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クエリ検索: "成熟と喪失"
50件中 1-20の結果を表示しています
  • 『成熟と喪失』の彼方へ
    小笠原 賢二
    昭和文学研究
    1999年 39 巻 28-40
    発行日: 1999/09/01
    公開日: 2023/05/15
    ジャーナル フリー
  • 家族三人の身を置いている「空間」をめぐって
    宋 婷
    日中言語文化
    2023年 16 巻 109-121
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/06/26
    ジャーナル オープンアクセス
    安岡章太郎の『海辺の光景』は一九五九年、雑誌『群像』の十一月号と十二月号に掲載され、同年、単行本として講談社により発行された作品である。この作品を契機に、安岡章太郎の創作特徴と文学視点は大きな変化を遂げた。本稿は『海辺の光景』に登場した父、母と信太郎の家族三人の身を置いている「空間」に着眼し、家族三人の心理変化を分析し、さらに作品の主題を探求した。その結果、父は自分を庭に封じさせ、母は病気で病院の狭い個室に閉じこめられており、さらに、信太郎は海という空間を眺めることによって、自分と母とのつながり及び母の「死」を解明しようとしている姿が分かった。概して言えば、家族三人は各自の方法で自分の戦後生活と総決算しようとしているのである。『海辺の光景』は中心人物が三人しか登場しなかった家族小説とはいえ、戦後の苦しい思い出を振り切ることにより、新しいスタートを切ろうとする家族三人の姿は、日本の戦後の典型的な家族図と言える。この『海辺の光景』に潜まれている社会的普遍性こそ安岡の今までの創作を超越したところであり、また、安岡は『海辺の光景』を節目に、自分の目を社会や歴史に向け、新しい文学展開を示しはじめた。そういう意味で考えれば、『海辺の光景』は安岡の全作品においてはもっとも重要な作品の一つと言っても過言ではなかろう。
  • 勝又 浩
    昭和文学研究
    1991年 22 巻 51-61
    発行日: 1991年
    公開日: 2023/05/15
    ジャーナル フリー
  • ある新宗教教団における集団結婚式参加者たちの結婚と結婚生活
    中西 尋子
    ソシオロジ
    2006年 51 巻 1 号 103-118,208
    発行日: 2006/05/31
    公開日: 2016/03/23
    ジャーナル フリー
     A striking number of Japanese women now live in rural Korea. They are Japanese wives who have married Korean men in mass weddings held by the Unification Church.In these mass weddings, followers marry partners who have been chosen by the founder, making use of only a curriculum vitae and a photo, and without dating or any feelings of love.
     This paper explores why so many Japanese women have joined the Unification Church, undergone mass weddings, and now continue their married lives with Korean men.
     Their narratives about marriage, work and sexuality show that they have had negative feelings with regard to being female. The following are the findings: (1) marriage and child-rearing are no longer the "must" lifestyle for women and therefore there they have fewer dreams/hopes regarding marriage; (2) working women have more opportunities but still are in a disadvantageous position with a glass ceiling where promotions is concerned; and (3) serious women dislike the disorderly nature of sexual norms in Japan.
     In response to this situation, (1) in the Unification Church, women have an inherent role and meaning in marriage, to tie a knot in their mass wedding and to give birth to "the child of God," and help to establish the ideal world of "Heaven on Earth." (2) women followers are able to find a positive meaning in being female through the bearing of "the child of God." and (3) the Unification Church emphasizes "purity" for both women and men. Therefore, the women who dislike the disorder or sexual behavior in Japan have been attracted to the beliefs of the Unification Church.
     Marriage in the Unification Church goes beyond the secular, and is meant for the establishment of "Heaven on Earth." For the Japanese wives of the Unification Church, their daily practices as women and wives are directly related to the holy pursuit of "Heaven on Earth," which also motivates them to continue their "meaningful" lives in Korea.
  • 津田 智彰
    日本教育心理学会総会発表論文集
    2007年 49 巻 PF010
    発行日: 2007年
    公開日: 2017/03/30
    会議録・要旨集 フリー
  • 特集 1960年代文学の活力
    昭和文学研究
    1999年 39 巻 0-
    発行日: 1999年
    公開日: 2023/05/15
    ジャーナル フリー
  • 箕浦 康子, 武田 由美子
    犯罪心理学研究
    1972年 9 巻 2 号 38-46
    発行日: 1972年
    公開日: 2020/04/02
    ジャーナル フリー

    The Hand Test scores were studied concerning the offense of institutionalized male delinquents to investigate whether the conclusions by Wagner through American samples could be applied to Japanese ones. The following groups were selected: I. Non-assaultive offenders against property, Ⅱ. Assaultive offenders against the person, Ⅲ. Single offenders, Ⅳ. Group offenders, Ⅴ. Recidivists, Ⅵ. One-time offenders, Ⅶ. Normal high school boys at the age of 16 or 17. I, Ⅱ, Ⅲ and Ⅳ (all recidivists) were from the Reformatory & Training Shool while Ⅴ and Ⅵ were from the Classification & Detention Home. The median test was employed for detection of significant differences between groups. Our results are:

    1. No significant differences in all the scoring categories were found between I and Ⅱ, which would indicate any support for the conclusions of Wagner.

    2. The total number of responses is significantly fewer with Ⅲ than with Ⅳ. Ⅲ also tended to give fewer responses on the both of interpersonal and maladjustive categories than Ⅳ.

    3. There were significantly more subjects with high AOR (AOR>1) among Ⅵ than among Ⅴ. Non-recidivists and high school boys belonged to the groups with median AOR higher than I, suggesting that recidivists tended to have lower AOR. This was contrary to the previous results on American and Australian subjects.

    4. Related to AGG and AFF significant differences did not appear in any comparison of groups, though Ⅱ tended to have more AFF and more AGG. It should be remarked that aggressive persons were found possessing a higher degree of emotion, negative or positive in interpersonal relations it might be.

    5. All recidivist’s groups (I, Ⅱ, Ⅲ, Ⅳ and Ⅴ) gave significantly fewer DIR than high school boys. DIR, which is said to reflect assertiveness, seemed to be an effective indicator for the recidivism of Japanese delinquent boys.

    Though none of the expected hypothesis about indicators of aggression were confirmed with Japanese delinquents, this lack of confirmation in responses is interesting in itself from the cross-cultural viewpoint. Following factors may affect Hand Test protocols of our subjects.

    a) Dr. DOI suggested “AMAE” ____ which has a somewhat opposite flavor to DIR and AGG ____ is the key concept for understanding the Japanese personality structure. It is inferred from the lack of similarity found among our subjects that aggression in Japanese should manifest itself in a different way.

    b) Japanese adolescents may not experience the same psychological process as American youth do, because in Japan the child-rearing pattern colored by“AMAE”relationship is considered to curtail adolescent striving for psychological independence.

    c) Especially, in Japan recently under the pressure of going on social changes, non-aggressive delinquents with weak ego structure have been reported to increase. The results of present study may have been influenced by this trend.

  • 小島信夫『抱擁家族』論
    立尾 真士
    昭和文学研究
    2008年 57 巻 35-47
    発行日: 2008年
    公開日: 2022/11/19
    ジャーナル フリー
  • 核家族・母・そして受験
    綾目 広治
    昭和文学研究
    2016年 72 巻 1-13
    発行日: 2016年
    公開日: 2022/11/19
    ジャーナル フリー
  • 松井 一秋
    日本エネルギー学会誌
    2012年 91 巻 8 号 746-
    発行日: 2012/08/20
    公開日: 2017/07/12
    ジャーナル フリー
  • 理論と方法
    2001年 16 巻 2 号 261-280
    発行日: 2001/10/31
    公開日: 2016/09/30
    ジャーナル フリー
  • 講談社、昭和五五年八月二十日
    成田 龍雄
    比較文学
    1980年 23 巻 126-129
    発行日: 1980/12/25
    公開日: 2017/07/31
    ジャーナル フリー
  • 三島由紀夫「憂国」と庄野潤三「静物」を手がかりに
    團野 光晴
    昭和文学研究
    2010年 60 巻 15-26
    発行日: 2010年
    公開日: 2022/11/19
    ジャーナル フリー
  • 𠮷田 司雄
    日本近代文学
    2018年 98 巻 315-318
    発行日: 2018/05/15
    公開日: 2019/05/15
    ジャーナル フリー
  • 逆井 聡人
    昭和文学研究
    2023年 86 巻 239-241
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/11/11
    ジャーナル フリー
  • 小田 光雄
    都市住宅学
    2000年 2000 巻 30 号 13-18
    発行日: 2000/06/30
    公開日: 2012/08/01
    ジャーナル フリー
  • 後藤明生における記憶と生
    松浦 雄介
    ソシオロジ
    2003年 47 巻 3 号 37-54,180
    発行日: 2003/02/28
    公開日: 2016/05/25
    ジャーナル フリー
     In this article I investigate the relation between memory and life in contemporary society through a reading of Goto Meisei's novels. In the modern age, in which everything changes so rapidly, the past is swept away as a residue of or as an obstacle against, changes. At present this tendency continues to strengthen. But the modes of memory and life that are formed in the face of modernity are not the same as what they used to be. My aim is to articulate the contemporary transformation in the mode of memory and life. I focus mainly not on the causes, but on the consequences of this transformation.
     Many literary works have been written to resist the oblivion into which modernity inevitably forces us, and to recover the lost time. But this is not necessarily true of many contemporary literatures, in which time, identity and communication are exposed to contingency of causality's indeterminacy. We can consider this concretely by examining Goto Meisei' s works. At first glance, Goto's works seem to be typical of modern literature, but a more careful look confirms their differences. In fact, there is concern about the lost past in Goto Meisei. But he is not attached to the idea of seeking it to rediscover the lost self. Rather, guided by the questions which happen to come to his mind, he arbitrarily investigates the labyrinth of time and space and finds tons of memory fragments. In the end, however, he cannot rediscover the whole past and the whole self. The imperfection of remembering is caused not by lack of memory but by the mutual interference created in the flow of different memories. Contemporary life - full of discommunication with others and with oneself due to the indeterminacy of causal relationship among things and memories - is destined to be comical. Laughter, for Goto Meisei, is the stylization of this comicality. These are the modes of memory and styles of life in Goto Meisei. In their singularity, they show the relationship between memory and life in contemporary society.
  • 岩見 照代
    日本文学
    1995年 44 巻 11 号 60-67
    発行日: 1995/11/10
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
    「男」支配の秩序に対する絶えまない侵犯者=「他者」の最たる「女」は、あらゆる二項対立の図式の中で常に下位に位置づけられてきた。「男」=理性・文明は、「女」=感情・肉体を征服しなければならない。このような二元論は「侵略」を正当化するすべての思考形態の基本である。権力と暴力を使って人を徹底的に抑圧する<戦争>。家父長制的社会が凝縮されたアメリカ占領下の戦後体制を通して、フェミニズム批評の現在を考えてみたい。
  • 佐藤 裕亮
    ソシオロジ
    2019年 64 巻 2 号 3-20
    発行日: 2019/10/01
    公開日: 2022/04/07
    ジャーナル フリー

    本稿は、作田啓一(一九二二~二〇一六)の学的営為を、「社会学者」という役割と「文学」から得た人間の生への関心との“分裂”という観点から再構成した。 作田の仕事については一九六〇年代の日本社会論や戦争犯罪に関する研究のほか、ルソー研究、さらに、ドストエフスキーや夏目漱石などの文学作品を用いた「文学社会学」などが知られているほか、「人間の非合理的な生の現れ」である「〈リアル〉の探求」という問題関心の一貫性が指摘されている。それに対して、本稿は作田における“社会学者”としての側面に注目した。作田は一九五〇年代から一九九五年まで大学に籍を置き、社会学の世界に身を置いていたが、一九六〇年ころから自身の社会学者という「役割」に違和感を持ち続けており、つねに自身の中に社会学者としての“分裂”を感じていた。本稿はこれらの事実を踏まえ、作田と社会学との関係を、著作における「社会」への視点の変化をもとに再構成し、彼の業績を、一九六〇年代までの“内面化された「社会(学)」第一期”、一九七〇年前後の”「社会(学)」への疑念:第二期、一九七〇年代から八〇年代にかけての“「社会(学)」との往還:第三期”、一九九〇代後半以降の“「社会(学)」の〈外〉の探求」:第四期”という四期に分類した。従来、作田の仕事については文学から得た人間の生への一貫した関心が指摘されていたが、本稿を通して作田が社会学という知識体系に“拘束”され続けていたことが示された。ただし、たしかに社会学は作田を拘束するものであったが、社会学という知的世界に拘束されていたからこそ、彼は魅力的な仕事を多く残したのである。

  • 金岡 直子
    昭和文学研究
    2014年 68 巻 100-103
    発行日: 2014年
    公開日: 2022/11/19
    ジャーナル フリー
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