詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "中央信用組合"
6件中 1-6の結果を表示しています
  • ~生徒保健委員を中心とした13年間の取り組み成果~
    鈴木 久美子, 鈴木 華凛, 鈴木 祥子
    日本禁煙学会雑誌
    2020年 15 巻 2 号 45-50
    発行日: 2020/07/01
    公開日: 2020/07/31
    ジャーナル フリー

     本校では興味本位で喫煙しがちな高校生や地域に向けて喫煙防止をキーワードに、2006年から地域の方々や専門医の先生と連携した取り組みを継続している。高校生が自ら正しい知識を学び、仲間や地域の方々に伝える体験を通じ、自分だけでなく周りの人々の健康意識向上を図ろうとする実践と、活動の中で変わっていく高校生の認識や行動変容について紹介する。

  • 〜多摩信用金庫の事例〜
    饗庭 真悟
    塑性と加工
    2013年 54 巻 632 号 807-811
    発行日: 2013年
    公開日: 2013/10/02
    ジャーナル 認証あり
  • ──東日本大震災を踏まえて──
    *渡部 順一
    經營學論集
    2016年 86 巻
    発行日: 2016年
    公開日: 2019/10/01
    会議録・要旨集 フリー

    東日本大震災から4年を過ぎ,復旧・復興も進んできたと言われている。一方で,津波被害の大きかった地域では,市町村内産業指標の落ち込みが続いているなど,まだまだ不透明感が漂っている。そうした現状の中,復旧・復興を越えて,新たな産業を創出するには,長い期間と長期にわたる資金の提供が必要となる。

     信用組合は,それぞれの地域の人たちによって組織・運営されている相互扶助の精神を生かした地域密着型の金融機関(地域金融機関)である。

     復旧・復興のために多くの資金が拠出されているものの,被災者の日々の生活等のために支出が多く,産業を下支えするとともに,新たな産業創出に結びついているとは必ずしもいえない。実際に,被災地域の信用組合からは「預金は非常に増えているけれども投資する先がない」という声も聞かれる。

     本稿では,当該地域の地方銀行と信用組合との比較を行うとともに,東日本大震災直後の東北地域信用組合と復興期における東北地域信用組合について検討を行い,被災地信用組合のマネジメントの実態を明らかにしていく。

  • ―地域金融機関による寡占の弊害と公的資金の役割の検証
    石田 三成
    財政研究
    2014年 10 巻 224-241
    発行日: 2014年
    公開日: 2021/10/26
    ジャーナル フリー

     本稿では北海道内の市町村を対象として,①市町村が銀行等引受債を起債するにあたり,地域金融機関同士の競争環境が弱いと,地域金融機関の交渉力が強くなるため,銀行等引受債の金利スプレッド(対財政融資資金貸付金利)が上昇する,②公的資金のウェイトが高い地域では,公的資金が地域金融機関の競合相手として機能するため,地域金融機関による寡占の弊害が小さくなり,銀行等引受債の金利スプレッドも低下する,という2つの仮説を定量的に検証した。その結果,2つの仮説がともに支持された。主要な結論は以下のとおりである。まず,入札や見積合わせに参加する地域金融機関数が多くなるほど,銀行等引受債の金利スプレッドは低下することが明らかとなった。次に,非競争的な随意契約であっても指定金融機関以外の金融機関から資金を調達することで,わずかに金利スプレッドを引き下げることが可能である。最後に,公的資金のシェアが高い地域ほど銀行等引受債の金利スプレッドが低くなる傾向が確認され,公的資金は地域金融機関による寡占の弊害を軽減していることが示唆された。

  • 今城 徹
    社会経済史学
    2004年 69 巻 6 号 671-692
    発行日: 2004/03/25
    公開日: 2017/06/16
    ジャーナル フリー
    The purpose of this article is to examine why financial institutions for small businesses developed in the city of Osaka in the interwar period. In the period from the Showa financial crisis of 1927 to the great depression of 1929〜31, deposits and loans by ordinary banks decreased, but deposits and loans by savings banks, mujin [mutual financing] companies, and credit associations used by small businesses rapidly increased. The growth of these financial institutions was mainly supported by their characteristic ways of financing. Branches of Fudo Chokin Ginko [Fudo Savings Bank] and mujin companies made long-term and unsecured loans, although at rates of interest higher than those charged by ordinary banks. Credit associations made short-term loans without collateral, and discounted bills. Moreover, they provided funds for the wholesalers that played a principal role in the finances of small businesses. The diversity of users was also an important factor in the development of financial institutions specializing in small businesses. Even in the great depression, they were utilized not only by firms that needed funds to continue to trade, but also by businessmen who intended to expand, those who wanted to maintain accounts with ordinary banks, and those who sought more profitable ways of saving.
  • 韓 載香
    歴史と経済
    2009年 52 巻 1 号 1-18
    発行日: 2009/10/30
    公開日: 2017/08/30
    ジャーナル フリー
    This paper examines the process through which credit unions were founded by the Korean-Japanese minority, placing particular emphasis on the political and economic conditions that prescribed and enabled their establishment within the historical setting of the North-South conflict. Organized activity by Korean-Japanese political organizations such as Choren, the Federation of Korean-Japanese People, was instrumental in creating the first credit union in the period of reconstruction after World War II. In the ambiguous situation arising while the legal status of the Korean-Japanese was yet to be defined and the establishment of credit unions was not yet certain, organized action by the Korean-Japanese was an important driving force behind joint establishment of credit unions for the elimination of discrimination. However, while the effect of political divisions did not appear immediately, the north-south conflict gradually penetrated the credit union, resulting in the purge of those with differing political opinions. To service those Korean-Japanese who were excluded from the first, a second credit union, the Shogin, was ultimately established by the business community associated with South Korea. Thus, political and economic factors were compounded in the background of this nationwide rollout of the two credit unions. The establishment process of Shogin was not necessarily smooth. One problem was the lack of knowledge regarding financial institutions in the South Korean-Japanese community; another was that despite the will to establish the Shogin, there were not the financial resources to do so. A further problem was that the financial authorities regarded all Korean-Japanese customers as South Korean citizens, which for legal reasons resulted in the lengthy delay in its establishment. In such conditions, the establishment of Shogin was ultimately accomplished with support from ethnic-political institutions such as Mindan, the Federation of Korean-Japanese People, and financing from the South Korean government, which committed to the establishment of the credit union as political conflict with the north sharpened. In the end many small credit unions emerged prefecture by prefecture since they were prescribed for political as well as economic reasons. These credit unions had limited operational scope as financial institutions from the beginning, due to their funding scale. Future growth thus relied on population size and the economic viability of the Korean-Japanese community in the area covered by each union.
feedback
Top