詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "北口克彦"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • 丸山 直生, 寺島 幸生, 香西 武, 早藤 幸隆
    日本科学教育学会研究会研究報告
    2018年 32 巻 8 号 7-10
    発行日: 2018/05/26
    公開日: 2018/07/22
    研究報告書・技術報告書 フリー

    来年度から一部を移行措置として実施される中学校の新学習指導要領では,「日常生活との関連」や「自然体験の充実」の重視が打ち出された。しかし,教科書に掲載されているにもかかわらず,実物の昆虫を用いた観察の授業は,あまり行われていない。地域にもよるが,近年,学校周辺で昆虫を採集することが容易ではなくなってきている。

    ところが,「セミのぬけがら」は,注目すれば学校周辺で比較的たくさん見つけることができる。さらに,「セミ」は小学校の教科書(生活科・理科・国語)に多数掲載されており,他教科・他校種とのつながりとしても有効である。そこで,「セミのぬけがら」を教材にして「昆虫の体のつくりの観察」の授業を試みた。まず,「セミのぬけがら」の教材としての利点および留意点について考察することからこの研究を始めた。

  • ―台湾における縦断的研究の結果から―
    大賀 まゆみ
    JACET関西支部紀要
    2024年 26 巻 20-36
    発行日: 2024年
    公開日: 2025/04/01
    ジャーナル フリー
    This study aims to investigate the changes in professional practice of one elementary and one junior high school English teacher in Taiwan, with a focus on English used in the classroom. The data were collected on two occasions: first in March 2019, and then between December 2020 and January 2021. For each year, classes taught by two teachers were video-recorded, and interviews were conducted regarding their classroom practice and their English use following class observations. The videos were transcribed and analyzed in terms of the frequency and the functions of English usage. Furthermore, after having two teachers review their own videos over two years, follow-up interviews were conducted to examine their perceptions of their changes and their English use in the classroom. The results revealed that the elementary school teacher intentionally increased his use of English and the varieties of functions for his English utterances due to factors such as participation in teacher workshops, teaching experience, and his beliefs about English use. Conversely, the frequency of English used by the junior high school teacher decreased due to the lenient guidelines regarding English used in the classrooms stipulated by the Ministry of Education in Taiwan, and constraints of time and syllabus.
feedback
Top