詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "レヴュー" 演芸
19件中 1-19の結果を表示しています
  • 杉山 千鶴
    舞踊學
    1999年 1999 巻 22 号 20-31
    発行日: 1999年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • 1920年代の日本の大衆文化と浅草の役割
    杉山 千鶴
    舞踊學
    1989年 1989 巻 12Appendix 号 7-9
    発行日: 1989年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • ──一九二〇年代日本の娯楽舞台におけるブロードウェイ・レヴューの影響について──
    星野 高
    演劇学論集 日本演劇学会紀要
    2022年 75 巻 1-19
    発行日: 2022/12/15
    公開日: 2023/01/07
    ジャーナル フリー

    This paper aims to demonstrate the relationship between Broadway revues and Japanese entertainment stages in the 1920s by examining one specific production. The revue style gained popularity on Japanese stages around 1930, but the influence of Broadway revues on performances on Japanese stages has not been discussed in Japanese theatre history studies. However, there were some Japanese people engaged in theatre productions who had contemporaneously watched Broadway revues in New York in the 1920s. Among such people, a female magician, Syokyokusai Tenkatsu, and her troupe performed some Broadway revues at Teigeki Theatre, Tokyo, in 1925. They did not advertise the details, but their “Jazz” songs, “Jazz Dances,” and “Sungeki” sketches at the Teigeki stage were programs picked up from some Broadway revues performed in 1924. A year before the Teigeki production, Tenkatsu's troupe performed in a vaudeville show at Hippodrome Theatre, New York, and got the opportunity to experience the popularity of those programs at the local level and judge their potential for Japanese audiences in the future. Understanding the relationship between Broadway revues of 1924 and Tenkatsu's Teigeki production can facilitate a comparison of other Japanese entertainment stages of the 1920s to Broadway revues of the same time. Tenkatsu's “Broadway revue” at Teigeki in 1925 is the key production to observe an untold aspect of Japanese theatre history in the 1920s.

  • 歌劇団の地方巡業と上演された舞踊
    杉山 千鶴
    舞踊學
    2002年 2002 巻 25 号 8-22
    発行日: 2002年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • 國崎 彩
    舞踊學
    2007年 2007 巻 30 号 42
    発行日: 2007年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • 山野 博大, 桜井 勤, 國吉 和子, 古井戸 秀夫
    舞踊學
    1997年 1997 巻 20 号 31-33
    発行日: 1997年
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
  • ―〈脱・制度〉の演劇、その十五年戦争の間の変容
    萩原 健
    演劇学論集 日本演劇学会紀要
    2009年 49 巻 53-73
    発行日: 2009年
    公開日: 2018/01/12
    ジャーナル フリー

    Since the mid-1920s, agitprop troupes were established in Japan under the influence of the Russian Revolution and the international socialist movement. Performances took place not only in theatres but also in public spaces such as factory grounds, where the agitprop troupes performed critical social sketches for workers who hardly went to the theatre.

    Among these Japanese agitprop troupes, the “Mezamashi-Tai (Alarm clock troupe)” was especially remarkable. The Japanese actor Koreya Senda, who had studied and worked in an agitprop troupe in Germany from 1927 to 1931, became a troupe member in 1932 and promoted its development according to his experiences in Germany. The performances of the troupe included montages of short dramatic pieces, sprechchor and musical pieces. The troupe also performed in front of regular audiences. Their performances created a new theatrical genre. They were simply constructed and the agitprop effect was preferred to artistic perfection. The Mezamashi-Tai became very popular, but it had to close its operations in 1934 under the pressure of the national security law. Some of its former members worked in governmental theatre organizations until 1945.

    The activities of the “Mezamashi-Tai” have hardly been researched yet because of their political message and of their “non-artistic” form. However, the approach of the Mazamashi-Tai contained elements which in the meantime have become characteristic features of many theatrical performances since the 1970s until today.

  • 琉球・台湾に焦点をあてて
    葛西 周
    東洋音楽研究
    2008年 2008 巻 73 号 21-40
    発行日: 2008/08/31
    公開日: 2012/09/05
    ジャーナル フリー
    本論文は、国家イベントとして近代盛んに行われた博覧会における音楽を、日本の植民地主義という視点から考察することを目的としたものである。西洋とは異なる状況下で進められた日本の植民地主義とその文化的影響について考察する上では、西洋/非西洋=支配/被支配という構図から離れ、個々の事例から植民地政策による波紋や同時代の社会的思潮を汲み取ることが特に必要である。そのような問題意識を踏まえ、本稿では明治三六年の内国勧業博覧会における琉球手踊および昭和一〇年の台湾博覧会における高砂族舞踊という二つの対象について考察した。
    「見世物」として諸民族の生活が展示された内国勧業博覧会の学術人類館では、地域特有の風俗を、「普通」という基準を作る内地の人々の前で披露するのは「恥ずべきこと」という発想が、琉球に顕著に生まれていたことを確認した。主催側の内地から見れば「他者」の「展示」になるが、「展示」される側から見ると、同じ「自己」であると教育されてきた内地に「他者」としてラベリングされたことを意味する。これによって、内地から見た植民地像と植民地の側の自己イメージとの間にずれが生じ、植民地は「不当」なイメージに対峙すると同時に、自己の再認識を迫られたと指摘できる。他方で、台湾博覧会における高砂族舞踊のような伝統的な演目は、支配層によって娯楽として消費されていたが、その一方で高砂族舞踊の出演者が支配層の前での上演に対して拒絶反応をあらわにせず、少なくとも表向きは肯定的な反応を示していたことも確認できた。
    日本の植民地主義という文脈から文化イデオロギーについてアプローチする際には、「同化」のみならず「異化」が持つ暴力性もまた軽視せざる問題であり、エキゾチシズムをもって植民地の舞踊を眼差すことへの内地人の欲求が「異化」を生み出したと言える。政策レベル/精神レベルで行われた「同化」と「異化」との間の歪みが、植民地時代に披露された芸能にも顕著に見られることを本論文では実証した。
  • 福島 可奈子
    映像学
    2022年 107 巻 60-83
    発行日: 2022/02/25
    公開日: 2022/03/31
    ジャーナル フリー

    本論は、視覚メディア、特に幻燈が明治10年代の「修身」教育に果たした重要な役割を明らかにする。急速な近代化を進めた明治初期、日本の国家教育は、その方針をめぐって洋学・国学・儒学が熾烈な覇権争いを繰り広げていた。その際、教育の「啓蒙」ツールとして文部省が最も注目したのが、西洋から持ち込まれた最新の幻燈であったが、その内容の軸足は西洋啓蒙主義的な智識才芸を養うためのものから、儒教的な仁義忠孝を養うものへと移っていくことになる。文部省の命でいち早く幻燈製作をはじめた鶴淵幻燈舗が、はじめて日本の「修身」教育に関与したのが、明治天皇の勅命で元田永孚が編纂した『幼学綱要』スライドであるが、今回それら一式が新たに発見された。そのため筆者は、それらのスライドが製作されるに至る当時の国家教育観の思想的背景を検証する。

    また当時の「修身」教育は、政府が推奨した洋学や儒教にとどまらず、江戸期から民衆に浸透している実語教や石門心学による「善悪鏡」など様々な道徳観の混淆であった。そしてそれらが、江戸期からの「写し絵」製作・興行主の池田都楽、大阪の花街で西洋幻燈製作や「錦影絵」を興行していた寺田清四郎製の幻燈スライドなどとなって、その「修身」イメージが拡散されていく経過を、実物史料に基づいて歴史的かつ実証的に明らかにする。

  • ―古川緑波一座を中心に
    中野 正昭
    演劇学論集 日本演劇学会紀要
    2009年 49 巻 75-98
    発行日: 2009年
    公開日: 2018/01/12
    ジャーナル フリー

    Kokumin Engeki which means the National Theater was a popular concept with journalism, the academy, and the goverment, in Japan under WWII. We associate Kokumin Engeki with Japanese wartime nationalism and fascism. The government promoted the Kokumin Engeki contest from 1941 to 1944, but it is the strangest thing that the some plays of national policy were rejected or defeated. As a matter of fact, the state powers and academic authorities didn't have the distinct concept of Kokumin Engeki. This thesis is about the confusion of the Kokumin Engeki contest as seen in the participating plays of FURUKAWA ROPPA's company and his diary.

  • 山中 章子
    英米文化
    2006年 36 巻 73-88
    発行日: 2006/03/31
    公開日: 2017/06/20
    ジャーナル フリー
    While T. S. Eliot was the poet of "impersonality," John Berryman was one of the so-called "confessional" poets. Berryman's works began to be rated highly in the middle of the 20th century. After going through Sigmund Freud's theory of consciousness/unconsciousness, it was a time when people came to doubt the unity of their own identities. In his early short novel, "The Imaginary Jew" (1945), Berryman describes how easily the speaker's identity is changed or created by the influence of others. The speaker of this novel was unjustly declared by an Irishman that he was a Jew. He tried to prove himself that he wasn't one, but he couldn't. Through the experience, he learned that his identity was neither firm nor integrated, but changeable and split. Berryman's most important work, a sequence of 385 poems called the "Dream Songs" (1964; 1968), is based on the notion which he found in "The Imaginary Jew"; there is no unified "identity" in him, but only fragmentary voices. He knew that he had several split voices in his mind. Sometimes they sounded strange to him and were uncontrollable. Using dream and the minstrel show as the framework, he skillfully and ludicrously described his scattered mind. This paper tries to examine how the speaker's identity is changed with "The Imaginary Jew," and then to study how Berryman transformed such unstable voices into poetry, the "Dream Songs."
  • 近代日本演劇研究の立場から
    垣沼 絢子
    人文×社会
    2022年 2 巻 5 号 43-53
    発行日: 2022/03/15
    公開日: 2022/03/19
    ジャーナル オープンアクセス
  • 滝沢 博
    高岡法科大学紀要
    2008年 19 巻 43-76
    発行日: 2008年
    公開日: 2019/07/28
    ジャーナル フリー
  • 右田 裕規
    社会経済史学
    2013年 79 巻 1 号 101-116
    発行日: 2013/05/25
    公開日: 2017/05/17
    ジャーナル オープンアクセス
    近代日本社会に現前した祝祭商品の氾濫という事態はどのような歴史社会的意義を含んだ現象だったと考えられるか。とりわけその消費者であった同時代の人びとの集合的経験・意味づけに即したとき,それはどのような社会的要素から生まれ,またどのような社会的作用を及ぼした現象であったと解釈できるか。本稿では,この問いについて昭和大礼を具体的事例にとりあげつつ再検討することが目指される。本稿の指摘は主に次の3点にまとめられる。第1に,祝祭商品への社会的需要は多くの場合,人びとの愛国的な動機(祝祭参加,奉祝への欲望)からではなく,消費をめぐる世俗で私的な欲望から生成されていたこと。第2に,祝祭商品に付された天皇家の表象は多くの場合,消費への耽溺を正統づける記号として社会的に解釈され作用していたこと。第3に,同時代の多くの人びとにとって祝祭商品の氾濫は消費をめぐる私的な欲望が一時的に正統づけられ解放される契機として体験されていたこと。この3点を指摘することで,従来のナショナリズム論的な解釈とは異なる,祝祭商品の史的意義についての文化論的な解釈が提起される。
  • 伊藤 真紀
    西洋比較演劇研究
    2019年 18 巻 1 号 36-52
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/04/01
    ジャーナル オープンアクセス
  • 宮城県南郷町木間塚部落の事例
    後藤 一蔵
    社会学評論
    1991年 42 巻 3 号 243-262,329
    発行日: 1991/12/31
    公開日: 2009/11/11
    ジャーナル フリー
    今日、村落の混住化現象は広く見られ、新しいタイプの地域社会としての様相を深めつつある。従来の村落の混住化現象に関する研究は、資本の高蓄積過程との関わりを重視するあまり、村落内部における地付層と来住した非農家層との対応関係についての把握は不十分であったと言わざるを得ない。それゆえ、本稿においては一事例をとりあげ、地付層、とりわけ、村落リーダー層と非農家層との対応関係がいかに展開されているかを中心に村落の変容・再編過程を明らかにする。
    その際、行政の末端機構として位置する部落会をとりあげ、その運営の主たる財源である部落協議費 (区費) の賦課基準の変遷過程を中心にみていきたい。本事例にあっては、昭和三四年度の本格的な区費制度の導入以降これまで三度にわたって変更が行われてきた。そこには村落リーダー層の「伝統的威信の維持」という論理が貫かれ、区費順位は固定化する傾向が指摘できる。
  • 片桐 芳雄
    教育学研究
    2003年 70 巻 4 号 511-523
    発行日: 2003/12/30
    公開日: 2007/12/27
    ジャーナル フリー
    "East Asia" in a title is the "Chinese character cultural sphere, " which include China, Korea, and Japan. The Chinese character is the ideography character different from the alphabet character of a phonogram. This paper discusses the historical process how people of China, Korea, and Japan in this area had escaped from rule by the Chinese character and acquired the reading-and-writing capability, respectively. The Chinese character was born to China as a sacred ecriture which records the communication with a king and God before B.C. 1300, at least. Under such a situation, the Chinese ecriture became a means by which an emperor governed the public in the history of China. It was asked for the public to study the scriptures of Confucianism through these characters in China. A far target of this study was taking and passing the classical examination system for the government service " ?? ?? ". The study for which it depends on memorization intently troubled the children as a student. A Chinese character reform in China was begun from the end of the 19th century. Roman-alphabet-izing and simplification of a Chinese character were tried. However, the non-literacy in 1949 was 80%, and 20% in 1988. The process of Chinese modernization was a curse and the process of reform to a Chinese character, and the process of "usurpation" of the Chinese character from the emperor by the public. Korea which was close to China and under the overwhelming influence was not easily released from rule of a Chinese character. In Korea artificial ecriture " ?? ?? ?? ?? " was originated by the emperor " ?? ?? " about the middle of the 15th century Although this was scorned with " ?? ?? " under overwhelming Chinese character rule, " ?? ?? ?? ?? " which was produced by studying the complicated syllable structure of Korean parole thoroughly continues being firmly useful for the public, because of easy phonetic ecriture. At the beginning of the 20th century, " ?? ?? ?? ?? " was called "Han-guel" (great character), and after the release from the colony in Japan in 1945 it serves as the character of a positive Korean type, and has resulted at present. In Korea the Chinese character was abandoned at last as an external foreign substance. In East Asia governed with the Chinese character, Japan occupies the very unique position. A design of the Japanese syllabary " ?? ?? " is it. The Japanese syllabary, both hiragana and katakana, was made out of man'yo-kana which was formed by the Chinese character. Japan succeeded in writing his parole with a Chinese character. Japan domesticated it. Why was Japan able to do what Korea could not? It may be the contrastive reason why Korea could not. It is the comparatively simple syllable structure of Japanese parole and separating from China by the sea that Japan was comparatively easy to escape from the cultural rule by China.
  • ―流動するテクスト、揺籃期の〈芸道物〉をめぐって―
    赤井 紀美
    演劇学論集 日本演劇学会紀要
    2014年 58 巻 1-20
    発行日: 2014年
    公開日: 2017/01/06
    ジャーナル フリー

    KAWAGUCHI Matsutarô's novel Tsuruhachi and Tsurujirô (1934) gained popularity after it was adapted into a play and then into a film. This paper examined how the novel was received. In addition, it also clarified the fluid nature of Matsutarô's text by examining the problems of its adaptation and relationship to the Japanese performance art genre “geidômono.”

    The main characters of Tsuruhachi and Tsurujirô are the performers of the Shinnai musical performance art. Together with The Story of the Last Chrysanthemums that follows Kabuki actors, Tsuruhachi and Tsurujirô has generally been considered the performance art genre's representative work. The performance art genre “geidômono” refers to the group of works that depict a world where performance holds a supreme value beyond any particular person. Undeniably, this work and the theatrical production of its predecessor The Story of the Last Chrysanthemums functioned as the impetus creating this genre. Nevertheless, this investigation has shown that while both of these works were treated as similar stories in their historical contexts, their structures greatly differ. Furthermore, Tsuruhachi and Tsurujirô has been considered an adaptation of the long-time Hollywood film Bolero. Clearly, portions have commonalities with Bolero, for instance, the setting, but Tsuruhachi and Tsurujirô's structure and character models differ distinctly from Bolero.

  • 大正・昭和初期の<都市的>な祝祭体験
    右田 裕規
    社会学評論
    2012年 63 巻 2 号 256-273
    発行日: 2012/09/30
    公開日: 2013/11/22
    ジャーナル フリー
    近代の都市空間において天皇家の祝祭はどのように人びとから意味づけられ, 体験されていたか. またその体験や意味づけは, 都市を構成するモダンな諸要素とどのように関連しあっていたか. 本稿は, これらの問いについて社会学的な視点からアプローチすることで, 天皇家の祝祭が近代化のプロセスにとって含んだ意義を再検討することを主題としている.
    とりわけ本稿が注目したのは帝都の祝祭体験がはらんだモダンで都市的な相貌についてである. すなわち大正・昭和初期の東京では, 天皇家の祝祭にかかわる意味と体験は<消費>という欲望・営みによって基礎づけられていた. 当時の東京にあって人びとの祝祭体験を第一義的に特徴づけていたのは, 天皇に祝意をささげる営みに没入・熱狂する<国民的>な態度ではなかった. 資本が提供するモノやサーヴィスに耽ることで祝祭のふんいきを傍観者的に楽しもうとする<消費者>としての態度のほうだった. 本稿では, この点について東京の近代的発展と関連づけつつ考察することで, 従来の国民国家論的な枠組みではとらえきれない, モダンで都市的な祝祭体験の所在をあかるみにしている.
feedback
Top