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クエリ検索: "フランス共和国憲法"
25件中 1-20の結果を表示しています
  • 大津 尚志
    教育制度学研究
    2007年 2007 巻 14 号 85-87
    発行日: 2007年
    公開日: 2020/04/24
    ジャーナル フリー
  • 野崎 次郎
    Revue japonaise de didactique du français
    2012年 7 巻 2 号 121-124
    発行日: 2012/09/01
    公開日: 2017/10/14
    ジャーナル フリー
  • 長谷川 秀樹
    Revue japonaise de didactique du français
    2009年 4 巻 2 号 216-218
    発行日: 2009/10/17
    公開日: 2017/10/14
    ジャーナル フリー
  • 小室 廉太
    Revue japonaise de didactique du français
    2009年 4 巻 2 号 214-216
    発行日: 2009/10/17
    公開日: 2017/10/14
    ジャーナル フリー
  • 増田 正
    選挙研究
    2015年 31 巻 1 号 19-29
    発行日: 2015年
    公開日: 2018/03/23
    ジャーナル オープンアクセス
    本稿では,フランスの選挙制度改革に関する最近の議論を整理する。フランスの選挙制度と言えば,最初に思い出されるのが2回投票制であろう。2回投票制は,フランスの選挙制度を理解するための最も重要な概念である。大統領選挙でも使われている2回投票制は,名簿式とも組み合わされながら,様々なレベルで活用されてきた。最近,第二の重要な概念としてパリテがこれに付け加えられた。2000年以降のあらゆる選挙制度改革は,多かれ少なかれ,パリテを巡って展開されてきたと言える。パリテは,2015年3月実施の県議会議員選挙から2回投票制にまで結びつけられるに至った。しかしながら,結論的には,これらの特殊フランス的な制度が,他国へ波及する可能性は現時点ではあまりないと考えられる。
  • 池田 賢一
    比較教育学研究
    1998年 1998 巻 24 号 86-100
    発行日: 1998/06/30
    公開日: 2011/01/27
    ジャーナル フリー
    In France the educational policy for children of immigrants and foreigners began to be formed in the 1970s.That was aimed to adapt them to French society and school through their learning French.In the 1980s the policy for ‘right to be different’ attracted an attention of the public in the dominant political power of the Socialist Party.But for many foreign children born in France the policy of ‘adaptation’ and ‘admitting difference’ is not necessarily relevant.Presently the policy of ‘integration’ is being adopted to make the French society through participation and solidality of all people.
  • ―近年における「解散権制限論」の検討を中心に―
    樋口 雄人
    憲法研究
    2021年 53 巻 75-
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/10/05
    ジャーナル オープンアクセス
  • 国家と島嶼の関係変容についての一考察
    長谷川 秀樹
    島嶼研究
    2001年 2001 巻 2 号 1-19
    発行日: 2001年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    French constitutional thinking after the Revolution is based on the concept of the “Republic, ” including principles of the “unity of the French People, ” the “indivisibility of the Republic, ” “individualism, ” “equality” and “laicism.” The process of modern capitalistic development was directed by a strong centralized bureaucracy. Corsica, an island situated on the periphery of the republic, became increasingly marginalized.
    Under Mitterrand's decentralization policy, mid-level “regional” local governments were created and given some of the State's authority, however, this process did not change the fundamental nature of the French Republic. Corsica was designated as a region with a special status, which legitimated policies promoting Corsican culture and regional identity, such as educational programs, or broadcasting in the Corsican language.
    Moreover, with the institutional reform of 1991, Corsica was designated as a “cultural and historic community, composing the French people.” However that was in conflict with the Republican principles.
    In July 2000, the French government proposed to give partial legislative power to Corsica and to introduce compulsory regional language classes into Corsican elementary schools and kindergartens. However, if these projects are adopted, the French Republican Constitution would need to be amended. For this reason, many Republicans are strongly opposed.
    In either case, the French Republic itself is going to lose its legitimacy in the process of European integration based on the principles of subsidiarity and pluralism. We can conclude that actual Corsican reform is an opportunity to change the “unitary Republic” into the “plural Republic.”
  • 西尾 治子
    Revue japonaise de didactique du français
    2010年 5 巻 2 号 76-85
    発行日: 2010/12/05
    公開日: 2017/10/14
    ジャーナル フリー
    La loi sur la parite a joue un role primordial dans l'histoire du feminisme ainsi que l'histoire constitutionnelle en ce sens qu'elle a ete promulguee pour la premiere fois au monde en 2000, conformement au principe d'egalite, apres la revision de la Constitution de la Republique francaise. Quelles sont les raisons qui ont rendu la parite necessaire ? La presente etude a pour but de faire la lumiere la genese de la parite, son evolution et son etat actuel. Elle examine, en premier lieu, la genese de la parite, ensuite les differences entre d'une part le quota et le systeme americain d'action affirmative, d'autre part la parite dont le debat jadis centre sur la theorie dichotomique a divise les feministes francais en deux camps : l'universalisme et le differentialisme. Enfin, elle etudie les problemes concrets auxquels est confrontee actuellement la prite.
  • 条文・論理解釈を超えて
    松村 昌廣
    桃山法学
    2023年 38 巻 1-14
    発行日: 2023/02/27
    公開日: 2023/01/23
    研究報告書・技術報告書 フリー
  • 日本国憲法に於ける抵抗権と抵抗義務
    田畑 忍
    法哲学年報
    1960年 1959 巻 67-89
    発行日: 1960/09/25
    公開日: 2009/02/12
    ジャーナル フリー
  • 1998年の義務教育法改正を素材として
    藤井 穂高
    比較教育学研究
    2001年 2001 巻 27 号 159-177
    発行日: 2001/06/22
    公開日: 2011/01/27
    ジャーナル フリー
    In this article I will try to clarify the logic of the Amendment of the Compulsory Education Act of 1998. In this year an Act to reinforce the control of compulsory education was adopted unanimously in the Parliament. By this act, control of compulsory education in a family setting was reinforced. In France freedom of education has been respected since the formation of the national education system. Why should compulsory education be reinforced in a country which emphasizes freedom of education? This is the fundamental problem to clarify in this article.
  • 長谷川 秀樹
    Revue japonaise de didactique du français
    2014年 9 巻 1-2 号 209-224
    発行日: 2014/09/15
    公開日: 2017/10/14
    ジャーナル フリー
    2013年5月,コルシカ議会はフランス語とコルシカ語の併用公用語規定を採択した。本稿ではこの併用公用語概念とそれに伴うコルシカ島における地域的言語政策について詳述するものである。はじめにコルシカ島における二言語あるいは多言語状況について通史的に説明したのち,1970年代に「方言」から「地域語」としてのコルシカ語の概念が形成され,それと同時に二言語主義が掲げられた状況について言及する。次に,二言語主義と併用公用語の差異について,主にフランスの社会言語学者で併用公用語概念を初めて用いたジャン=バプチスト・マルセルジの論考を事例に説明する。最後に当初の併用公用語概念と今回規定として成立した言語政策としての併用公用語の差異について明らかにし,地名等の分野では二言語よりもコルシカ語の単一言語化,公務員の人事等におけるコルシカ語の優位がみられることを結論する。
  • ―ドブレ法の成立からゲルムール法へ―(協同契約を中心に)
    小川 英子
    教育行財政研究
    1979年 7 巻 74-86
    発行日: 1979年
    公開日: 2022/05/09
    ジャーナル フリー
  • 長谷川 秀樹
    日仏社会学会年報
    2006年 16 巻 113-130
    発行日: 2006/12/31
    公開日: 2017/06/09
    ジャーナル フリー
    La parite, qui veut l'alternance homme femme dans le scrutin de liste, a suscitd bien des controverses au niveau de la conciliation entre regalite homme femme en fonction publique et l'idee republicaine qui ne reconnait ni de distinction publique des femmes ni de droit collectif comme <<la citoyenne>>. Les feministes republicains comme Elisabeth Badinter se sont fortement opposes contre l'idee de parite, qui est la meme chose que le quota, discrimination positive pour des groupes ethniques, religieux et culturels minoritaires. Mais les autres feministes comme Sylviane Agacinski sont arrives a sympathiser avec la parite au point de vue d'idee de mixite. Originellement, l'idee de parite est issue des intellectuelles qui ont propose <<la citoyenne>> au debut des annees 90. La citoyenne au pouvoir, liberte, egalite, parite par Francoise Gaspard, et ses collegues, est une des oeuvres les plus importantes pour l'idee de parite dans la Republique. Mais apres la deliberation du projet de parite, au Japon et meme en France, leur idee a ete tenue pour <<differentialisme>> qui prefere la difference homme femme a <<universalisme>>, et n'etait pas devenue reference de controverse. La parite est dans le cadre d'idee republicaine ou anti-republicaine comme discrimination positive ou quota? L'idee de <<citoyenne>> est une clef de repondre a cette problematique.
  • 長谷川 秀樹
    日仏社会学会年報
    1997年 6 巻 89-112
    発行日: 1997/03/31
    公開日: 2017/06/09
    ジャーナル フリー
    Le mouvement nationaliste corse se differencie de ceux en Europe occidentale, par exemple les cas du Pays basque et d'Ulster, qu'un groupe principal pouvant appeler au terrorisme et un Etat s'opposent. Dresser la genealogie du mouvement nationaliste corse, c'est mettre des differences entre celui en Corse et les autres en relief. Dans la premiere partie des annees 60, des etudiants corses qui apprenaient aux universites continentaux et intellectuels qui habitaient en Corse comme docteur, instructeur, commercant et avocat ont separement cree des groupes des etudes pour la defense economique corse. Leurs activites etaient si modestes que sociologue Alain Touraine les appelait "populisme". Dans la deuxieme partie de ce decennie, leurs groupes se sont concentres en deux groupes regionalistes pour l'autogestion des interets insulaire. Dans la premiere partie de decennie suivante, ils sont devenus autonomistes plus politiques et ont revendique une assemblee regionale avec le pouvoir legislatif. Mais des paysans corses supportant des autonomistes ont denime des pieds-noirs, rapatries algeriens et clans, couche traditionnellement politique en Corse etant intermediaire entre l'Etat et pieds-noirs, de sortir de l'ile. Quelques membres des groupes autonomistes ont attaque des equipements nationaux et des rapatries. Apres l'evenement d'Aleria en 1975, les paysans corses ont cree un groupe nationaliste your l'independance, d'autre part les membres ex-autonomistes ont reproche aux premiers leurs lutte nationale violente. Mais les ex-autonomistes ont revendique la reconnaissance du gouvemement francais du peuple corse comme une nation. Apres l'ouverture de l'Assemblee regionale de Corse, les nationalistes non violents y ont participe, et terroristes non participe. Mais la baisse du support des habitants et la repression du gouvernement ont oblige les deux groupes a se rapprocher dans l'assemblee. Dans les annees 90, des groupes nationalistes se sont dissocies en detail, et se combattent en armes. L'Etat francais, bien qu'il ait severement exerce des pression sur le mouvement corse, negociee avec un groupe clandestin. Les nationalistes corses ne sont plus contre l'Etat, ni necessairement pas indepentistes. L'objet qu'une fraction nationaliste attaque est une autre fraction opposante.
  • 長谷川 秀樹
    日仏社会学会年報
    2004年 14 巻 1-21
    発行日: 2004/12/15
    公開日: 2017/06/09
    ジャーナル フリー
    La <<discrimination positive>> est une idee qui a ete inspiree du mouvement <<affirmative action>> pratique aux Etats-Unis et dont l'adaptation en France au milieu des annees quatre-vingt-dix y a fait naitre une polemique. Concretement, les politiques de discrimination positive francaise comme les ZEP (zones d'education prioritaire), le Pacs (le pacte civil de solidarite), la parite homme-femme en candidature electorale et l'Etat-providence selectif (le RMI et l'allocation familiale variee selon le revenu) ne sont pas demunies de sens. Le contexte de formation de ces politiques differentialistes a ete nourri par le principe de l'egalite republicaine, idee principale moderne basee sur l'universalite et l'egalite formelle. Mais a la fin de l'annee 2003, juste apres que le ministre de l'interieur propose un projet de discrimination positive ethno-religieuse dont l'objectif etait de faire nommer des prefets musulmans, le debat s'intensifia. Face a l'idee de la <<discrimination positive>> on peux classifier les attitudes en trois groupes. Le premier groupe s'oppose a toutes discriminations positives, faisant prevaloir l'egalite republicaine qui interdit la distinction sociale. Le deuxieme groupe approuve la discrimination positive si celle-ci est socio-economique, faisant prevaloir l'egalite de fait, c'est-a-dire l'egalite des chances, en donnant plus a ceux qui ont moins, mais par contre il refuse la discrimination positive si celle-ci est ethno-religieuse reconnaissant dans ce cas-la les principes de la Republique uniquement. Les premier et deuxieme groupes pensent donc que la discrimination positive excessive debouche sur le communautarisme, le multiculturalisme et que ce n'est pas vraiment compatible avec la Republique. Enfin le dernier groupe est pour la discriminaiton positive et il affirme que celle-ci est un concept multiculturaliste d'equite qui devrait corriger l'inegalite de fait par l'inegalite legale, et que le multiculturalisme n'aboutit pas forcement au communautarisme. Dans ce groupe on pense egalement que certains concepts republicains y compris ceux de l'egalite devraient etre revises.
  • ―アメリカとの比較から―
    渡邉 雅子
    教育学研究
    2017年 84 巻 2 号 180-191
    発行日: 2017/06/30
    公開日: 2018/04/27
    ジャーナル フリー

     本稿は日本の政治教育でも習得が求められている政治的教養とその育成を、フランスを例にひとつのモデルとして提示する。政治的知識は「合意された手段」を使って権利を行使するための知識と技術を指すが、政治的教養はそれらの知識・技術を使って判断したり実際の政治行動に結びつけたりする「価値」をも視野にいれたものと定義する。フランスでは合意を得る手段として、歴史を根拠にことばの定義を行い、異なる視点を突き合わせてその矛盾を解決する〈弁証法〉が書いたり討論したりする方法として用いられており、初等教育からこの様式習得のための教育が行われている。この思考と表現の型―思考表現スタイル―に歴史教育が根拠となる「材料」を提供し、市民性教育が「概念」を与え、フランス語教育が「感情」を育み、それらが統合されて政治的教養が習得される過程をフランスの学校調査から明らかにする。結論では政治教育における3つの課題―①主体性の育成と教育の価値中立性、②生徒の政治行動への準備、③多元的な社会における政治教育―にフランスのモデルがいかに応えているかを示す。

  • 比較政治と国際政治の間
    梶田 孝道
    国際政治
    2001年 2001 巻 128 号 84-99,L10
    発行日: 2001/10/22
    公開日: 2010/09/01
    ジャーナル フリー
    The comparative politics and the international (transnational) politics are competitive in interpreting, but each of these two approaches are not successful in interpreting consistently some contemporary issues. The EU member countries' immigration policies and the acceptance of human rights of foreigners are good examples. Concerning this theme, there are already two eminent interpretations. The one is the human rights regime proposed by Yasemn N. Soysal and Saskia Sassen. The other is the nation's “cultural idioms” and types of nation-states proposed by Rogers Brubaker and others.
    The political and sociological situations of foreigners in each EU member countries are always changing and this theme becomes extremely hot issue. I categorize these interpretations into three. First is “(slight) modifications of citizenship model.” The encouragement of returning home, simplification of naturalization process are examples. However the dual nationality is always in debate. Second is the “deviation from citizenship model.” This is proposed by Thomas Hammar, whose keywords are “denizen” and “denizenship”. He proposed “triad model” composed by citizens, denizens and aliens instead of “dyad model” composed by citizens and aliens. This is the leading theory for European advanced countries like Sweden and Netherlands to promote the human rights policies. Nevertheless, this position is proposed on precondition of the citizenship model. Moreover its logical justification is rooted in “residence”. But this right of “residence” becomes vulnerable because of globalization (global media and internet etc.). Third is the “alternative of citizenship model, ” proposed by Yasemn N. Soysal, Saskia Sassen and David Jacobson.
    They say that the “devaluation of citizenship” is occurring in the advanced countries, and they use the keyword “personhood” au lieu de “nationhood” and “citizenship.” “denizenship” and “personhood” hold in common the post-national situation. Today, this human rights regime becomes dominant, and there are many voluntary associations who maintain and strengthen this regime. However Soysal and others do not succeed in explaining how this human rights regime was accepted or “embedded” in each country.
    Brubaker intends to explain the differences of immigration policies of France and Germany by using the concept of nation's “cultural idioms.” However, recently, in Germany, there occurred an enormous amendment of nationality law under the new alliance between the social-democratic party and the “greens.” Concerning the citizenship, France and Germany are not opposite, but very close. In sum, “cultural idioms” are not always the same and they change according to the international relations.
    Here we are “third position.” The embedment of human rights regime by each national country is the principal cause of the expansion of human rights regime. In this third position, the national/transnational connection is essential. Therefore, both comparative politics and international (transnational) relation theory are not persuasive. This national/transnational two-step model is suggested by the arguments of Christian Joppke and James F. Hollifield. In the case of the immigration policy issue, family unification right was (is) always central in judging the “embedment” of human rights regime. In this paper, three main cases in Europe (Germany, Great Britain and France) are examined partially according the analysis of Joppke, Hollifield, Patrick Weil, Adrian Favell and so on. The “turning point” is critical in each country. Sometimes these causes are internal and national. Sometimes these are external but “national.” Italy's immigration policy is the best
  • -デクレNo. 2001-1361に関する国民議会の議論をもとに-
    関川 華, 髙田 光雄
    日本建築学会計画系論文集
    2016年 81 巻 723 号 1175-1183
    発行日: 2016年
    公開日: 2016/05/30
    ジャーナル フリー
     In 2001, decree No. 2001-1361 made it obligatory to arrange for a caretaker, called Gardien(ne), in social housing in France. This study examines the argument process of this decree, whereby the French government introduced human management in social housing. The results are follows: - The Gardien(ne) system is a part of crime prevention through environmental design against vandalism in common spaces.
    - Most of the system's initial cost is paid by the government housing budget and real estate tax exemptions rather than by the social housing agency, which can demand three-fourths of the running cost from inhabitants.
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