詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "忍者ハットリくん"
5件中 1-5の結果を表示しています
  • ―友だち・安部公房・浦沢直樹―
    山田 夏樹
    学芸国語国文学
    2023年 55 巻 403-412
    発行日: 2023年
    公開日: 2024/04/01
    ジャーナル フリー
  • − ことばとイメージの併用による効果 −
    古谷 スミ子, 真栄城 輝明
    内観研究
    2014年 20 巻 1 号 51-63
    発行日: 2014/09/10
    公開日: 2021/09/25
    ジャーナル フリー

     コラージュ療法は、「持ち運べる箱庭」のコンセプトのもとに1987年に開発された芸術療法のひとつである。コラージュ作品に表現されたものはことばにならない無意識の世界のことが表現されたものであり、そのため大きな気付きを得て自己変革がもたらされる。ことばにならない無意識を表現する技法として、内観過程にコラージュを併用することで両者の方法が補完でき、内観過程における心的変化を促進させるのではないかと考えた。また今までのところ内観過程にコラージュを導入した関わりは見当たらない。そこで今回筆者は、内省法としての自分の内観体験を研究するものとして、内観過程にコラージュを併用することで、内観における心的変化が早期に出現しかつ促進されるかどうか、内観の効果をより有効的にできることを目的に、内観後にコラージュ作品を作ることを試みた。方法は、内観は事実を手掛かりに3項目を調べて「ことば」で報告し、コラージュは一日の内観終了後、その日内観したことを振り返り、自分の中にわいてきたイメージや想いをマガジンピクチャー法で制作し報告した。その結果、3日目のコラージュ制作時に状態の変化が表れた。対象は夫に対するもので、内省によって深層心理が開かれ、コラージュ制作で内面の変化が表現された。ことばとイメージを内観過程に併用させることで、内観者の心的変化がリアルタイムで表現され、内省がより深く具体的なものになる傾向が見られた。このことは内観者のコラージュに表現されたCISSの下位尺度の評定値などでも裏付けられ、今後の内観に効果的な方法となりうる手掛かりを得た。今回は1事例の結果であるが、今後事例を重ね考察を深めたい。

  • ――優れた日本映画の「組」はどのような社会ネットワークから生まれるのか?――
    山田 仁一郎, 山下 勝, 若林 直樹, 神吉 直人
    組織科学
    2007年 40 巻 3 号 41-54
    発行日: 2007/03/20
    公開日: 2022/08/19
    ジャーナル フリー

     本研究は,現代日本映画産業において高業績を生むソーシャル・キャピタルとして,日本独特の継続的な製作者ネットワークである「組」に着目する.ネットワーク分析の結果,映画製作者の全体的な継続的協働ネットワークの構造とその効果が明らかになった.同時に,より特殊な閉鎖性をもつ組のメカニズムも確認され,業績につながるソーシャル・キャピタルの存在が示唆された.

  • 小平 さちこ
    放送教育研究
    1994年 19 巻 19-44
    発行日: 1994年
    公開日: 2017/07/18
    ジャーナル オープンアクセス

    In 1988 Channel 11 started broadcasting as a TV network with an emphasis on public education in Thailand: 60 percent of its total program hours are devoted to educational programs. For its broadcasting, many programs have been sent from Japan: these include NHK's school broadcasts such as "Science Class (Rika Kyoshitsu)" Series and pre-school series called "With Mother (Okaasanto Issho)". In early 1989, plans were drawn up for a Thai-Japanese cooperative study to analyze the effectiveness of these NHK's educational programs for children in Thai primary schools. Three primary schools were selected representing the three different civic bodies governing the schools both in Bangkok and provincial area. A total of 1,039 pupils (grades 1-6) and 20 teachers were involved in the study. In order to meet a variety of objectives of the study, various sets of surveys were designed as follows and carried out in May and June, 1990. STUDY 1 A) GENERAL QUESTIONNAIRE--- to obtain general information of the children's TV-viewing habits, including viewing hours, program preferences, access to Japanese animated cartoons, access to NHK's ETV programs, and parents' recommendation and control of TV-viewing. [No. of resultant samples-1,039 ] STUDY 2 : Evaluation of three programs of NHK's "Science Class" : "Magnet and Magnet" for grade 3, "Water and Vapor" for grade 4, "The Secret of the Seed" for grade 5. [693] B)SCIENCE TEST---to evaluate the role and the effectiveness of the science programs in increasing the pupils' factual knowledge on the particular subjects. The same tests were carried out before and after viewing the programs. [693] C)PROGRAM TEST---to analyze pupils' impressions and opinions of the science programs. [693] D)TEACHER INTERVIEW---to investigate the teachers' comments on the science programs above and general attitudes in using TV programs as educational materials. [20] MAIN RESULTS STUDY 1: The overall data indicate that Thai children are rather heavy TV viewers, with 51% watching more than 3 hours on weekdays. Access to TV is higher among Bangkok children than country children. As for program preferences, children in Bangkok are absorbed in watching Japanese cartoons, while, country children still prefer Thai dramas.The most popular Japanese cartoon is "Doraemon" both in Bangkok and the provincial area. 82% of the children find the NHK's ETV programs "very interesting." Among various programs, "Science Class" is the most popular in all three schools and in every grade. Parents and teachers also think highly of these NHK's ETV programs. The viewing of these programs is encouraged by 75% of the children"s parents and 63% of their teachers. STUDY 2: The results of the three programs in terms of effectiveness as well as audience evaluation show that the NHK's "Science Class" Series are effective as educational material for Thai pupils. The programs have a practical and immediate ability to potentially increase the pupils' knowledge on the contents. The highlights of the programs are the experiments, which bring a lot of excitement and stimulus for the pupils. The effects of the programs in three sample schools, considered to represent three different levels of learning ability, fails to produce a consistent pattern than can prove the programs are highly effective or extremely ineffective with particular groups of pupils. NHK's science series thus achieve their objectives by demonstrating that they can be used for nation-wide broadcasting in Thailand. The degrees of difficulty in each series seem to be suitable for the Thai pupils, so the series can be used for school broadcasts as well. Children at a provincial area are considered representative of the majority of Thai pupils. On each of the programs, its

    (View PDF for the rest of the abstract.)

  • 関西教育行政学会事務局
    教育行財政研究
    2007年 34 巻 13-36
    発行日: 2007/03/31
    公開日: 2022/05/09
    ジャーナル フリー
feedback
Top