詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "回教"
4,694件中 1-20の結果を表示しています
  • 片山 靖富, 笹井 浩行, 長尾 陽子, 江藤 幹, 田中 喜代次
    日本公衆衛生雑誌
    2013年 60 巻 6 号 346-355
    発行日: 2013年
    公開日: 2013/09/26
    ジャーナル フリー
    目的 講義の総時間数,期間,教授内容は等しく,講義回数の多寡のみ異なる 2 つの減量教室を開催し,週 1 回または週 2 回の減量教室を自由選択した時の減量効果と減量維持効果,脱落者数について比較することとした。
    方法 対象者は,心血管疾患の危険因子(例えば,肥満,高血圧,脂質異常,高血糖など)を最低 1 つを有し減量することが望ましい52人の中年女性であった。週 1 回(120分)の教室を自ら選択した群(週 1
    回教
    室自由選択群)26人,週 2 回(60分/回,計120分/週)の教室を自ら選択した群(週 2
    回教
    室自由選択群)11人,希望に反して(週 1
    回教
    室の定員の超過に伴って)週 2 回の教室に割り付けられた群(週 2
    回教
    室非自由選択群)15人であった。減量教室の講義の総時間数は26時間,期間は13週間,目標エネルギー摂取量は1200 kcal/日に統一した。週 1
    回教
    室の群は,1 回 2 時間の講義を,週 2
    回教
    室の両群は,1 回 1 時間の講義を受けた。教室修了から 1 年後,参加者に質問紙を郵送し,自己申告にて体重の情報を得た。
    結果 13週間の教室期間中の脱落者数は,週 1
    回教
    室自由選択群で 5 人(19.2%),週 2
    回教
    室自由選択群で 1 人(9.0%),週 2
    回教
    室非自由選択群で 8 人(53.3%)であり,有意差(P<0.05)が認められた。体重は各群とも参加前から後にかけて有意に減少し(週 1
    回教
    室自由選択群:−4.3±2.7 kg,週 2
    回教
    室自由選択群:−6.7±3.0 kg,週 2
    回教
    室非自由選択群:−6.0±3.4 kg),週 2
    回教
    室自由選択群の体重減少量が他の群より有意に大きかった。1 年後の体重に有意な増加は認められなかった(週 1
    回教
    室自由選択群:+0.4±1.3 kg,週 2
    回教
    室自由選択群:−0.1±2.3 kg,週 2
    回教
    室非自由選択群:+0.5±0.6 kg)。繰り返しのある二元配置分散分析では,体重の変化に有意な交互作用(時間×群)は認められなかった。
    結論 講義回数を増やすことで介入中の減量効果が高まり,講義回数が少ないと 1 年後の調査回答数•率が低くなることが示唆された。また,自由選択群の脱落者は非自由選択群よりも少ないことから,参加者のニーズに合わせた講義回数は脱落者を減らせる可能性がある。
  • 店田 廣文
    日本中東学会年報
    2012年 28 巻 2 号 85-106
    発行日: 2013/01/05
    公開日: 2018/03/30
    ジャーナル フリー
    戦中期日本の
    回教
    研究機関のひとつとして、1938年に設立され、1945年に解散した大日本
    回教
    協会がある。同協会が残した資料『大日本
    回教
    協会寄託資料』(または『イスラム文庫』)に依拠しながら、同協会の組織、
    回教と回教
    圏に関する調査研究活動、
    回教
    圏展覧会、啓蒙活動、
    回教
    政策、貿易促進活動等について詳細を把握することが可能である。本稿では、寄託資料の全体像を紹介し、多様な活動を裏付ける資料として、どのようなものが存在しているのか紹介し、戦中期の
    回教
    研究機関の包括的な評価と加えて日本のイスラム研究への寄与を検証するための情報を提供し、研究の促進を提唱する。
  • 三沢 伸生
    日本中東学会年報
    2012年 28 巻 2 号 107-126
    発行日: 2013/01/05
    公開日: 2018/03/30
    ジャーナル フリー
    近年になって、「
    回教
    政策」をはじめとして、長らく学界で取り上げることがなかった戦前・戦中期における日本とイスラーム世界との関係についての研究が進んできている。第1に「
    回教
    政策」やイスラーム研究の中心人物にかかわる研究、第2に第1と同じく関係団体や研究機関にかかわる研究、第3に日本社会における反響、第4に在日タタール人など在日イスラーム教徒や日本とイスラーム世界との関係にかかわる研究である。このなかで第3の日本社会における反響の研究が遅れている。社会科学一般で用いられているようにメディア研究を進めていくことが必要である。代表的日刊新聞に比べて仏教系日刊新聞『中外日報』にはイスラーム関係の記事が多く所収される。現在、1937年か ら1945年の同紙に所収されるイスラーム関係記事のデータベース化を進めており、本稿ではその一部を紹介しながら、当時の日本社会におけるイスラーム認識の振幅の一例を示す。
  • 張 兵
    アジア研究
    2019年 65 巻 3 号 49-53
    発行日: 2019/07/31
    公開日: 2019/09/10
    ジャーナル フリー
  • 川村 光郎
    日本中東学会年報
    1987年 2 巻 409-439
    発行日: 1987/03/31
    公開日: 2018/03/30
    ジャーナル フリー

    Islamic or Middle Eastern studies in Japan started in the latter half of the 1930's, and developed rapidly along with the expansion of Japan's militarism to Asian countries. In other words, it was a pressing national necessity to gather more knowledge of Islam and information about what was happening in Islamic regions of Asia. Unfortunately, Islamic studies of pre-war Japan seem to gain but a little attention from scholars of both Middle East and Japanese history. Some explain the reason for this by close contacts of the Islamic studies of those days with militarism, and others say that there left only a few original works to evaluate. It may be true, indeed, in several points, but I cannot agree to such assertion as "Islamic or Middle Eastern studies before and during the Pacific War were no more than a part of studies serving the purpose of Japan's expansion to the Continent or of pacification maneuvering toward the Muslims in China and Southeast Asia". In this article, I tried to sketch the scene of Islamic studies in the 1930's by tracing the course of several research institutes. In February of 1932, the ISURAMU BUNKA KENKYUSHO (Institute of Islamic Culture) was formed as the first group of Islamic studies by IIDA Tadasumi, NAITO Tomo-hide, OKUBO Koji and KOBAYASHI Hajime. They published a journal "ISURAMU BUNKA (Islamic Culture)" in November but it ceased with the No.1 issue only. This institute may be briefly characterized as a pure academic group. The "Muslim Question" had to be urgently solved for the Japanese militarists and capitalists who were watching for a chance to advance to the North-western part of China then to the South after the founding of Manchoukuo in 1932. Under this circumstance, the ISURAMU BUNKA KENKYUSHO shortly split up into two groups: One was the ISURAMU GAKKAI (Islamic Academy) established in 1935 by OKUBO Koji, KOBAYASHI Hajime, MATSUDA Hisao, et al, and the other was the ISURAMU BUNKA KYOKAI (Association of Islamic Culture) founded in 1937, the directors' board of which was composed of ENDO Ryusaku, Home Ministry, SOSA Tanetsugu, Navy Ministry, KASAMA Akio, Foreign Ministry, and NAITO Tomohide. This Association published a journal entitled "ISURAMU-KAIKYO BUNKA (Islam-Islamic Culture)" from No.1 to No.6 (October 1937 to January 1939) until it was affiliated in February 1939 by the DAI-NIHON KAIKYO KYOKAI (Great Japan Association of Islam) established in September 1938 with General HAYASHI Senjuro, ex-Prime Minister, as president. In March 1938, OKUBO Koji who obtained the financial support from the Prince TOKUGAWA Iemasa established the KAIKYOKEN KENKYUSHO (Institute of Islamic World) together with KOBAYASHI Hajime and MATSUDA Hisao. It came soon under the financial control of the ZENRIN KYOKAI (Association of Good Neighborhood). In May of this year, the Research Department of Foreign Ministry began to publish a quarterly magazine "KAIKYO JIJO (Islamic Affairs)" to give accurate information on Islamic affairs which lasted until December 1941, and a mosque was constructed in Tokyo by large donations from the ZAIBATSU. It was a demonstration to the Muslim people in the world to show the national understanding of Islam. In August, the TOA KEIZAI CHOSAKYOKU (East Asian Economic Research Bureau of the South Manchurian Railway) headed by OKAWA Shumei launched its monthly magazine "SHIN AJIA (New Asia)" by which they showed the subject of their researches was not limited to East Asia. In September, TOA KENKYUSHO (Institute of East Asia) was established as a research organ of the Cabinet Planning Board "to make all-round researches of culture and nature of East Asia in order to contribute to the overseas expansion of the Imperial Japan". In this way, Islamic and Middle Eastern studies in Japan flourished in the latter half of the 1930's in response

    (View PDF for the rest of the abstract.)

  • 重親 知左子
    日本中東学会年報
    2021年 37 巻 1 号 119-132
    発行日: 2021/08/15
    公開日: 2022/09/30
    ジャーナル フリー
  • 民族學研究
    1943年 New1 巻 2 号 250-
    発行日: 1943/03/05
    公開日: 2018/03/27
    ジャーナル フリー
  • 町田 俊昭
    イスパニカ
    1958年 1958 巻 3 号 21-33
    発行日: 1958/10/13
    公開日: 2010/06/11
    ジャーナル フリー
  • 海野  典子
    アジア教育史研究
    2020年 28.29 巻 105-113
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/06/26
    ジャーナル オープンアクセス
  • 服部 美奈
    アジア教育
    2019年 13 巻 119-123
    発行日: 2019年
    公開日: 2020/04/23
    ジャーナル オープンアクセス
  • 小林 喜久男, 長谷 川正
    人類學雜誌
    1942年 57 巻 2 号 61-66
    発行日: 1942/01/28
    公開日: 2008/02/26
    ジャーナル フリー
    Die Hauptresultate der Blutgruppenforschung bei den Lo-an-Li, (_??_129 and _??_62) sowie den Chinesen in San-a (_??_370 und _??_144) sind ergegeben wie folgt:
    1) Die prozentuelle Haufigkeit der vier Bluttypen :
    2) Biochemischer Rassenindex nach HlRSZFELD:
    3) Verteilung der drei Gentypen nach WELLISCH:
    (Aus dem Anatomischen Institut der Kaiserlichen Universitat zu Taihoku, Formosa.)
  • ―クランタンにおけるPAS派華人指導者台頭をめぐって―
    高村 加珠恵
    アジア・アフリカ地域研究
    2011年 11 巻 1 号 18-45
    発行日: 2011/11/30
    公開日: 2018/12/05
    ジャーナル フリー

    The aim of this paper is to advance an ethnographic analysis of Chinese leadership in Kelantan. The Chinese community in Kelantan is often referred to as a disadvantaged minority constrained by a strong Islamic political setting in which Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dominates. In fact, developments in the past decade have seen the emergence of Chinese leaders who support PAS. These leaders are actively expanding their political sphere and appealing to Chinese voters. This phenomenon is unique to West Malaysia, where political parties formed along exclusive ethnic lines dominate. The emergence of the Chinese leaders supporting PAS has its roots in the late 1990s, when a former Gerakan Deputy Youth leader converted to Islam and became the fi rst Chinese Muslim member of PAS. Since Anuar Tan was elected as a state assembly member in 1999, a number of Chinese have been appointed as municipal councilors and various committee members under the PAS state government. These leaders function as bridges between PAS and the Chinese community. To comprehend the social background of emerging Chinese leaders supporting PAS, this paper will focus especially on the structure of Chinese leadership and its relationship with the Islamic party. The paper ultimately seeks to understand the functions of ethnic boundaries in shaping politics in contemporary Malaysia.

  • 濟南市公署畜産管理處
    應用獸醫學雑誌
    1940年 13 巻 4 号 239-247
    発行日: 1940/04/20
    公開日: 2008/10/24
    ジャーナル フリー
  • 「回教政策」・反ソ戦略の視点から
    シナン レヴェント
    アジア研究
    2012年 58 巻 1.2 号 69-88
    発行日: 2012/04/30
    公開日: 2014/09/15
    ジャーナル フリー
    The term Eurasia is more than just a geographical statement; it acquired political meaning in the first half of the 20th century. As the term is capable of various definitions, here we restrict the meaning to former-Soviet lands. This paper examines the political intentions of imperial Japan towards the region in the interwar period in terms of Japanese policy towards Islamic populations and the Axis allies, especially German–Japanese military co-operation. The sources are mainly those that relate to questions about Islam and anti-Soviet feelings during this period.
    The strategy of supporting those who opposed the regime in Russia dates back to the Russo-Japanese war. Based on this experience, Japan, in an attempt to play a more important role in international issues after the Paris Conference in 1919, tried to make Tokyo an émigré-center, like Berlin, Paris, and Istanbul at the time. From early 1920s Turkic-Muslim people were recruited and formed a community in Japan under the leadership of the influential Muhammed Abdulhay Kurbanali. Subsequently, Abdurresid Ibrahim arrived in 1933 and took the initiative by replacing Kurbanali in 1938. It was assumed that Japan was utilizing these anti-Bolshevik Muslim factions to foster the anti-Sovietism adopted by the military; this explains the infiltration of Japanese influence into the Muslim groups, especially those suppressed by Soviet Russia.
    As is well known, imperial Japan and Nazi Germany signed the Anti-Commintern Pact in November 1936 against international communism in name, but in fact against Soviet Russia. Hiroshi Oshima, Japanese military attaché to Germany at the time, made an agreement with Wilhelm Canaris on behalf of the German army covering two areas: (i) anti-Soviet intelligence co-operation; and (ii) aid to support propaganda of anti-regime minorities based on an order from the Chief of the Army General Staff of imperial Japan. To summarize the agreement: ‘To collaborate with the German army concerning the intelligence of the Soviet Union so that the independence movements of minorities in the Soviet Union and anti-communist propaganda can be easily supported. This would assist the Japanese army to understand the deficiencies of Soviet Russia and move accordingly in the case of war between Japan and Russia’.
    Finally, the plans mentioned above did not bear fruit in terms of putting Eurasia under Japanese influence due to the fact that Japanese military operations on the Asian mainland and the German invasion in Russia ultimately ended in failure.
  • 三浦 伊八郎
    熱帯林業
    1970年 0 巻 15 号 24-
    発行日: 1970/01/25
    公開日: 2022/12/02
    解説誌・一般情報誌 オープンアクセス
  • 大澤 広嗣
    宗教研究
    2004年 78 巻 2 号 493-516
    発行日: 2004/09/30
    公開日: 2017/07/14
    ジャーナル フリー
    本論は、宗教研究史の視点から、トルコ学者の大久保幸次が所長を務めた
    回教
    圏研究所について、昭和前期のイスラーム研究史における意義と位置付けを試みたい。日本のイスラーム研究は、一九三七年の日中戦争勃発を機に組織化され、「大東亜共栄圏」建設を目的として、複数の機関で調査研究された。一九三八年に大久保は、小林元や松田壽男と共に
    回教
    圏攷究所を創設した。一九四〇年
    回教
    圏研究所と改称後、一九四五年の敗戦で解散した。しかし戦後以降、昭和前期のイスラーム研究は、国策や時局と結び付いて研究された側面だけが語られ、その全般的な研究史が軽視されてきた傾向があった。だが
    回教
    圏研究所の活動を検証すると、大久保は大正期よりトルコやイスラームを研究し、研究所からは戦後も活躍する中東研究者を輩出したなど、研究史上において重要な意味を持つ研究機関であることがわかるのである。
  • 遠峰 四郎
    日本オリエント学会月報
    1956年 1 巻 5 号 55-57
    発行日: 1956/09/10
    公開日: 2010/03/12
    ジャーナル フリー
  • III.らいと食生活
    尾坂 良子, 中井 栄一
    日本らい学会雑誌
    1988年 57 巻 2 号 81-86
    発行日: 1988/06/30
    公開日: 2008/02/26
    ジャーナル フリー
    The subjects of this study were 529 Hindus and 171 Muslims randomly selected from the leprosy patients who have visited the Leprosy Patients Walfare Society Old Mahapa-lika Building in the suburb of Agra City, U.P. State, India, durning 6 weeks from July to August in 1984 and 1985. They were directly interviewed concerning the place of their residence, disease and hygienic practices. This study is focused on the change of both Hindus and Muslims in their diet style before and after the onset of the disease.
    Of the 426 Hindu males, 251 were vegetarians at the time of the interview, of whom 74 had converted to the vegetarianism after the onset of disaese. Number of the converted patients are appropriately 17.4 % of the male Hindus and 29.5 % of the Hindu vegeta-rians. In females, the corresponding values were 13.6 % and 21.2 % respectively.
    Of the 137 male Muslims, only 5.8 % were originally vegetarians, and 10.2 % conver-ted to the vegetarianism after the onset which is estimately 63.6 % of the vegetarians. None of the 34 female Muslims were originally vegetarians, and 6 (17.6 %) converted to the vegetarianism after the onset of the disease.
    In India, religion exerts a profound influence over all aspects and details in life of both Hindus and Muslims, and there are many religions regulations in their lives respec-tively. Difference in the influence of these two religious on their followers could be ob-served distinctly in the diet. Particularly in Hindus many patients with leprosy converted from a non-vegetarian to a vegetarian diet after the onset of the disease.
  • 西沢 秀正
    図書館学会年報
    1957年 4 巻 3 号 3-22-3-32
    発行日: 1957年
    公開日: 2023/07/29
    ジャーナル フリー
    Islamic names have very complicated characteristics and constructions closely relating to Mohammedanism and the language of the Koran. So, many books, dictionaries and library catalogs treat these name separately in various forms and spells. Moreover, these names are divided into four kinds: Personal name, Teknonymy, Patronymic and Byname, and many of them consist of the compound words.
    How to treat these names in cataloging is very difficult problem for librarians.
  • 中西 賢治
    日本医科大学雑誌
    1952年 19 巻 7 号 885-893
    発行日: 1952/07/15
    公開日: 2010/10/14
    ジャーナル フリー
feedback
Top