詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "佐藤胖"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • 石川 周子
    家族関係学
    2010年 29 巻 61-73
    発行日: 2010年
    公開日: 2023/08/18
    ジャーナル フリー

      The purpose of this paper is to examine the social support of neighborhood adults and children’s life satisfaction. In addition, this study examines whether the effects of nonparental adults on children are contingent on the stage of children’s schooling. This survey was executed in Nagoya city in March 2008, the response rate being 33.3%. The sample for this analysis comprised 158 students in Grades 5-6 in primary school and in Grades 1-2 in junior high school and their mothers who are married and live with their husbands (N=316). Multivariate analysis was conducted to examine 1) whether the social support of nonparental adults in the neighborhood for children is positively associated with their life satisfaction, 2) whether the association between social support of nonparental adults and children’s life satisfaction in the case of junior high school students is significantly stronger than that in primary school students. The results of the analysis suggested that nonparental adults’ support for children was positively associated with their life satisfaction. Moreover these effects were more marked for junior high school students compared with primary school students. These findings indicated that relationships between neighborhood nonparental adults and children were significant for the children’s life satisfaction and that the older the children’s age, the stronger the effect of social support of nonparental adults even after the affinity of parents, friends and teachers had been taken into account. In general, family relationships are thought to be critical for children’s social development. But this study shows that intergenerational relationships outside the family are also important for children’s outcomes.

  • サハリン州,ユジノサハリンスク市のロシア人教員の語りから
    竹口 智之
    言語文化教育研究
    2018年 16 巻 115-135
    発行日: 2018/12/31
    公開日: 2019/05/12
    ジャーナル フリー

    これまで海外初中等教育機関に関する研究は,日本語教師がどのように教科や教職を選択したかについての分析が不十分であった。本稿はサハリン州(ロシア)の初中等教育機関に勤務する 2名の日本語教師の「天職観」に至る過程を分析している。従来における教職アイデンティティ研究は,主に「自己概念」「自尊感情」を明らかにしたものであるが,本研究においては「ゆらぎ」を統合する過程に重きを置いて分析している。分析に際しては複線径路等至性アプローチを用いることで,それぞれの教員がどのような「教職アイデンティティ」を辿ったかが描写されている。一連の分析から,海外における日本語教師は,国家政策の影響を受けながらも,彼 /女らが政策によって受動的に影響を受けているだけの存在ではないことが明らかになった。さらに,海外における日本語教育は,今後どのような言語政策が求められているかが併せて提示されている。

feedback
Top