also changed Jacobin young patriots into heroes of French history.
feedback
Top