詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "小平忠"
9件中 1-9の結果を表示しています
  • 秋浜 友也
    育種学雑誌
    1980年 30 巻 3 号 283-285
    発行日: 1980/09/01
    公開日: 2008/05/16
    ジャーナル フリー
  • 石油技術協会誌
    1963年 28 巻 3 号 e1-e6
    発行日: 1963年
    公開日: 2008/06/30
    ジャーナル フリー
  • 中江 秀雄
    ぷらすとす
    2019年 2 巻 17 号 290-295
    発行日: 2019年
    公開日: 2019/06/22
    解説誌・一般情報誌 フリー
  • 竹中 佳彦
    年報政治学
    1998年 49 巻 169-194
    発行日: 1999/01/27
    公開日: 2009/12/21
    ジャーナル フリー
  • 「革新」から「保守」へ
    井上 敬介
    選挙研究
    2022年 38 巻 1 号 47-59
    発行日: 2022年
    公開日: 2025/03/26
    ジャーナル オープンアクセス
    本論の目的は,改進党北海道支部連合会及び日本民主党北海道支部連合会と衆議院議員総選挙との関係を考察することで,立憲民政党の出身者(主に北海道議会議員)を中心に,自由民主党北海道支部連合会の前史を明らかにすることにある。改進党道連及び日本民主党道連は民政党北海道支部から道議主体の集団指導体制を継承した。民政党系と国民民主党系が農民協同党系に主導権を奪われた結果,改進党道連(1952年8月発足)は「革 新政治勢力の中核」を担う路線を選択,十勝支部の宣言には社会主義が明記された。2度の衆院選の敗北にともなう農協系の後退を機に,民政系と国民系は鳩山自由党と合流,1955年3月に日本民主党道連を結成し,「保守勢力の結集」を企図した。日本民主党道連は会長以外の要職を道議が独占した。日本民主党道連の結成は,北海道における1955年体制成立の契機と見なすことができる。
  • 田辺 昌子
    浮世絵芸術
    2016年 172 巻 32-45
    発行日: 2016年
    公開日: 2021/04/08
    ジャーナル オープンアクセス
  • 梅野 正信
    社会科研究
    1999年 50 巻 41-50
    発行日: 1999/03/01
    公開日: 2017/07/01
    ジャーナル フリー
  • 根岸 洋
    国際教養大学 アジア地域研究連携機構研究紀要
    2020年 10 巻 37-57
    発行日: 2020年
    公開日: 2020/04/10
    ジャーナル オープンアクセス
    2009 年1 月5 日にユネスコ世界遺産暫定一覧表に記載された「北海道・北東北を中心 とした縄文遺跡群」は、幾度かの推薦書素案の修正を踏まえて「北海道・北東北の縄文 遺跡群」として名称変更を行い、2019 年7 月30 日に開催された文化審議会世界文化遺 産部会において世界文化遺産推薦候補に選定された。この取り組みの当初から、日本列 島に存在した「縄文文化」そのものに顕著な普遍的価値があるならば、「北海道・北東北」 という地域にある遺跡群のみによってその価値を代表できるのかという疑問が指摘され てきた。本来「縄文文化」という用語は幾つかの考古学的文化から構成されるテクノコ ンプレックス概念であるため、世界遺産への推薦では縄文時代を通じて形成された「地 域文化圏」を単位とするのが望ましいし、この点について周知が図られなければならな い。本稿は、津軽海峡を挟んで長期間分布してきたこの「文化圏」が弥生時代前半期に も継続していたことを、詳細な遺跡地図を示すことで証明するものである。
  • 古川 隆久
    史学雑誌
    1993年 102 巻 4 号 528-561,655-65
    発行日: 1993/04/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
    This paper is based on a viewpoint developed in a previous paper concerning Diet power during the period of the Japanese-Chinese War, which criticized the opinion that during the Showa wartime era in Japan the National Diet was stripped of any real power, or else functioned merely as a passive reactionary group. In that discussion the author cited actual cases previously ignored, which showed the power of the Diet positively affecting the policy making process during the war in China. As a result of this investigation, the author was able to clarify that 1)the way in which the Diet was able to participate in policy making was not through political parties, but rather by means of suprafactional groups of DMs that based their activities on special interest groups, and 2)even after the dismantling of the political parties during the era of the New Establishment in the summer of 1940, the Diet continued to function effectively through those special interest groups. In the present paper, the author takes up a similar viewpoint in an investigation of the Paciffic War era, specifically during the 77th Session of the National Diet. It was in the autumn of 1941 that the Yokusan Giin Domei was formed by a majority in the House of Representatives supporting imperial rule. The bonds tying this alliance together were weak, and its policy making effectiveness depended mainly on existing special interest groups. This the author shows by means of tracing the issues of how to integrate agricultural associations and how to build an educational promotion system. In the case of integrating agricultural associations, for example, at first the influence of Diet member groups was not able to solve the impasse that had developed within the bureaucracy between the Ministry of Agriculture and the Ministry of Internal Affairs. However, after the national elections of April, 1942 (known as the "Yokusan" election), when the Yokusan Seiji-kai (hereafter Yokusei) organization was formed, the way in which Diet powers were able to participate in the policy making process was changed around the Yokusei's political affairs investigation committee. Both policy proposals and political compromises began to contain provisions that were not necessarily in line with the demands of special interest groups. This change is shown through examples of administrative simplification, agricultural association integration, and the issue of increasing the food supply. Yokusei embraced a number of different political forces and strongly resembled a ruling party capable of forming consensus opinions. As to the actual policy proposals made by the political forces in the Diet, while they did support the war efforts both in China and in the Pacific, they did oppose the government over the issue of expanding the powers of the bureaucracy. Soon after the fall of the Tojo Cabinet, as the movement to reorganize the political establishment strengthened, the involvement of the Diet in policy making waned. In sum, despite a relative overall weakening of the position of the National Diet in political affairs throughout the Showa wartime era in Japan, it definitely continued to play an important role in the area of policy making. The factors enabling the Diet to play such a role was its strong opposition to radical institutional reforms under the slogan of "national unity" and its influence in the government's choosing a wartime establishment instead.
feedback
Top