詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "ルイ16世" フランス王
4件中 1-4の結果を表示しています
  • 和久屋 寛
    電気学会論文誌A(基礎・材料・共通部門誌)
    2000年 120 巻 4 号 518
    発行日: 2000/04/01
    公開日: 2008/07/15
    ジャーナル フリー
  • 小林 忠雄
    地図
    1981年 19 巻 1 号 24-27
    発行日: 1981/03/31
    公開日: 2011/07/19
    ジャーナル フリー
  • 西田 梨紗
    人間生活文化研究
    2021年 2021 巻 31 号 266-274
    発行日: 2021/01/01
    公開日: 2021/09/18
    ジャーナル フリー

     1905年に出版された,バーネット (Frances Eliza Hodgson Burnett,1849-1924)が執筆した『小公女(A Little Princess)』1の舞台は19世紀後半のロンドンだ.当時のイギリス社会では社交におけるルール2が存在し,階層の違いは文化,言葉,価値観の違いでもあった.ミンチン女子学院においても生徒と使用人の間には目に見える隔たりがあり,生徒もそれを意識している3.これらを踏まえると,学院の使用人とも親しく接する主人公セーラ・クルーの振る舞いは注目に値する.

     クルー大尉がセーラについて「困っている人を見ると,必ず戦ってあげたくなるんだ」(バーネット 27頁)[1]と考えていると,ナレーターが述べているように,セーラは薄情者や道徳心に欠ける者には苛立ちを覚える.それは,アーメンガード・セントジョンのフランス語の失敗を笑うジェシーやラヴィニア・ハーバートに対する,セーラの怒りにもいえよう.

     とりわけ,セーラが反感を抱くのはマリア・ミンチンだ.セーラはこの教師の支配下に置かれ,飢えや寒さに襲われながらも,学院の使用人として過酷な労働に従事する.セーラはミンチンの命令に従っているが,この女教師の面目を意図せずにして最終的にまるつぶしにしてしまう.

     セーラは出版当時のイギリスで理想とされていた良妻賢母型の女の子である一方,ミンチンは未婚でかつ冷徹な女性である.この二人の性格の違いを念頭に置きながら,『小公女』のクライマックスに着目すると,この本では少女たちが指針とすべき女性像について教訓的に教え説かれているのではないかという結論を導き出せた.

  • 田中 里奈
    演劇学論集 日本演劇学会紀要
    2020年 71 巻 1-26
    発行日: 2020/12/15
    公開日: 2020/12/26
    ジャーナル フリー

    In 2006, the musical Marie Antoinette was launched from Tokyo. Before the return to Japan in 2018, this work about the French Revolution was performed in Germany, South Korea, and Hungary.

    Marie Antoinette was originally intended for the export but did not fully follow the trend of megamusical that globally succeeded with the franchise system since the 1980s. Rather, this musical continued to be dedicated to the specific context of popular theater in each performing venue, as seen in the growing trade of musicals between Continental Europe and East Asia in the last few decades. For meeting actual demands and limitations, all the elements including the text and music were constantly overwritten with the approval of the copyright holders.

    In the chained variations on the principle of flexible adaptation, the authority of the original product, which is connected to the license business of musicals with enormous initial costs, is diminishing. Instead, companies and institutions that have more or less their own financial resources, e.g. from the public sector or the holding company, played a significant role in the survival of the genre within the various and acceleratedly changing sociocultural environments on the performance.

feedback
Top