詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "今昔百鬼拾遺"
4件中 1-4の結果を表示しています
  • 鄒 雅艶, 王 詩月
    日中言語文化
    2021年 14 巻 7-15
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/12/29
    ジャーナル オープンアクセス

    Abstract: There is a long cultural history both in China and Japan. and there are many cultural images with the same origin, and mermaid is one of them. According to the research, the earliest record of mermaid came from China's “The Classic of Mountains and Seas”, which was later introduced to Japan. With the changes of the times, the mermaid images of the two countries have gradually shown different characteristics based on the combination of local culture. Especially in the Qing Dynasty of China and the Edo period of Japan, the mermaid images of the two countries are relatively rich and complete, and fully retain local cultural characteristics, which have a certain degree of typicality and representativeness. Based on the previous studies on the mermaid image, this article focuses on comparing the similarities and differences between the mermaid image in the two periods of Chinese and Japanese culture, and explores the cultural reasons behind it.

  • ―京伝の交遊に注目して―
    有澤 知世
    近世文藝
    2016年 104 巻 101-115
    発行日: 2016年
    公開日: 2017/04/28
    ジャーナル フリー
    Santō-Kyōden, artist and writer of the Edo Period, is known for his exoticism which was cultivated under the sophisticated influence of his acquaintances. Indeed his knowledge of other cultures came partly from Sekiji-jō, the collection of foreign advertisements and illustrations by Morishima-Chūryō. Some items in the collection were presented by Ōta-Nampo and Kondō-Jūzō who played a central role in the group of connoisseurs in foreign artifacts. Ōta and Kondō also invited Kyōden, a member of the group, to the display of imported vessels which they brought from Nagasaki. Thus stimulated by his association with those dilettantes, Kyōden created his works laden with exotic taste.
  • ―― 京伝の挿絵利用方法についての一考察 ――
    有澤 知世
    日本文学
    2016年 65 巻 6 号 24-35
    発行日: 2016/06/10
    公開日: 2021/06/25
    ジャーナル フリー

    本稿では、京伝合巻の挿絵における素材の原拠を明らかにした上で、その利用法について検討することを目的とする。

    具体的には、『日本山海名産図会』・『摂津名所図会』の新たな利用例を指摘する。その上で、図会の説明文を登場人物の人物造形と関わらせながら用いている例や、図会の挿絵を利用することで、物語本文には書かれない舞台背景が表現されている例などについて指摘し、京伝合巻にみられる制作方法の特性について述べる。

  • ―近世前期における妖怪の名づけ―
    香川 雅信
    日本民俗学
    2020年 302 巻 1-35
    発行日: 2020/05/29
    公開日: 2023/04/19
    ジャーナル フリー

     現在、妖怪には多くの種類が存在するように考えられているが、江戸時代に入るまでは、「鬼」や「天狗」といった限られた怪異のエージェントが想定されているだけで、個別の怪異に名前が与えられることはなかった。その状況が一変するのが十七世紀である。寛永年間(一六二四~一六四四)以降、妖怪の名称が急速に増えていくが、その背景には、怪異に対する認識の変容と、俳諧という新たな文芸の発達があったと考えられる。

     江戸時代初期、とりわけ寛永年間には流言としての妖怪が多く見られる。その一つに「髪切虫」があるが、同時代の資料を検討すると、それが一種の凶兆=「恠異」として捉えられていたことが分かる。しかし、「恠異」を判定し、しかるべき対処を行うという中世までの危機管理のシステムは江戸時代においてはすでに機能しなくなっており、怪異は凶兆としての意味を失って、ただそこに在るだけの「モノ」として扱われるようになっていったと考えられる。

     また、十七世紀の複数の文献に現れている妖怪の大半が俳諧に詠まれていることに注目し、「俳言」としての価値を持つものとして、妖怪の名称が俳諧にたずさわる者たちの関心を集めたのではないかという仮説を提示した。『古今百物語評判』という怪談集が俳人によって生み出され、河内国を代表する妖怪「姥が火」が俳人たちのネットワークの中から生まれてきたことがその証左として挙げられる。

     さらに、江戸時代の文献に記された妖怪の名称の中で最も大きな割合を占めるのは怪火の名称であったが、それは怪火が凶兆としての意味を失ってただ「見える」だけのモノになり、またそれゆえに俳諧の題材として捉えられたためだと考えられる。怪火ばかりでなく、名前をつけられた妖怪の多くは無害で日常的に存在するものとして捉えられており、そうした「怪異の日常化」と俳諧の題材としての意義が江戸時代における妖怪の「名づけ」を促したと推測することができる。

feedback
Top