詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "岩手県住宅供給公社"
5件中 1-5の結果を表示しています
  • 千葉 昭彦
    季刊地理学
    1998年 50 巻 1 号 17-32
    発行日: 1998/03/15
    公開日: 2010/04/30
    ジャーナル フリー
    本研究では人口30万人をこす盛岡都市圏での大規模宅地開発の展開の過程と諸特徴を明らかにし, さらにそこでみられる宅地開発のパターンを他のいくつかの都市圏と比較することを課題としている。
    盛岡都市圏での大規模宅地開発は高度経済成長期半ばに公的主体によってはじめられ, 以後1994年まで都市圏全体の開発面積の7割以上を公的主体が占めている。民間開発業者による開発はオイルショック以後にはじまり, 開発面積全体の2割弱に止まり, そのすべてが中央民間開発業者である。地元民間開発業者はすべて20ha未満の開発に限られている。1980年代には土地区画整理事業もみられるが, 民間開発業者が関与しているものはみられない。また, 開発地の有効宅地率は民間開発業者よりも公的主体の方が低くなる傾向がみられるし, 開発地の個性化は1980年代中頃以降に本格化している。
    これと類似の展開過程は人口規模が同等の宮崎都市圏でみられる。また, 公的主体が生活に不可欠な諸施設を備えた大規模な開発を既存市街地の遠隔地で行い, 民間開発業者は既存市街地の近隣で既存の施設を利用した小規模な開発を行うという地域的パターンも両都市圏で共通してみられる。
  • 岡崎 正信
    日本不動産学会誌
    2013年 27 巻 1 号 116-117
    発行日: 2013/06/25
    公開日: 2017/01/14
    ジャーナル フリー
  • 北原 啓司
    住総研研究論文集
    2012年 38 巻 23-34
    発行日: 2012年
    公開日: 2017/08/10
    ジャーナル オープンアクセス
    コンパクトシティと「まちなか居住」とは密接な関係にあることから,郊外住宅地の将来像を描かぬまま「縮退」を形式的に進めようとする地方都市が見受けられる。真のコンパクトシティとは,ライフステージに対応する形で,都市内部で居住の選択肢を持てることが条件であり,しかもそれは,単純に中心部の集合住宅と郊外住宅地の戸建て住宅とを対象とした住み替え施策で対応できるものではない。ライフステージに応じた住宅選好の図式をスクランブルさせるような発想と,住民が主体となって地域をマネジメントしていく発想があって初めて,郊外住宅地の持続可能性を議論することができ,それこそが真のコンパクトシティなのである。
  • ─盛岡都市圏を事例として─
    梶田 真
    地学雑誌
    2024年 133 巻 5 号 387-406
    発行日: 2024/10/25
    公開日: 2024/11/08
    ジャーナル フリー

     Urban areas of prefectural government cities in non-metropolitan areas expanded continuously after World War II. Cities required outer areas to have various functions, such as residential, industrial, and logistics, in order to sustain development. Conversely, populations have been declining, with urban areas shrinking recently. The national government and some prefectural government cities introduced Compact City policies to reduce administrative costs and to revitalize city centers. Their outer areas have now become frontiers and focal points of areal dynamics. To illustrate these dynamics, the Morioka urban area is selected as a study area. Morioka City is the prefectural capital of Iwate and is the core of its economic, administrative, and cultural functions. The territory of the Morioka municipality is small and is constrained by physical features such as the Kitakami-gawa river and mountains. After World War II, the Morioka urban area spread beyond the territory of Morioka City. Besides, space for the urban functions mentioned above was required. Morioka City had to search for such space outside its territory. Tonan village, south of Morioka City, chose to accept an amalgamation offer from Morioka City in 1992. In return, Morioka City invested heavily in Tonan after the amalgamation. Consequently, the urban infrastructure (such as sewage and land readjustment projects) of Tonan developed rapidly, and Morioka was able to utilize areas for development, such as the area surrounding the Morioka-Minami IC. Tonan now plays a more important role in the economic and social functions of Morioka's urban area. Takizawa village, north of Morioka City, rejected Morioka's proposal for amalgamation in 2004 and decided to become an independent city. The social-economic status of Takizawa inhabitants is relatively low, and its industries have been inactive despite rapid population growth. Therefore, the tax base of Takizawa is not strong. The most important reason for rejecting amalgamation was minimal prospects for public investment from Morioka City due to fiscal austerity, partly caused by heavy investment in Tonan. The case of Takizawa suggests deepening political fragmentation in prefectural government city urban areas such as Morioka. Not only affluent neighboring municipalities, but also modest suburbs such as Takizawa are unwilling to amalgamate with prefectural governmental cities because their populations and fiscal conditions are on downward trends. This situation is leading to difficulties in executing effective policies for integrating urban areas under the Compact City policies and economic development.

  • *東海林 伸篤, 風見 正三
    国際P2M学会研究発表大会予稿集
    2021年 2021.Spring 巻
    発行日: 2021年
    公開日: 2021/04/12
    会議録・要旨集 フリー
    日本におけるPFIの多くは、事業の合理化やコストダウンが目的とされており、新たな価値創造につながるPPPは普及していない。それはプログラムのスキーム段階からの官民連携が成立していないからだと考えらえる。PPP事業である岩手県紫波町のオガールプロジェクトは、複数プロジェクトによりエリア全体の価値向上を目指したプログラムである。本事例にP2Mを適用し、官と民のプログラムマネジャーがスキーム段階から連携し地域活性化を図ったとの仮説をたてた。その上で、創造的統合マネジメントの6つのマネジメントの視点に基づき、プログラムマネジメントの役割について考察した。
feedback
Top