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クエリ検索: "大家族" テレビドラマ
16件中 1-16の結果を表示しています
  • 渡邊 寛, 城間 益里
    社会心理学研究
    2019年 34 巻 3 号 162-175
    発行日: 2019/03/31
    公開日: 2019/03/31
    ジャーナル フリー

    There has been an increase in the number of Japanese people who disagree with traditional gender roles which has resulted in diversified male roles. Based on a nine-male-roles model, this study examined the chronological changes and differences in male characters as per their ages and relationships with the heroine in NHK’s morning drama serials known as “asadora,” which is a Japanese TV drama. Results indicated that the roles of middle-aged men evolved from “high communion” in the ’60s and ’70s, to “high social status” in the ’80s and ’90s, to “commitment to household responsibility” in the ’00s and ’10s. Meanwhile, young men’s roles evolved from “high agency” in the ’90s to “attentiveness to women” in the ’10s. Additionally, the heroines’ husbands, ex-husbands, male friends, and romantic partners demonstrated “low effeminacy,” “superiority to women,” and “attentiveness to women.” Conversely, the heroines’ brothers, sons, and neighbors demonstrated “psychological and physical strength” and “emancipation from emotional restriction and toughness.” Based on social changes in Japan, implications of this study and future prospects were discussed.

  • 作間 和子
    英文学研究
    1998年 75 巻 2 号 276-280
    発行日: 1998/12/20
    公開日: 2017/04/10
    ジャーナル フリー
  • 日本の通信キャリアCMを事例に
    柳 志旼
    メディア研究
    2022年 101 巻 215-232
    発行日: 2022/08/10
    公開日: 2022/11/22
    ジャーナル フリー

    This paper clarifies how the family image represented in TV commercials through the case of Japanese mobile carrier commercials, and how it reproduces the patriarchal ideology. To clarify this issue, semiotic analysis has been conducted using case studies of three major mobile carrier commercials: Docomo’s "Keitai Kazoku Monogatari", SoftBank’s "Shirato-ke", and au’s "Santaro". Specifically, the target of analysis is not only linguistic texts but also non-linguistic texts, analyzed into primary meanings (denotation) and secondary meanings (connotation) from the text symbols to elucidate the latent images therein.

    As a result, the following conclusions can be proposed. First, the concept of family as represented by mobile carrier commercials is expanding, becoming more diverse and individualized. Docomo’s "Keitai Kazoku Monogatari" shows an image of a patriarchal family that seems to follow the "postwar family system," SoftBank’s "Shirato-ke" shows an image of a family like a group of friends in which equal and democratic relationships are prominent, and au’s "Santaro" shows an image of a pseudo-family formed by pure relationships that no longer depend on blood or marriage. Second, there is a discrepancy between the family image represented in the commercial and the family in Japanese society at the time. It can be seen that advertisements do not reflect society as it is, but actively create an image unique to commercials that can be accepted by society through selection and reconfiguration. Third, social ideologies are encoded and reproduced through advertisements. Although the form of the family created in each commercial has changed, it is clear that the various ideologies, especially the patriarchal ideology surrounding the modern family persist.

  • 得丸 定子, 小林 輝紀, 平 和章, 松岡 律
    日本家政学会誌
    2006年 57 巻 6 号 411-419
    発行日: 2006年
    公開日: 2007/10/12
    ジャーナル フリー
    「いのち教育」を展開するための基礎的知見を得るために, 大学生を対象に「死の不安に関する多次元的尺度 (MFODS)」を用いて, 「死と死後の不安」についての意識調査を行い, 結果として以下のことが得られた.
    (1) 因子分析では「死と死後の不安」について5因子抽出された. この因子分析結果は, 因子数や因子の内容共に, MFODSが開発されたアメリカでの調査及び追試の結果とは異なった. 原因としては, 宗教や文化的慣習の相違が挙げられる. この相違は「いのち教育」を実践する場合, 宗教や慣習を考慮した展開が重要であることを示している.
    (2) 信仰している宗教の有無については, 本調査でも約60%の学生が無宗教と回答していた. 「いのち教育」は宗教や慣習行事と深い関係があり, 実践に際しては宗教や慣習は考慮する必要がある. 日本の場合, 無宗教と信仰心がないこととは別のことであり, 初詣をする, おみくじを引く, お墓参りをするなどの宗教的慣習行動をとっている. このことは「いのち教育」展開の導入として, 意味は大きい.
    (3) 「宗教観の低い」学生は「死後の自分の世界と肉体に対する不安」因子が低く, 「死体に対する不安」因子が高かった. 「宗教観が低い」学生は目に見えない世界やことについて価値を置かない結果と考えられる.
    (4) 性別と「死と死後の不安」の関係では, 女子学生が男子学生に比べてすべての5因子で高い結果を示した. これは歴史的・文化的背景を含んだジェンダーバイアスとも考えられる. 男子学生には「死と死後の不安」が少ないことではなく, むしろ男子学生には無意識的に表現が抑圧されているだけに精神的ストレスが大きいことが考えられる.
    (5) 抽出された「死と死後の不安」5因子は, 「いのち教育」を展開する際の内容の提示と考えられる. 今後「死と死後の不安」5因子を「いのち教育」の授業内容として具体的に展開する研究や実践がなされることが期待される.
  • 布施谷 節子
    日本家政学会誌
    1994年 45 巻 2 号 190-192
    発行日: 1994/02/15
    公開日: 2010/03/10
    ジャーナル フリー
  • 水野 智美, 徳田 克己, 辻本 耐, 濱野 佐代子, 西舘 有沙
    日本教育心理学会総会発表論文集
    2010年 52 巻 J012
    発行日: 2010年
    公開日: 2017/03/30
    会議録・要旨集 フリー
  • 川西 利昌
    工学教育
    2005年 53 巻 2 号 2-9
    発行日: 2005/03/20
    公開日: 2009/04/10
    ジャーナル フリー
    Recently many professors have experience to meet the student whom guidance is difficult. The professor of science and engineering has many experiences because there is much time to meet the student in class, experiment, design drawing, thesis for the master's degree. The professor can't solve the problem using his own experience. Firstly, this paper explains the mental problem of the student. Next, the proper way of coping to the problem is explained. And, it is written how to decrease the stress of the professor. The contents of this paper are composed the mental problem of student and student support by professor.
  • 川村 湊
    インターカルチュラル
    2006年 4 巻 66-75
    発行日: 2006/04/25
    公開日: 2023/11/01
    ジャーナル オープンアクセス
  • 仙台白百合女子大学紀要
    2019年 23 巻 17-26
    発行日: 2019年
    公開日: 2021/03/16
    ジャーナル フリー
  • 中根 勝行
    那須大学 論叢
    2004年 5 巻 155-181
    発行日: 2004年
    公開日: 2018/03/30
    ジャーナル フリー
    現在日本では、青少年による異常な犯罪が次々に発生し、学校では不登校や学級崩壊が蔓延し、日本の生徒・学生の学力が外国と比較してこの数年目立って低下しているなど、子供達の教育が危機状態に陥っているように見える。これらの問題について、子供達の成長環境や日本の教育者達の姿勢の変化、社会・経済環境の変化等から考察して、その根源にある原因と対策を探求する。
  • 広田 敏雄
    医療福祉政策研究
    2022年 5 巻 1 号 21-30
    発行日: 2022年
    公開日: 2022/07/22
    ジャーナル オープンアクセス
  • 野口 芳子
    日本ジェンダー研究
    1999年 1999 巻 2 号 1-15
    発行日: 1999/08/31
    公開日: 2010/03/17
    ジャーナル フリー
    Die Hexenverfolgungen der Friihen Neuzeit in Europa sind in den vergangenen zweiJahrzehnten in den Mittelpunkt des historischen und soziologischen Forschungs interesses geriickt. Mit der Tatsache, daß vorwiegend Frauen der Hexerei angeklagtwurden, hat sich die neuere Hexenforschung allerdings nur unzureichend auseinandergesetzt. Bis jetzt gibt es deshalbnur wenige empirische Untersuchungen, die sichgezielt mit der Geschichte der Angeklagten unter Berücksichtigung des Geschlechts befassen. Dies versuchte beispielsweise Ingrid Ahrendt-Schulte in ihrer Fallstudie iiberdie Hexenverfolgung in der Stadt Horn.
    In dem vorliegenden Aufsatz wird versucht, auf der Grundlage der o. g. Dissertationreale Gestalten der Angeklagten näher zu betrachten. Die Dissertation untersucht angeklagte Frauen zwischen 1554 und 1603 in der Stadt Horn in der protestantischen Grafschaft Lippe. Die Frauen wurden wegen Schadenzauber, der sowohl Krankheit, Tod, Armut, Unfruchtbarkeit als auch Zwietracht unter Eheleuten verursacht habensollte, angeklagt und hingerichtet. Durch Schadenzauber einer Witwe war eine Fraukrank geworden. Eine Nachbarin hatte eine Sau durch “über den Rücken streichen” krank gemacht. Weil eine Frau mit einem Stein einem Paar das Kammerfenster einschlug, bewirkte dies beim Mann Impotenz. Es gibt hier eine Welt, in der manglaubte, ohne Hinrichtung der Hexe könne eigene Krankheit oder eigene Impotenz nichtgeheilt werden. Die Furcht vor Folterungen veranlate fast alle Angeklagten, Schuld bekenntnisse abzulegen, worauf sie durch Verbrennen hingerichtet wurden. Ein Mannmachte Schulden bei einer Witwe. Als sie von ihm die Riickzahlung forderte, verweigerteer dies und wurde gewalttätig. Die Witwe rannte auf die Straße und drohteihm dort. Das galt als Schadenzauber, da bei ihm Kiihe starben. Die Witwe wurde alsHexe hingerichtet. Dem Mann wurden seine Schulden erlassen. Daraus ergibt sich einunglaubliches Drama, in dem das Gute und das Bose die Plätze wechseln.
    Damals war Schadenzauber jedem verstandlich. Er vererbte sich als Kunst unter denFrauen innerhalb der Familie. Das Paradigma nutzten die männlichen Zauberer aus. Wenn z. B. ein Heiler einem Kind nicht mehr helfen konnte, bezichtigte er durcheinfache Tricks eine bestimmte Frau des Schadenzaubers. Die Frau wurde als Hexehingrichtet, während der Mann unbestraft blieb. Der Zauber unterlag also je nach demGeschlecht einem “double standard”. Die Diskriminierung der Frauen im Hexenproze Awar nicht das Ergebnis gezielter Frauenfeindlichkeit, sondern eines Denkens in Geschlechterstereotypen und insofern strukturell bedingt.
  • 中村 成春
    Finex
    2007年 19 巻 110 号 35-47
    発行日: 2007年
    公開日: 2020/06/23
    解説誌・一般情報誌 オープンアクセス
  • -日本における先祖調査の展開-
    山口 覚, 喜多 祐子
    関西学院大学先端社会研究所紀要
    2014年 11 巻 11-26
    発行日: 2014年
    公開日: 2021/05/15
    ジャーナル フリー
    専門家の系図学 (genealogy) とともに、一般の人々による先祖調査 (popular genealogy) が世界中で実施されている。欧米諸国では先祖調査ブームと言い得る状況が長期的に見受けられ、アレックス・ヘイリーの『ルーツ』(1976年)はその象徴となる。日本でも先祖調査の「静かなブーム」が確認されるが、先祖調査の展開について整理されたことはこれまでほとんどなかった。本稿の課題は日本における先祖調査の展開を整理することにある。日本では『ルーツ』とはほとんど無関係に、1970年代には先祖調査ブームが生じていた。2000年代以降でも関連する様々な動きが見出される。先祖調査はいわゆる家意識と結びつく面もあるが、実際にははるかに多様な実践となっている。たとえば、近親者を中心としたパーソナルな家族史 (family history) への志向があり、他方ではテクノロジーの進化や情報整理の進展によって巨大な家系図の作成も可能となりつつある。先祖の故地や自身の苗字と同じ地名をめぐる先祖ツーリズムも珍しくない。先祖調査は趣味としての側面を強めているのである。
  • 「東北人」のカメラマン
    渡辺 勝之, 七沢 潔
    放送研究と調査
    2020年 70 巻 2 号 16-41
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/03/20
    研究報告書・技術報告書 フリー
    いまも地域の取材現場で光る「地上の星」を描く「制作者研究NEO」シリーズ<地域にこだわる>。第3回の主人公、伊藤孝雄(69)は1950年秋田県の農家に生まれた。70年NHK入局。東京の制作技術局、故郷の秋田局を経て85年に東京の制作技術局映像制作部(旧撮影部)に異動。技術採用の職員で初めてフィルム撮影の伝統をもつ旧撮影部に入り注目され、NHKスペシャル『社会主義の20世紀』(1990年)『ベルリン美術館』(1991年)など海外取材の大型番組を連作する。ところが91年に希望して仙台局に異動後は一転して農山村や漁村などを舞台に東北の大地に根付いて生きる人たちを描く番組の撮影と制作に没頭する。28年の間に作った番組はNHKスペシャル『マサヨばあちゃんの天地~早地峰のふもとに生きて~』(1991年)、『雪の墓標~奥会津・葬送の風景~』(1993年)、『イグネ』~屋敷林が育む田園の四季~』(2002年)、『イナサがまた吹く日~風 寄せる集落に生きる』(2012年、「地方の時代」映像祭グランプリ)など多数。とくに漁師と農家が昔ながらに住む仙台市荒浜の集落の暮らしを描いた『イナサ』は東日本大震災を挟んで去年まで8本にわたりシリーズ化され、津波被災後を懸命に生きる人々の姿を継続して見つめる映像記録として高い評価を得た。伊藤はなぜ故郷である東北にこだわり「記録」し続けるのか。前編ではそのマインドが生まれた過 程を制作してきた番組の分析と本人や関係者へのインタビューで検証する。 (伊藤孝雄は現在NHKテクノロジーズ仙台総支社シニアスタッフ)
  • こころの健康
    1997年 12 巻 1 号 29-47
    発行日: 1997/06/30
    公開日: 2011/03/02
    ジャーナル フリー
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