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クエリ検索: "台湾総督府交通局逓信部"
3件中 1-3の結果を表示しています
  • 各河川水力關発の変遷 (その7)
    稲松 敏夫
    日本土木史研究発表会論文集
    1988年 8 巻 218-229
    発行日: 1988/06/20
    公開日: 2010/06/15
    ジャーナル フリー
    筆者は先に第1回~第6回にわたって、電力土木の変遷と、電力土木に活躍した人々を中心に、各河川の水力開発の変遷について、先ず北陸地方、東北地方、中部地方、関西地方、九州地方の各河川の水力開発に活躍した人々について述べたが、今回は関東地方の各河川の水力開発にかつやくした人々を中心に、それぞれの河川の水力開発の変遷について述べ、わが国の電力土木の開発に一生をささげた人々の生きざまをまとめた。
    かねて筆者は、日本の発電所の開発の経緯について建設した人々の努力を発掘して、後世に残す事の必要を痛感し、諸先輩方の口述及び資料を取り線めて、系統的に人を中心とした日本の電力土木の歴史-各河川の水力開発の変遷の取り纏めに努力して来ているもので、その8、その9には残りの地区、中国地区、四国地区、北海道地区の外に、火力、原子力土木、及び送変電土木、並びに海外電力土木開発の変遷を取纏め、最終的には、日本の電力土木開発に一生を捧げた多くの人々の中の代表的人物、10数名についての偉業について取纏めて、完結したいと考えている。
  • 航路視察復命書を中心として
    片山 邦雄
    東南アジア研究
    1982年 19 巻 4 号 388-411
    発行日: 1982年
    公開日: 2018/06/02
    ジャーナル フリー
     Before the First World War, Southeast Asian waters were in the tight grip of European shipping-British, French, Dutch, German and Scandinavian. The drive of Japanese shipping into these waters occurred during the First World War. O.S.K.'s Java line also began in this period, and although might appear that O.S.K. simply jumped on the bandwagon of the war boom, four research reports on Southeast Asian waters have been found that were written by O.S.K. staff before the war. The first study was made in 1900,the second in 1901,the third in 1905 and the fourth in 1912. These reports indicate the following.
      Firstly, the Government-General of Taiwan played an important role in the establishment of the Java line. The second study was clearly made at its request. If the O.S.K. would open a Java line, it promised to give subsidies to the line.
      Secondly, the last report had already come to the conclusion before the outbreak of the First World War that the Java line was operable and potentially profitable.
      Thirdly, the report's conclusion was not based on the quantity of trade between Japan and Indonesia, which was small at that time. Rather, cross trade, such as that between China, Malaya and Indonesia, was thought promising.
      Fourthly, O.S.K. staff were keen to compete with European shipping in Southeast Asian waters. They thought that friendship and cooperation between Japanese and other Asian people would be a fundamental factor in their success.
      One can conclude that the opening of O.S.K.'s Java line was not simply the result of opportunism in the shipping boom of the First World War.
  • 史学雑誌
    1986年 95 巻 4 号 551-587
    発行日: 1986/04/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
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