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クエリ検索: "フィットネスクラブ"
813件中 1-20の結果を表示しています
  • *川嶋 健介, 任 海
    日本地理学会発表要旨集
    2025年 2025a 巻 P039
    発行日: 2025年
    公開日: 2025/09/30
    会議録・要旨集 フリー

    近年,

    フィットネスクラブ
    は人々の身近な運動施設として重要な役割を担っている。その起源を探ると,1970年代以降の日本の社会経済発展と国民所得の増加が,国民の健康への関心を高めたことがあげられる。地理学的な視点から見た
    フィットネスクラブ
    の研究では,GIS(地理情報システム)を用いた立地や集客圏の分析が行われている。ここでは,施設が立地する地域の特徴と経営状況との関連性,および立地条件やその規定要因を明らかにする必要があるとされており,これは,競合施設だけでなく,路線や道路,居住地との立地関係が商圏に大きく影響を与えるため,これらの要因を分析する必要があることを示唆している。また,既存研究では,主に総合型の
    フィットネスクラブ
    を着目した研究が行われてきた。しかし,近年では,従来型の
    フィットネスクラブ
    の定義とかけ離れた施設が増加している。これらの
    フィットネスクラブ
    は,「コンビニ型」の
    フィットネスクラブ
    と通称されているが,その明確な定義は定着していない。 そこで本研究では,近年において急展開されている「コンビニ型」
    フィットネスクラブ
    の立地と分布の特徴について明らかにする。方法としてまず,既存研究や業界専門誌などを参考にコンビニ型
    フィットネスクラブ
    について定義する。また,その定義に適合する店舗を抽出して空間データベースを構築し,その分布の特徴を明らかにする。

     日本の健康や体力づくりは,1964年の東京オリンピックを契機に動き出している。当初は水泳の選手や指導者が子供向けの「スイミング指導」が

    フィットネスクラブ
    の原点とされている。1980年代に入ると若い女性を中心にエアロビクスがブームとなり,既存のスイミングスクールと統合し,日本で初の「
    フィットネスクラブ
    」が誕生した。この時に,入会費,会費を支払って利用する現在のシステムが定着した。80年代後半に入ると少子化の影響で,それまで子供をターゲットにしていたスイミングスクールの業績が低迷した。その対策として大手企業では,成人も集客できる総合
    フィットネスクラブ
    へと業態を転換し,フィットネスの健康や美のイメージの良さから異業種の参入も起こった。1990年代に入り,バブル経済の崩壊による景気の低迷の対策として,各
    フィットネスクラブ
    は,入会費などの減額を行った。それにより大手企業の
    フィットネスクラブの会員数が増加した一方で変化に対応しにくいフィットネスクラブ
    の経営を悪化させていった。2000年代には業界の再編が進み,各
    フィットネスクラブ
    の合併が起こり,客単価や入会率が上昇し,回復傾向となった。その後,マンツーマンの指導であるパーソナルトレーニングや,低体力者向けのリラクゼーション系のサービスなど個々のニーズに合わせたプログラムが増加し多様化が進んでいる。この中で,マシントレーニングの普及を背景に,伝統の総合型の
    フィットネスクラブ
    から脱却し,トレーニングマシンのみ設置,低価格で利用できる「コンビニ型」
    フィットネスクラブ
    が登場した。本研究では,この種類の
    フィットネスクラブ
    について、メディアや業界専門誌をもとに定義づけを行い,以下の通りとした。①入館方法がセルフ方式,②無人営業を含む営業時間が24時間,③他店舗の相互利用が可能,④定休日がない,以上の4つを条件に該当するチェーンを抽出した。

     定義に該当する「コンビニ型」

    フィットネスクラブ
    のチェーンとして、C社、A社、J社、F社の4社を抽出し、データベースを構築して分析を行った結果、以下の通りである。全体的な立地傾向 「コンビニ型」
    フィットネスクラブ
    は東京都の全体に立地しているものの、特に23区は多摩地区に比べて店舗が多い傾向が見られた。しかし、23区内でも東雲などの臨海部には店舗が立地していない。東京都全体のコンビニ型
    フィットネスクラブ
    を対象としたカーネル密度分析を行ったところ、23区全体が密集しており、その中でも浅草橋駅周辺が特に高密度であることが明らかになった。対照的に、多摩地区はあまり密集していない結果となっている。市区町村別の店舗数では、板橋区が43店舗と最も多く、次いで大田区が41店舗であった。多摩地区では、八王子市が23店舗で最多、その後に調布市14店舗、西東京市11店舗と差が開いており、その他の立地地域は1~10店舗が大多数を占めている。また、23区から離れた奥多摩町、檜原村、瑞穂町には店舗がなく、武蔵村山市、あきる野市、日の出町は1店舗と、特に少ない状況であった。チェーン店別の空間分布を見ると、C社とA社は複数の高密度地域を持ち、一部で重複している箇所も見られた。一方、F社とJ社はC社とA社に比べて中密度地域がそれぞれ1か所ずつあるのみで、他のチェーンの高密度地域とは重複していないことから、チェーン店ごとに立地傾向が異なることが明らかになった。

  • 菊賀 信雅, 松下 宗洋, 澤田 亨, 丸藤 祐子, 松岡 宏高, 小田切 優子, 井上 茂
    スポーツ産業学研究
    2017年 27 巻 1 号 1_1-1_11
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/01/25
    ジャーナル フリー
    Objective: Using a fitness club is one of the forms of leisure activity. The benefits individuals seek in using their free time are related to their choices of activities during leisure time. For the purpose of obtaining data which are useful for the promotion of the utilization of fitness clubs, we aimed to investigate the relationship between the benefit factors sought in leisure time and the fitness club experiences of individuals.
    Methods: Data from a “survey for the purpose of ensuring that the value of fitness clubs is correctly communicated to consumers” was utilized. The subjects of the analysis comprised 1,023 people, among whom 506 had no experience using fitness clubs, and 517 had experience using fitness clubs. Benefits sought during leisure time were measured using a leisure-time-benefit scale. A logistic regression analysis was conducted with the presence or absence of fitness club membership experience as the object variable and items measuring awareness regarding leisure-related benefits as the explanatory variables.
    Results: Among those who responded to a question that enquired about “engaging in activities for the sake of one’ s health” and the benefits of leisure time, the multivariable adjusted odds ratio regarding whether people who had fitness club experience for those who answered “this applies to me,” taking the people who answered either “this does not apply to me” or “this neither particularly applies nor particularly does not apply to me” as a reference, was 2.13. Additionally, the adjusted odds ratio in relation to a question about “engaging in activities along with other people” was 1.37.
    Conclusion: There is a higher tendency for people who have used a fitness club to seek “engaging in activities to maintain one’ s health” and “engaging in activities with people” as a benefit of their leisure time, compared with people who have not used a fitness club.
  • 市民がいつでもどこでも手軽に利用できるフィットネスクラブをめざして
    杉浦 裕二
    日本建築学会計画系論文集
    2010年 75 巻 657 号 2649-2654
    発行日: 2010/11/30
    公開日: 2011/02/25
    ジャーナル フリー
    In Japan, obesity and health problems caused by lack of exercise have been often observed especially among middle aged males. While these are becoming major healthcare issues, Japanese citizens do not have enough accesses to exercise facilities in each region.
    Therefore, I investigated the actual usage of fitness clubs and examined a solution of them, it has been proved that there are certain populations who do not intend to exercise despite visiting fitness clubs.
    In conclusion, in order to attract more citizen to the clubs, developments and implementations of innovative services which make them more practical at the clubs than at home, are strongly expected.
  • 福岡市を事例として
    山崎 利夫, 高阪 宏行
    GIS-理論と応用
    2000年 8 巻 2 号 77-86
    発行日: 2000/09/30
    公開日: 2009/05/29
    ジャーナル フリー
    This paper focuses on two types of sports clubs located in Fukuoka City and analyzed their service areas using GIS. The service area of each type of club was compared with that of three sports clubs located in Kagoshima City. The results of the analyses in this study are summarized as follows:
    1) About 90% of the members are included within circles of 4km and 6km defined around "Next to Residential area" and "Terminal" types of sports clubs respectively. 2) For the type of "Terminal" sports club, intermediate level of service area was expanded to the districts along subway and rail-way. 3) Market penetration ratio for "Next to Residential area" type had fallen more sharply than for "Terminal" type with the increase of distance from the club. 4) As the result of comparing with the clubs in Kagoshima city, these two sports clubs in Fukuoka city were classified as the concentrated type in terms of the inner structure of service areas.
  • 山崎 利夫
    スポーツ産業学研究
    2009年 19 巻 2 号 161-172
    発行日: 2009年
    公開日: 2009/12/03
    ジャーナル フリー
        The purpose of this paper is to describe the building of a members′ usage analysis system of a fitness club using Visual Basic and to apply this system to a fitness club located next to a major terminal station in the Tokyo metropolitan area.
        The obtained data were in-out time records of the members of the club from April 2003 through March 2004, as well as its membership list. The daily usage data included date, clock-in time, clock-out time and membership number. The membership list included membership number, home address, type of membership, gender and age. The number of members for the club was over eight thousand. The annual cumulative number of users was approximately half a million. Monthly frequency in use for each member was calculated.
        The findings of the analysis are summarized as follows :
    1.The analysis system was proved to be effective in cleaning and sorting out the enormous quantity of usage data.
    2.Much the same relationships approximated by exponential function were observed between frequency in usage and number of users for any month throughout the year.
    3.The extremely high coefficient of determination indicated that the frequency in use and the number of users were highly correlated.
    4.The linear expression model was statistically useful for the prediction of the number of users.
  • 糸谷 幸子, 古藤 高良, 古藤 昭子, 石田 雅巳, 池田 充宏, 池田 茂, 重川 敬三, 池田 実, 玉田 温子
    日本体育学会大会号
    1991年 42B 巻
    発行日: 1991/09/10
    公開日: 2017/08/25
    会議録・要旨集 フリー
  • 山下 弘二, 佐藤 秀紀, 佐藤 秀一
    理学療法学
    2005年 32 巻 5 号 344-349
    発行日: 2005/08/20
    公開日: 2018/09/08
    ジャーナル フリー
    健康日本21が出された後,運動を通した中高年者の健康づくり事業の現状と課題を検討するとともに,現場のニーズを把握し,効果的な運動指導事業について明らかにすることを本調査の目的とした。対象は,全国の保健センターから472施設を選び,質問調査票を郵送法により配布し,367施設から回答が得られた。その結果,運動による健康づくり事業は99.7%の施設で重要と考えているが,事業を実施していたのは73.0%であった。一方,実施していない理由は「スタッフがいない」,「具体的な運営・指導法がわからない」が多かった。実際に運動指導を行っているスタッフの資格は健康運動指導士や実践指導者が最も多く,理学療法士(9.7%)は少なかった。メディカルチェックは60.4%の施設で行われていたが,体力測定と効果判定は十分行われていなかった。大学などとの情報交換や共同研究については,96.7%の施設で将来必要である回答していた。これらのことから,地域の保健センターだけで運動プログラムを作成・指導・継続,科学的根拠のある成果をあげていくことは人的資源の点から困難であると考えられる。地域で運動を通した健康づくり事業を効果的に推進するためには,保健センターと地域大学等との連携研究や情報交換が必要であり,その成果を住民に生かしていく必要がある。
  • *土居 信一, 鉾井 修一, 池上 純代, 伊庭 千恵美
    空気調和・衛生工学会大会 学術講演論文集
    2017年 2017.1 巻 B-35
    発行日: 2017年
    公開日: 2018/10/20
    会議録・要旨集 フリー

    本論では、

    フィットネスクラブ
    における給湯負荷特性を明らかにすることを目的として、実測から得られたデータを用いて、施設全体および浴室シャワー系統での給湯需要に関する分析を行った結果を報告する。

  • 川上 康則, 八代 勉, 柳沢 和雄
    日本体育学会大会号
    2000年 51 巻
    発行日: 2000/08/25
    公開日: 2017/08/25
    会議録・要旨集 フリー
  • 井上 尊寛, 松岡 宏高, 吉田 政幸, 蔵桝 利恵子
    スポーツマネジメント研究
    2018年 10 巻 1 号 41-58
    発行日: 2018年
    公開日: 2019/01/19
    ジャーナル フリー

    In sport management, there are few studies that have paid its attention to sport involvement among spectators. Thus, examining sport involvement to understand the sport consumption behavior of spectators is important. The purposes of this study are (1) to provide evidence of the reliability, construct validity, and hierarchical structure of the proposed spectator involvement scale and (2) to examine the relationships of spectator involvement with several outcome variables. We analyzed a sample of 892 spectators at professional soccer and baseball games in Japan. The results of confirmatory factor analysis indicated the reliability and validity of the spectator involvement scale which consisted of five factors. The findings of structural equation modeling supported the relationship between spectator involvement and the outcome variables.

  • 早川 洋子
    山野研究紀要
    1998年 6 巻 109-112
    発行日: 1998/03/25
    公開日: 2019/06/10
    研究報告書・技術報告書 フリー
    今年の5月26日から6月2日までアメリカ研修する機会を得たので,まず,最初にカリフォルニア州立大学ノースリッジ校訪問,
    フィットネスクラブ
    の見学,そしてこの旅の最終目的であるアメリカスポーツ医学会44th Annual Meeting of ACSM(American College of Sports Medicine)の発表について報告する。
  • 霜島 広樹, 木村 和彦
    スポーツ産業学研究
    2015年 25 巻 1 号 1_131-1_153
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/05/27
    ジャーナル フリー
        The purpose of this study was to clarify the effects of a club counterbalancing struggle program on coaches in commercial tennis clubs, and clarify the points to keep in mind for conducting the program, then examine the availability for human resource management use and for expanding the method of the program. For this purpose we conducted 2 studies as follows:
    【Study 1】 : We conducted a club counterbalancing struggle program with tennis coaches, then examined effects of the program and points to keep in mind for conducting the program by an interview of participants.
    【Study 2】 : We conducted the program with tennis coaches again, based upon points to keep in mind for conducting the program obtained from Study 1. Then we examined effects of the program and points to keep in mind for conducting the program by interviewing the participants again. In addition to that, we examined points to keep in mind for conducting the program in more detail, by interviewing about evaluation improvements of coaches participating two programs.
        As a result, we clarified the following items: “discovery of challenges” , “improving the level by matches” , “improving empirical value of matches” , “learning by spectating matches” , “increase in training motivation before the program” , “increase in training motivation after the program” , “appreciating the fun” , “reaffirm the motive of tennis coach” , “interaction with teammate” , “interaction with opponents” , “learning features in another club and coach” , “enhancing identification for home club” , “increasing team′s solidarity” , “mutual understanding with teammate” , and “feedback from participants” , as effects of the program. Additionally, we clarified the following considerations about conducting the program: “deciding numbers of matches” , “participating veteran coaches” , “making consideration for time zones” , “early announcement” , “creating an opportunity for feedback” , “regular organization” , “announcement for club members to increase spectator numbers” , “strict opening and closing session” , “certain participant numbers” , “feedback from dialogue” , and “having convivial party” .
  • 山崎 利夫
    日本体育学会大会号
    2003年 54 巻
    発行日: 2003/08/26
    公開日: 2017/08/25
    会議録・要旨集 フリー
  • 大工谷 新一
    理学療法学
    2011年 38 巻 4 号 227-228
    発行日: 2011/06/20
    公開日: 2018/08/25
    ジャーナル フリー
  • -愛知県豊田市の場外離着陸場を事例として-
    小池 則満, 森田 匡俊, 服部 亜由未
    GIS-理論と応用
    2016年 24 巻 1 号 49-55
    発行日: 2016/06/30
    公開日: 2019/02/28
    ジャーナル フリー

    The distance is one of the important indexes to make facility location plan. Our study aims to discuss how to consider the ratio of the road distance to the straight line distance for the index of facility location planning. By measuring the distance between the emergency landing field for a helicopter and the target point in Toyota City, there is an acceptable error range to evaluate the transport time by measuring the straight line distance. On the other hand, the ratio of the road distance to the straight line distance tend to have small coefficient of determination in case that the target point set the signalized intersection in rural area. In such a case, the distance by the road network analysis should be applied.

  • 新名 謙二
    日本体育学会大会号
    1999年 50 巻 40D50803
    発行日: 1999/09/15
    公開日: 2017/08/25
    会議録・要旨集 フリー
  • 朽木 勤, 神戸 義彦, 江森 裕美, 中村 憲彰, 江橋 博
    日本体育学会大会号
    1989年 40A 巻
    発行日: 1989/09/10
    公開日: 2017/08/25
    会議録・要旨集 フリー
  • 佐藤 哲康, 菅沼 憲治, 加濃 正人, 藤本 祥和
    日本心理学会大会発表論文集
    2022年 86 巻 SS-030
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/07/07
    会議録・要旨集 フリー

    2013年に開催された日本心理学会第77回大会において,アルバート・エリス博士の生誕100年を記念したシンポジウムを実施した。それから約10年,今年はエリス博士没後15年の節目にREBT研究と実践の現状を踏まえた国際交流の展望について議論したい。

    アメリカで誕生し,アルバート・エリス研究所で発展したREBTは,文化の異なるアジア圏でも展開されてきた。

    本シンポジウムでは,エリス博士から直接指導を受けた第一世代が次世代に学びの知的財産をいかに継承させる仕組みが作れるか,この経過を振り返り,懸念される課題や成長の可能性について検討する。また,アジア圏のREBTの研究と実践を促進させる制度設計について展望したい。

  • *丹野 宏昭
    日本健康心理学会大会発表論文集
    2023年 36 巻 P2-12
    発行日: 2023/12/02
    公開日: 2024/05/14
    会議録・要旨集 フリー
  • 中路 恭平, 簗瀬 歩
    スポーツ産業学研究
    1998年 8 巻 2 号 1-17
    発行日: 1998/09/30
    公開日: 2010/07/27
    ジャーナル フリー
    In customer satisfaction research, the disconfirmation paradigm has received tremendous support so far, although some researchers have identified several logical inconsistencies and there also have been some studies that have found that perceived performance exerted direct significant influence on satisfaction. There are two ways of measuring satisfaction based on disconfirmation; the subtractive approach(performance minus expectation) and subjective disconfirmation. The former has been shown to have statistical problems. As for the comparison standard of disconfirmation, pre-purchase expectation is used generally. In a fitness club, however, because of its long-term consumption style, present desire should be taken into account. The purposes of this study were, first to examine superiority of three scales: subjective disconfirmation of pre-purchase expectation, subjective disconfirmation of present desire, and perceived performance, and second to clarify their applications in measuring customer satisfaction in a fitness club. Data were collected from members of a fitness club in Nagoya. The members were divided into 3 groups randomly, and then questionnaire surveys were conducted for the 1st group by pre-purchase expectation, for the 2nd group by present desire, and for the 3rd group by perceived performance.The main results were as follows:1) There were no significant differences among explanation validity of 3 scales. The most important factor influencing overall satisfaction was "core service", in all scales, whereas the second factors varied according to the scales.2) Disconfirmation of pre-purchase expectation has effectiveness for under 6 months membership and perceived performance has effectiveness for over 1 year membership, whereas disconfirmation of present desire has effectiveness regardless ofmembership term. These results suggest that disconfirmation of pre-purchase expectation should be used for a club which is newly opened, disconfirmation of present expectation is suitable for all clubs which need to clarify improvement factors, and perceived performance is suitable for cases where we want to find characteristics of a club in comparison with others.
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