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クエリ検索: "安部遼"
8件中 1-8の結果を表示しています
  • 線形梁理論に基づく荷重変位関係の実験的検証
    安部 遼太郎, 古川 忠稔, 萩野谷 学, 神谷 隆, 田口 孝
    日本建築学会構造系論文集
    2018年 83 巻 747 号 699-707
    発行日: 2018年
    公開日: 2018/05/30
    ジャーナル フリー
     Post-buckling behavior is one of the most interesting topics of structural mechanics. In our previous paper30), load-deformation relationship of an elastic bar buckling between two rigid plates (Fig. 1) had been shown by using linear beam theory. In this paper, inspective experiment had been held to confirm our theory. The result of the experiment suggests that our theory is able to explain the phenomenon in loading phase. However, as for unloading phase, more research has to be done on this topic.
     Chapter 1 is the introduction to review the background of our research. As for architecture and civil engineering, buckling-restrained brace (BRB) is one of the examples to apply the evidence of this paper.
     Chapter 2 shows our previous theory30). Using this theory, we can calculate the load-deformation relationship of the bar restrained by two rigid plates (Fig. 2).
     Chapter 3 is the explanation of the test equipment prepared for our research (Fig. 3). This instrument compress the aluminum flat bar by displacement controlled loading. The binary condition of the bar is pinned and the bar is restrained by two rigid plates made of steel which are fixed at both side of it.
     Chapter 4 is the tensile test on aluminum to identify Young's modulus (index E).
     Chapter 5 shows the result of the experiment. The parameters of test pieces are shown by Table 2 and Fig. 5 is the load-deformation diagram. Fig. 6 shows the mode of buckling observed in this experiment.
     Chapter 6 is about the proof of material elasticity, the effect of imperfection and the reproducibility of this experiment.
     Chapter 7 is the conclusion. The important points are following.
     · The load-deformation relationship shown in our previous theory agrees very well with the experiment on loading phase.
     · The reason why our theory do not match the experiment on unloading phase is that the modes of buckling which have been assumed in our theory are different from the actual activity.
     · The load-deformation diagram comes up from this experiment may be affected by the imperfection of the aluminum bar. However, in terms of the transition of buckling mode, this experiment has surely reproducibility.
  • 武田 典佳, 聲高 裕治
    鋼構造論文集
    2020年 27 巻 107 号 107_97-107_107
    発行日: 2020/09/25
    公開日: 2021/10/27
    ジャーナル フリー

    This paper proposes a prediction method of maximum in-plane response of flexible floor in single-story elastic structures with eccentricity. The relative lateral displacement between parallel plane frames and the in-plane shear force sustained by the floor are targeted as requirements for the floor against earthquake using a six-degree of freedom model considering masses distributed on the floor. It is revealed that the predicted results well correspond with the results of time history response analysis, and also the effect of eccentricity on in-plane response is negligibly small.

  • 辻 貴大, 日比野 直彦, 森地 茂
    土木学会論文集D3(土木計画学)
    2020年 75 巻 6 号 I_117-I_126
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/04/08
    ジャーナル フリー

    近年の高齢化社会の進展,身体障害者の外出機会増加および東京オリンピック・パラリンピック競技大会を2020年に控えていることから,改めて公共交通機関におけるバリアフリーとしてのエレベーターが注目されている.これら設備の整備は各種法令に基づき補助制度等により着実に進捗しており,近年では利用者ニーズの多様化から受益者負担を視野に入れた設備整備も検討されている.一方で,エレベーターの増加に付随して,維持管理費用の増大が課題となる.これまで,点検に基づく維持管理は期間により画一的に実施され,利用実態が反映されていないのが現状である.本研究では,地下鉄駅におけるエレベーターを対象に利用実態,維持管理費用等の関係を明らかにし,これらの実態を把握するとともに,今後の維持管理費用抑制に向けた方策を提案する.

  • 鈴木 渉, 中村 文彦, 田中 伸治
    交通工学研究発表会論文集
    2023年 43 巻
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/10/23
    会議録・要旨集 認証あり
    昨今の鉄道利用の変化は、個人ごとに異質であると考えられる。加えて、ビッグデータによって、既存の公的統計では捉えきれていなかった知見を得ることが期待されている。そこで、COVID-19 の流行による人々の鉄道利用の変化について、複数時点での改札通過データから、個人ごとの利用頻度の経年的な変化を分類し、その変化は多様で異質なものであることを明らかにすることを、本研究の目的とする。弾性図の概念を用いて分析を行い、あまり変化しなかった、変化した中でも元に戻った、あるいは戻らなかったという個人ごとの利用頻度の経年的な変化のパターンを、その総量とともに明らかにした。これが交通行動の多様性や異質性であり、利用者数の平均的な変化だけでは分からない部分を可視化したことが、本研究の意義である。
  • 上条 陽, パラディ ジアンカルロス, 髙見 淳史
    交通工学論文集
    2021年 7 巻 2 号 A_326-A_335
    発行日: 2021/02/01
    公開日: 2021/02/20
    ジャーナル フリー

    本研究では、完全自動運転車(AV)が広く普及しシェア型 AV(SAV)サービスが存在する仮想的状況下における自家用 AV の購入行動と交通手段選択について SP 調査を行い、それらをモデル化した。具体的には、回答者の保有する自家用車の利用状況と最頻トリップについての RP データを取得した上で、その RP データの状況に基づく SP 調査を設計・実施した。自家用 AV の購入選択モデルから、SAV のサービス水準よりも自家用 AV のコストといった金銭面と個人の心理的要素が選択に影響を及ぼしていることが示唆された。交通手段選択モデルからは、SAV について、より多くの他人と乗り合うことが想定されるサービスであるほど時間価値は高く不効用が大きいこと、それでも非動力系手段よりは移動時間による不効用が小さいことが明らかとなった。

  • 転居者の属性と転居先選択志向の変化に着目して
    武田 陸, 久米山 幹太, 谷口 守
    都市計画論文集
    2022年 57 巻 3 号 1132-1139
    発行日: 2022/10/25
    公開日: 2022/10/25
    ジャーナル オープンアクセス

    COVID-19流行下では東京都で転入超過数が減少する一方で,東京都周辺の県では転入超過数が増加している.このような居住地の郊外への分散の発生には転居者の属性や転居先への志向の変化が影響していると考えられる.そこで本研究では,独自アンケートをもとに,「郊外への分散」のもととなったCOVID-19流行の影響を反映させた転居を行った人の特徴を捉え,転居者の属性や転居先選択志向の変化の観点から「郊外への分散」の発生要因を分析した.その結果,1)COVID-19流行の影響を反映させた転居の実施には職業,世帯年収,在宅勤務実施頻度などの要因が影響を与えていること,2)個人の転居先選択志向の変化には感染不安,通勤の変化,在宅時間の増加の3要素すべてが影響するわけではないことが明らかとなった.

  • 武田 陸, 室岡 太一, 谷口 守
    土木学会論文集D3(土木計画学)
    2023年 78 巻 5 号 I_241-I_251
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/05/12
    ジャーナル フリー

    COVID-19 感染拡大に伴い,東京都市圏では居住地の「郊外への分散」が生じている.本研究では転居においてCOVID-19 の影響を心理的に受け,居住地選択に反映した転居者を「コロナ転居者」と定義し,そのメンタリティを独自に調査することで,転居先に求められる要素の変化を明らかにした.具体的には,特性の異なる転居先ごとにコロナ転居者とその他転居者のメンタリティを比較した.その結果,コロナ転居者の特徴として,1)駅から遠くバス利便性が高い中高層住居専用地域を選んだ場合,住居の広さや居住地の住み心地の悪さの解消を目的とし,駅や中心市街地へのアクセスを重視した傾向があること,2)市街化調整区域を選んだ場合,住居費の軽減や居住地への住み心地の悪さの解消を目的とし,3 密の回避を重視した傾向があることが明らかとなった.

  • 山崎 義弘, 坂田 弘安
    日本建築学会構造系論文集
    2017年 82 巻 739 号 1413-1423
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/09/30
    ジャーナル フリー
     Small detached wooden houses typically have eccentric arrangement of shear walls, which results in torsional vibration when subjected to earthquake. In addition, flexible floor diaphragm of wooden structures complicates the dynamic behavior. Since eccentricity ratio, which is originally defined in Japanese Building Standard Law, is a simple index to confirm adequacy of arrangement of shear walls, such a complicated behavior is not accurately simulated.
     In this paper, index of torsion taking dynamic effect and flexibility of floor diaphragm into account is proposed based on dynamics model. In chapter2, structural model and the precondition in this study is stated. Translational behavior is assumed to be dominant rather than rotational behavior. In chapter3, 1x1-span flexible floor model is considered, and the dynamic properties are derived. The particular solution for rigid floor model is also dealt with as a kind of the general solutions for flexible floor model. In chapter4, 2x2-span flexible floor model is considered, and the dynamic properties are derived. In chapter5, eccentricity ratio is developed to address dynamic effect and flexibility of floor diaphragm. The range of application of the method is discussed in appendix.
     The followings are findings of this research.
     1) Modal shape of infinitely-rigid floor model is expressed by a parameter which is defined as "dynamic torsion index". It is the same as the one proposed by Ohami12) et al. when the structure has infinitely rigid floor diaphragm. In addition, it is nearly the same as the one proposed by Fujii13) when the structure suffers small torsion.
     2) The index is theoretically related to modal shape of 1st mode obtained by eigen value analysis. The corresponding natural circular frequency is also estimated with acceptable accuracy.
     3) Conventional static analysis, which generally considers mass-proportional lateral load, gives smaller torsion compared to 1st mode shape obtained by eigen value analysis due to so-called dynamic effect.
     4) When a floor diaphragm is quite flexible, the structure is modeled by 2DOF system and defined as perfectly-flexible floor model. Dynamic torsion index for perfectly-flexible floor model is also defined similar to the infinitely-rigid floor model.
     5) Dynamic properties of general 1x1-span flexible floor model, which is 3DOF system, is obtained by interpolation by the ones of infinitely-rigid floor model and perfectly-flexible floor model.
     6) Dynamic properties of 2x2-span flexible floor model, which is 4DOF system, is obtained by interpolation by the ones of reverse symmetric shear model(reduced 2DOF) and symmetric shear model(2DOF). It insists that the effect of flexible floor diaphragm can be separated into the ones related/non-related to torsion.
     7) The tendency of the dynamic behavior is compared to eccentricity ratio, and the key parameters to control torsional coupling is pointed out. The dynamic effect is reflected by the radius of gyration in the equivalent elastic radius.
     As a future plan, inelastic torsional behavior derived from plasticity of shear walls will be addressed.
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