詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "女と男のいる舗道"
3件中 1-3の結果を表示しています
  • 東口 豊
    シェリング年報
    2009年 17 巻 94-
    発行日: 2009年
    公開日: 2022/12/15
    ジャーナル オープンアクセス
    Cinema was born at the end of 19 th century that new movements of art began to object to the modern thought on art. In order to be art, it established its own means of expression and basis as art: the former was montage invented by Eisenstein, and the latter politics of author proposed by the movement of French cinema nouvelle vague. On the other hand, cinema would deny these factors, for they were derived from German thought in19th century. Cinema, a newcomer in art world, had to need and refuse the modern thought on art based on German idealism simultaneously.
  • 木村 建哉
    映像学
    2001年 66 巻 75-88,148
    発行日: 2001/05/25
    公開日: 2023/03/31
    ジャーナル フリー

    In this article I will argue about what is the most important and basic characteristic of self-reflexivity (auto-réflexivité) in movies. My answer is that it is a direct evocation or presentation of a split or a dividing in two (dédoublement) of time into the present and the past. This dédoublement of time is the origin of any and every self-reflexivity, and therefore can be called archi-réflexion (this is my neologism).

    According to Gilles Deleuze (and Henri Bergson), it is not that the present changes into the past as it passes away, but that they are both constituted at the same time in each moment. “The past does not follow the present that it is no longer, it coexists with the present it was.” (Cinema 2: The Time-Image, p. 79, translated by H. Tomlinson & R. Galeta.)

    Movies can present directly and concretely this dédoublement of time, this archi-réflexion through a “crystal-image (image-cristal)”, which is an image with two sides, that is, a coalescence of an actual image and a virtual image.

    I will furthermore discuss several reasons why movies in particular, among many genres of art, can evoke or present such dédoublement of time so directly and concretely.

  • 神谷 和宏
    現代社会学研究
    2021年 34 巻 39-56
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/08/01
    ジャーナル オープンアクセス
    本研究は,日本のポップカルチャーの一ジャンルである特撮が,戦後日本に興ったアヴァンギャルドの影響を受け,「ドキュメンタリー性」,また前衛的な映像表現が見られる点について考究するものである。花田清輝らによって牽引された戦後アヴァンギャルドの思潮は,その具現化の一つとして大島渚らの手でドキュメンタリー映画に結実した。またその効果を高めるために前衛的な映像が用いられた。脚本家の佐々木守や監督の実相寺昭雄は大島らとともに,アヴァンギャルドの運動に関わっていたことで,『ウルトラマン』シリーズにもアヴァンギャルド的な発想,主張が現れることとなった。この点に鑑み,ドキュメンタリー映画,また伝統的なドキュメンタリーの手法をフィクションと統合した,フランスの映画の思潮,ヌーヴェル・ヴァーグについて,本研究に関わる点に絞って論じた後,佐々木と実相寺の作品を取り上げて,具体的な映像分析を通して,特撮におけるアヴァンギャルドの具象について論じていくこととする。
feedback
Top