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クエリ検索: "メソジスト"
475件中 1-20の結果を表示しています
  • アビト ルベン
    日本物理学会誌
    1992年 47 巻 6 号 484-486
    発行日: 1992/06/05
    公開日: 2020/03/04
    ジャーナル フリー
  • 小林 功芳
    英学史研究
    1989年 1990 巻 22 号 137-145
    発行日: 1989年
    公開日: 2009/09/16
    ジャーナル フリー
    R. S. Maclay of the American Methodist Episcopal Mission came to Yokohama on July 11, 1873, after working as a missionary in China for 25 years. On July 30, the same year, I. H. Correll stopped at Yokohama because of his wife's illness while on the way to evangelize China as a missionary. On August 8, J. C. Davison and Julius Soper came to Yokohama as missionaries. The four missionaries organized the Methodist Episcopal Mission of Japan on August 8, 1873.
    Maclay and Correll served as the missionaries in charge of Yokohama. They founded churches and a theological school there. That school moved to Tokyo later to unite with Tokyo Eiwa School and became Aoyama Gakuin.
    G. F. Draper came to Yokohama in 1879. He became the principal of a school for the blind, which his mother had founded earlier.
    Mrs. C. W. Van Petten worked as the principal of a women's theological school on the Bluff, Yokohama. She opened two primary schools with Waka Ninomiya, a woman who was a member of the Yokohama Methodist Church.
    In 1889, some members of the Yokohama Methodist Church founded an English night school where several foreign missionaries worked as teachers.
    Methodist missionaries in Yokohama made many contributions in evangelical and educational activities there.
  • 米国における実際
    武井 英博, 鈴木 博義, 高橋 尚美, Suzanne Z. Powell
    日本臨床細胞学会雑誌
    2005年 44 巻 6 号 333-337
    発行日: 2005/11/22
    公開日: 2011/11/08
    ジャーナル フリー
    下垂体手術の術中迅速診断において細胞診の有用性は広く認識されており, 米国では, 通常, 迅速細胞診が凍結組織診断に代わって用いられている. これらの検体の大部分は下垂体腺腫からなり, 迅速診断は腺腫の確認, その他のトルコ鞍部に発生する腫瘍の除外を主たる目的とする. 下垂体腺腫は, 腺房構築が破壊されているため, 捺印法により容易に細胞が剥離するのに対し, 構築が保たれている正常下垂体からの剥離細胞は少ない. 細胞像のみならず剥離した細胞数も診断に有用なため, 細胞診は圧挫法よりも捺印法のほうが一般に推奨されている.
    下垂体腺腫の細胞所見は増殖する細胞の均一性を最大の特徴とし, 短い索状, 小集塊, 乳頭状, 腺房形成などの構造も認められる. これらの構造は, まれに遭遇する転移性癌との鑑別を困難にしている要因の一つである. 核は正常下垂体のそれと比較してわずかに大きく, やや楕円形の割合が増しており, いわゆるゴマ塩状のクロマチン, しばしば小型の核小体を有する. 核の大小不同が目立つことや多核の細胞も散見されるが, 核のクロマチン所見はどの細胞にも共通している. 胞体の染色性はさまざまで, ホルモン産生上のサブタイプの決定は不可能である.
  • 手塚 竜麿
    英学史研究
    1980年 1981 巻 13 号 9-17
    発行日: 1980年
    公開日: 2009/09/16
    ジャーナル フリー
    Three missionaries transferred from China to Japan organized a mission in 1886, Kobe as its center and attempted to establish churches, schools for girls and young men in the western part of Japan, chiefly in the coastal area of the Inland Sea.
    Hiroshima Jogakuin had been originated from the small private school for girls founded in 1886 by a baptized Japanese named Teikichi Sunamoto. After wards it was combined with other two similar schools, entrusted to the hand of the Mission Board. The request being granted and Nannie B. Gaines came to Japan in 1887 as the first principal of the school. Under her leadership the first school for girls in Hiroshima gradually expanded as to form an allround educational institution with its kindergarten, primary school, Kindergarten Training Department, junior and senior high schools, and two College courses, though some of them were abolished or removed.
    Two years later, the Kwansei Gakuin was opened in Kobe. At the beginning it was managed and operated by the South Mission alone, later the Canadian Mission decided to accept the proposal from the South to unite both Methodists in the educational work for young men. Under joint administration it grew larger and came to hold a prominent place among the Christian univrsities in western Japan.
  • 女子教育を中心として
    手塚 竜麿
    英学史研究
    1972年 1973 巻 5 号 33-46
    発行日: 1972/04/30
    公開日: 2009/09/16
    ジャーナル フリー
  • ──ウィリアム・エイプスの『森の息子』論──
    小澤 奈美恵
    異文化の諸相
    2016年 37 巻 1 号 23-36
    発行日: 2017/02/25
    公開日: 2023/06/07
    ジャーナル フリー
  • 梅垣 明美
    日本体育学会大会号
    1998年 49 巻
    発行日: 1998/08/20
    公開日: 2017/08/25
    会議録・要旨集 フリー
  • 19世紀中葉のガーナにおけるメソジスト宣教団の活動に関する考察
    渡辺 和仁
    アフリカ研究
    1999年 1999 巻 54 号 19-34
    発行日: 1999/03/20
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    Since the early 19th century, a number of Africans have come to select Christianity instead of, or in addition to, their existent religions. European missions intended for proselytizing Christianity in Africa also meant the introduction of educational, technological and medical advances to the continent, thus contributing to the high number of African converts. But it is insufficient to interpret the reasons behind those conversions merely from these materialistic aspects. We need to consider another aspect of conversion-one of spontaneity.
    Historian Richard Gray has researched an African appropriation of the European Christian doctrine. He states that accompanying Europe's accelerated scramble to colonize sub-Saharan Africa, disillusioned black Africans grew skeptical of a “white” sermon, and thus developed their own interpretation of Christianity. This “appropriation” of Christianity for Africans in turn succeeded to encourage more conversions.
    In contrast, Gray regards those black Christians who converted before full-scale colonization as men of curiosity, or as slaves protected by the missionaries. Thus, he considers their conversions irregular from the view of appropriation. This paper, however, which focuses on the activities of the Wesleyan Methodist Missionary Society in mid-19th century Ghana and concentrates especially on the conversions of dependents called “pawns, ” aims to delineate their conversions also in terms of an appropriation of Christianity.
    In 19th century Ghana, a black dependent classified as a “pawn”-which meant a pledge of a debt-had a means to emancipate himself from his violent master. He could be redeemed by an influential person, and thereby removed from his bad situation. Therefore these dependents (occasionally with success) tried to influence the “rich” missionaries, who had been instructed by their headquarters not to have anything to do with slavery, to engage in redeeming “pawns”. In short, the pawn people were able to change their original, i. e. religious, relations with the missionaries.
    Thus this paper looks to widen the interpretation of “appropriated Christianity”, from a religious meaning to a practical one as well, and the attempt to grasp African conversion from one historical view will be successful.
  • 高成 玲子
    英学史研究
    1994年 1995 巻 27 号 59-73
    発行日: 1994年
    公開日: 2009/10/07
    ジャーナル フリー
    近代日本の黎明期を過ぎて, 西欧諸国に追いつくために日本が劇的な変化を遂げつっあった明治の半ば, ラフカディオ・ハーンが島根県尋常中学校及び師範学校の英語教師として松江にやってきたのは, 明治19年の「学校令」と「中学校ノ学科及其程度」の公布により英語に会話が取り入れられたことによると思われる.教師ラフカディオ・ハーンの松江での生活, またその後の活躍については, 彼の多くの著書や教え子たちによる記録によって夙に知られているところである。
    では同じ頃, 富山にラフカディオ・ハーンのような人物はいなかったのであろうか。明治22年の『文部省第16年報』はその年全国の尋常中学校53校に29名の外国人教師がいたことを伝えている。富山には, 明治21年から28年まで3人のお雇い外国人教師がいたことが判明している。彼らはどのような人々であったのか, どのような足跡を富山の地に残していったのか。私は富山のこの小さなヘルンさん達の足跡をたどり, その教え子達との関わりを探ることによって, 富山における英語教育の一端を明らかにしたいと思う。この稿では, その1として最初の「お雇いアメリカ人教師」クラレンス・ラドロウ・ブラウネルを取り上げる。
  • 増井 志津代
    アメリカ研究
    2020年 54 巻 21-43
    発行日: 2020/04/25
    公開日: 2021/09/11
    ジャーナル フリー

    This paper focuses on the relation between the Methodist itinerant preacher George Whitefield and the literary publishing activities of African-Atlantic writers such as Phillis Wheatley, Olaudah Equiano, and John Marrant during the First Great Awakening period. The 18th-century consumer revolution opened the age of mass publishing, which attracted writers and readers from across the boundaries of class, race and ethnicity. Whitefield reached people from different social and racial backgrounds in the North American coastal cities through an itinerant ministry that addressed them in the variety of their lived contexts. Such Puritan descendants as Jonathan Edwards, Benjamin Coleman, and Benjamin Franklin aided Whitefield in this ministry and in his publishing activities.

    The years of the British-American slave trade coincided with the early phase of the Protestant missionary movement led by Moravians and Methodists. About two hundred years later than the Jesuits, Protestants started their missionary work directed to the territories opened up through exploration as well as colonization in the West Indies and North America. Both in Britain and in North America, the emphasis fell on a religion of the heart, characteristic of the First Great Awakening. This ‘heart religion’ or ‘evangelicalism,’ as it is generally called, had much in common with a similar religious movement promoted with equal ardor in Europe, namely the Pietism that had spread from Lutheran Germany, as well as the associated movement of the Moravian Brethren in Bohemia, who retained a memory of the teaching of Jan Huss. The German Pietists influenced the Methodist movement in England led by John and Charles Wesley. Whitefield joined the Methodists while he was a student at Oxford and eventually became one of the leading Methodist ministers.

    Some of the English planters in Barbados and in North America viewed with disquiet the evangelizing and Christianizing of slaves in the West Indies. In spite of the objections, the numbers of converts among slaves increased both in the West Indies and in North America throughout the 18thcentury. The fraught relations between religion and race in the 18th-century Atlantic World have been clarified in the work of recent scholars such as Katharine Gerbner, Paul Lovejoy, and Paul Gilroy. Although racial boundaries were rather loose at the beginning of the century, they had become rigid by the time of the American Revolution, as is shown by references to race and ethnicity from the pen of the “enlightened” Thomas Jefferson in his Notes on the State of Virginia.

    In his Interesting Narrative, Equiano states that he heard Whitefield preach in Philadelphia, although his biographer Vincent Carretta estimates that this was in Savannah, Georgia. Savannah was Whitefield’s American home where he dedicated his utmost energy to building an orphanage, Bethesda. “An Elegiac Poem” composed by Phillis Wheatley on the death of Whitefield in 1770, was the breakthrough work that eventually led her to the publication of Poems on Various Subjects, Religious and Moral in London in 1773. Both Equiano and Wheatley belonged to the transatlantic evangelical circle and made their literary voices heard through its publication networks. This paper attempts to clarify how this network developed during and after the Great Awakening by closely studying several of the important 18th century literary texts.

  • 村上 民
    生活大学研究
    2020年 5 巻 1 号 36-60
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/06/13
    ジャーナル フリー
    松岡もと子(1873–1957)と羽仁吉一(1880–1955)は、それぞれの青年期にキリスト教と出会っていた。もと子は1897年頃、吉一は1900年に報知新聞に入社した。1901年に二人は結婚、退社し、1903年に内外出版協会からの家庭雑誌発行を請け負う形で雑誌『家庭之友』を刊行する。羽仁夫妻は「新しい」家庭建設の問題意識を直接に反映させた雑誌づくりを企図した。『家庭之友』には当時の羽仁夫妻の交友関係が色濃く反映しており、ユニテリアン、婦人矯風会の「母の会」などの先進的な取り組みや知見が多く取り入れられている。 羽仁夫妻は『家庭之友』編集の仕事のほかに、自分たちで『家庭女学講義』を刊行準備していたが、その最中の1906 年3月、夫妻は二女凉子を急性肺炎のために失う。夫妻は愛児の死に直面して信仰を深め、自らの人生における事業の目的を「天国を得るため」と言明するにいたる。彼らの信仰の深まりはその内面生活にとどまらず、この世界に生を受けた者が「何の為めに働く乎」を問い直し、「天国を得んとして」独立して生きる「行動」へと、夫妻をうながした。羽仁夫妻は内外出版協会やその他の仕事から退き、独立して、自宅を発行所として雑誌『婦人之友』を創刊する(1908年)。信仰と事業の拠点を自らの家庭に据えての再出発であった。 『婦人之友』編集および営業上の「大刷新」(1911年)を経て、羽仁夫妻の雑誌は徐々に発行部数を増やし、1913年に羽仁夫妻は社屋・自宅を雑司ヶ谷上り屋敷に新築する。ここを拠点に、婦人之友社は出版事業にとどまらない宗教的・文化的活動を展開した。そのひとつに、富士見町教会牧師の植村正久指導による「礼拝」があった。羽仁夫妻は出版を中心とする自らの事業について、「全事業が凡て基督の御名の尊崇められんがため」と捉え、植村正久はこの「礼拝」が将来的にキリスト教会へと発展することを願っていたという。 1919年頃、羽仁夫妻は植村に「自由学園設立の念願」を打ち明け、植村は驚きつつも二人の教育事業は彼らの伝道であると受けとめ、これを支援した。
  • 平林広人と棚橋小虎
    川島 祐一
    頸城野郷土資料室学術研究部研究紀要
    2024年 2024 巻 127 号 1-5
    発行日: 2024年
    公開日: 2024/02/11
    研究報告書・技術報告書 オープンアクセス
  • 関根 久雄
    文化人類学
    2011年 76 巻 3 号 347-350
    発行日: 2011/12/31
    公開日: 2017/04/17
    ジャーナル フリー
  • 李 雲山
    出版研究
    1995年 26 巻 49-98
    発行日: 1996/03/31
    公開日: 2020/03/31
    ジャーナル フリー

    Although South Korea has a long history of printing and publishing, the traditional activities of publishing during its infancy, and the influence of Japanese Imperialism have yet to be fully researched.

    To clarify the circumstances of the early stages of modern publishing in Korea, this essay will introduce the publishing activities of Christian missionaries, and the influence they exerted. The historical roles played by these missionary activities will also be evaluated.

    Chapter One will observe the political arena about the time of the opening of Korea (1876) and the circumstances of publishing in general. Chapter Two will refer to preparatory activities of Christian missionaries in Japan and Manchuria before their entrance into Korea. Chapter Three will outline the activities of American missionaries in Korea during the 1880s and '90s, i.e. the printing and publishing of translations of the Bible and other religious documents. Chapter Four will comment on the publishing of the Christian doctrine, which gradually established itself after the 1890s, and Chapter Five will observe the influence of Christian publishing on publishing in general in Korea.

  • 気賀 健生
    日本の神学
    1989年 1989 巻 28 号 167-176
    発行日: 1989/09/25
    公開日: 2009/10/23
    ジャーナル フリー
  • 第3回
    武内 宏樹, 湊 一樹, 内藤 寛子
    アジア経済
    2021年 62 巻 1 号 50-72
    発行日: 2021/03/15
    公開日: 2021/03/25
    ジャーナル フリー HTML
  • 患者さんへのサービス
    関 ミツ子
    医学図書館
    1995年 42 巻 3 号 351-352
    発行日: 1995/09/20
    公開日: 2011/09/21
    ジャーナル フリー
  • 山本 通
    社会経済史学
    1996年 61 巻 5 号 691-694
    発行日: 1996/01/25
    公開日: 2017/06/24
    ジャーナル オープンアクセス
  • 深津 容伸
    山梨英和大学紀要
    2010年 9 巻 A17-A25
    発行日: 2010年
    公開日: 2020/07/20
    ジャーナル フリー
    日本にキリスト教プロテスタントによる宣教が開始されてから、150年以上になるが、その特徴の一つとしていえることは、学校、すなわちミッションスクールの設立に力を注いできたことである。現在ミッションスクールは、(沖縄から北海道に至るまで)定着し、根付いている。日本のキリスト教人口が1%に満たない現状を考えると、日本人はキリスト教信仰は退けたが、(そこで行われているキリスト教教育を含めて)教育機関としてのミッションスクールは受け入れたといえるであろう。 山梨英和学院(以下山梨英和)の場合、当時交通の便の悪い内陸の地という悪条件にもかかわらず、山梨の青年キリスト者たちの熱心な働きかけが、カナダ
    メソジスト
    教会の宣教団体を動かし、設立されるに至った。本稿では、この時の日本の社会状況、日本人側、カナダ
    メソジスト
    教会の宣教団体側双方の思いを掘り起こすとともに、どのように山梨英和は地域社会に受け入れられてきたか、また、山梨の諸教会との繋がりはいかなるものであったかを探り、ミッションスクールの教育のあり方、とらえ方を論じる。
  • 坂下 史
    史学雑誌
    1997年 106 巻 1 号 124-125
    発行日: 1997/01/20
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
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