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クエリ検索: "パルプ・フィクション"
5件中 1-5の結果を表示しています
  • 松岡 信哉
    英文学研究
    2019年 96 巻 113-117
    発行日: 2019年
    公開日: 2020/12/07
    ジャーナル オープンアクセス
  • 千代田 夏夫
    英文学研究
    2022年 99 巻 116-120
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/03/02
    ジャーナル オープンアクセス
  • 桑原 圭裕
    美学
    2010年 61 巻 1 号 133-144
    発行日: 2010/06/30
    公開日: 2017/05/22
    ジャーナル フリー
    Robert Altman (1925-2006) is one of the famous film directors representing "Hollywood Renaissance", and his work is quite distinct from the classical narrative mode. He asserts that his goal of the film is to capture "Subliminal Reality". In preceding studies about his works, Robert T. Self defines characteristic representations of Altman's film as Subliminal Reality and positions it as an art cinema which is explicitly against Classical Hollywood Cinema. He is also well known by the ensemble film which focuses on multiple characters. Altman tried to make this mode of films concerning a view of subliminal reality. I have to deeply look into the film, Short Cuts (1993) in Altman's ensemble films, because it added a new aspect to previous films. The story of Short Cuts tracks the daily lives and interactions of a large cast of seemingly unrelated characters. Recently, other directors have also used the method of story telling like Short Cuts, which has the tendency to attract audience's attention and it has become a new form of narrative structure. But this movement means a certain contradiction. Even though Altman's ensemble film is based on subliminal reality which is antithetical to a mode of Classical Hollywood Cinema, why is it also received as Modern Hollywood movement? In this process, we can find a feature of Altman's subliminal reality as art cinema mixed with classical narrative mode.
  • オルガ・ネザーソールと川上音二郎
    宗形 賢二
    異文化の諸相
    2024年 44 巻 1 号 19-37
    発行日: 2024/03/12
    公開日: 2024/03/20
    ジャーナル フリー

    This study observes the reception of two theatrical productions of Sapho, an English and a Japanese version, and their different representations of gender and sexuality in New York at the turn of the 19th century will be analyzed. The first Sapho was opened on 5 February 1900, at Wallack’s Theater on Broadway, and was produced by and starred Olga Nethersole as the courtesan Fanny Le Grande. The play scandalized New York, and after a relentless campaign orchestrated by the press and other self-appointed guardians of public morality, Nethersole herself and others were arrested for corrupting public decency. Sahoko, the second (less well-known) adaptation of Sapho, was staged by the Japanese actor Kawakami Otojiro and featured his wife Sada Yacco in the Fanny role. It opened on 9 April in the same year, at the Bijou, a theater just across the street from Wallack’s. It was a limited success for Kawakami’s troupe, mainly because its presentation of female sexuality was traditional and stereotypical, quite different from that of Nethersole’s then-radical performance. The audience response to the notorious production of Sapho indicates the fear of the patriarchal anti-Sapho activists in those days, and also the change of the female sexuality itself in the age of male chauvinism.

  • 駒井 政貴
    映像学
    2019年 102 巻 155-173
    発行日: 2019/07/25
    公開日: 2019/11/19
    ジャーナル フリー

    フランスでは 1908 年にフィルム・ダール社が映画の製作を開始して以降、映画の芸術化を標榜してきた。しかしながら、ルイ・ドゥリュック等がアメリカやスウェーデン映画と比べ自国映画の後進性を映画批評において指摘した時、何が欠けていると考えたのだろうか。ドゥリュックが自ら監督をした時に、どのような要素を、フランス映画に導入しようと考えたのかということを、ここではドゥリュックの戯曲や、第一次大戦中から書き始めた小説を分析しながら考察した。

    戦前には演劇批評や劇作をしていたドゥリュックは、第一次大戦が勃発すると、戦争に対しての反対意見を表明するための小説を書き始めた。ドゥリュックの小説を読むと、一人称での語りや小説での様々な形式を試みており、ドゥリュックは演劇出身でありながら、小説の方法を積極的に取り入れ、小説を書いたことが分かる。後にドゥリュックは映画を製作した際、小説を書くことでドゥリュックが得ることになったこれらの方法を、映画批評を通してアメリカ、スウェーデン映画から学んだ映画技法を使い、自作の映画に取り込み、フランス映画を新しい局面へ導いたと考えられる。

    上記の観点から、第一次大戦中から小説の執筆を始め、映画を意識的に見始めるようになったドゥリュックの文学と映画にどのような影響関係があったのか考察する。

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