詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "教授会"
2,927件中 1-20の結果を表示しています
  • 矢虎連
    林業経済
    2005年 58 巻 4 号 i
    発行日: 2005/07/20
    公開日: 2017/07/12
    ジャーナル フリー
  • 平田 光司, 高岩 義信
    日本物理学会講演概要集
    2017年 72.1 巻 17pC33-7
    発行日: 2017年
    公開日: 2018/04/19
    会議録・要旨集 フリー

    実験装置と研究者定員を持つ初の大学共同利用研究所である東京大学原子核研究所(核研)の設立当初、大学の自治を担保する

    教授会
    とは別に、全国共同利用の運営のために大学が要請した運営協議会を置かず、学術会議が設置した核研小委員会をこれにあてた。これが実質的な意思決定機関として機能していた。この委員会の意味を、委員会議事録、核研
    教授会
    議事録などの資料を用いて検討する。「科学における民主制」の問題の一つとして一般化をこころみる。

  • 船橋 伸一
    大学入試研究ジャーナル
    2019年 29 巻 263-268
    発行日: 2019年
    公開日: 2023/09/07
    ジャーナル フリー

    入試広報に力を入れても,ありきたりな入試方式では全国から優秀な学生を集めることは困難である。そこで,アドミッションポリシーを考慮しつつ,入試科目や配点を変更するよう提案した。その結果,予備校が公表する偏差値ランキングや,実際の得点率も上昇するなど,一部の学部・学科において,入学者の学力の向上が見られた。同時に,できるだけコストをかけずに,効果的に入試広報を行うよう取り組んだ。種々の取り組みを行った結果,受験生やその父母,高校教員への直接対話が最も効果的であると判断するに至った。そして地方試験会場として,経済学部

    教授会
    に名古屋会場を,工学部
    教授会
    に首都圏会場の設置を提案し,実現した。年々これらの試験会場での受験者数は増加し,会場の定員を越えることとなった。

  • 長谷川 進一
    出版研究
    1970年 1 巻 72-73
    発行日: 1970/07/15
    公開日: 2020/03/31
    ジャーナル フリー
  • 三輪 佳子
    日本科学技術ジャーナリスト会議 会報
    2023年 2023 巻 106 号 5-
    発行日: 2023年
    公開日: 2023/03/31
    解説誌・一般情報誌 フリー

     2023年3月、在学している大学院の

    教授会
    で、博士学位審査の合格が決定しました。学位論文のテーマは、2000年以後の生活保護政策。2014年4月、50歳で一貫制博士課程の3年次に編入してから9年目です。

  • 内山 三郎
    医学教育
    1991年 22 巻 1 号 25-31
    発行日: 1991/02/25
    公開日: 2011/08/11
    ジャーナル フリー
  • 垰田 和史
    医学教育
    1998年 29 巻 4 号 245-251
    発行日: 1998/08/25
    公開日: 2011/08/11
    ジャーナル フリー
    滋賀医科大学では, クラブ活動中の事故による頚椎損傷で四肢麻痺となった学生の修学事例を経験した. 受傷後の修学継続は, 学生の意志と修学能力と健康状態に基づいて
    教授会
    が許可した.
    教授会
    の下に, 教官, 学生と事務官からなるワーキンググループを構成し, 卒業に至るまでの種々の支援を行った. 修学中の学習補助や生活介助は同級生が担当し, 健康管理は主治医と連携して健康管理センターが担当した. 修学のためには, 特殊車両やコンピュータ操作のための補助具などの開発が必要であった. 障害のある学生と学んだことを同級生は高く評価しており, 学生全体が障害者に対しての理解を深めた. 障害の有無に関わらず, 修学能力のある学生については教育方法などを工夫することで医学教育を行うことは可能であると判断された.
  • 平井 俊次, 近藤 民恵, 新海 シズ
    日本家政学会誌
    2004年 55 巻 7 号 581-591
    発行日: 2004/07/15
    公開日: 2010/03/10
    ジャーナル フリー
    少子高齢化, 高学歴志向および資格社会が急速に進行する状況下で, 地方の短期大学における女子教育がどうあるべきか, 33 年間, 255 名の卒論研究の指導を振り返り, また, 地域社会との関わりを大切にする中で, 新しい教育の方向性を模索した.
    (1) 飯田女子短大食品学研究室における卒業研究の現状は, 次の (1) ~ (5) の通りである. (1) 履修は選択性. (2) 大部分が数名の共同研究. (3) 研究テーマは, 学生の希望を尊重し, 教員研究の一端を担わせることはしない. (4) 指導教員は講師以上. (5) 履修率は, 食物栄養専攻全体では, 平均 29.1%, 食品学研究室では, 平均 16.3%. いずれも, 1982 年頃が最高で, 近年は極めて少ない. (5) 研究方法は, 実験・実習の授業で学んだ手法を応用することが多い.
    (2) 卒業研究の履修者の減少は, 2 年生前期の多忙な学生生活 ((1) 時間割が過密, (2) レポートが多い, (3) 学外実習に向けての準備とその精神的なストレス, (4) アルバイトなどが原因), 学生の価値観・気質の変化 (免許・資格の取得とアルバイトを優先し, 地味な研究を敬遠する), 社会状況 (経済・就職) などが影響している.
    (3) 短大での卒業研究は, 短い研究時間を有効に活用し, かつ, 研究レベルを高めるためにグループ研究を行う意義が大きい.
    (4) 学生の研究時間を確保するためには, 教員間の協調が大切で, 各科目間の開講時期や教育内容の重複を調整し, 効率的な教育を行う, また, レポート等の提出の回数・内容・提出時期の調整も必要と考える.
    (5) 短大生は, 研究心の源とも言える事物事象に対する関心はかなり強い. しかし, 新しい発想や複雑な研究データの処理, 結果・考察などのまとめ作業がやや苦手である.短大生には, まとめ方の指導が大切である.
    (6) 卒業研究が低迷する中で, 学生の研究心を育むためには, 実験・実習の科目内で研究的な授業の企画が必要である.
    (7) 飯田女子短大が立地する地域社会は, 高齢化率が高く, 高齢者の健康の維持・増進のための食生活の支援と, そのための食品の研究・開発が重要な意味を持つ.また, 食品企業が多く, 重要な地場産業である.この地域社会への貢献は, 地元の短期大学として大切な使命で, 人的, 知的な支援を考えた教育と研究が重要である.
    (8) 飯田女子短大では, 地域社会の期待に応えて, 人の健康の維持・増進に向けて, 的確な対処ができる食の専門家の育成, また, 食品関連企業への支援, 学生の研究心の向上などを目的に, 次の (1) ~ (6) の新たな取り組みを行っている. (1) 高齢者の食事介助・援助と生活習慣病対策が行え, かつ, 豊かで, 楽しい食生活をコーディネートし, また, 消費者に正しい食情報を提供できる栄養士等の育成 (訪問介護員, 介護保険実務士, フードスペシャリスト資格の取得とその関連科目の充実). (2) 学生の研究心を育み, かつ, 地場産業に貢献できる人材を育成するために実験・実習の中で, 地場産業に関連した加工品の開発や成分研究などを取り入れた授業を展開している.これらに対して文部科学省の「地方高等教育機関の活性化に関する助成」制度で2回助成を受けた. (3) 地域社会に向けての食情報の提供は, 教員サイドでは日常的に種々の方法で行っているが, これを学生に体験させるために, 学生の作った「私の一品料理」の献立を中日新聞地方版に週 1 回, 2 年間にわたり連載した.この企画は, 食物栄養学の総合学習として, また, 研究心を育む観点からも大きな意味があった. (4) 栄養学, 医学・看護学, 介護福祉学関連の壁を越えた学際的な研究や専門家の育成が必要と考え, 学内に教員組織として「食と健康を考える会」の研究会を2年前に発足させた.研究成果は, 随時, 学生および地域社会に還元している. (5) 人の健康の保持・増進をより確実なものにするために看護師・保健師などの免許を持つ栄養士の育成を開始した.この試みを援護するために学則に基づく, 細則「再入学・転科・転入学に関する規定 (1999年 2 月 1 日施行) 」を新たに作り, 入学金の免除などの規定を設けて志す学生を支援している.そのために土台になる食物栄養学の知識をしっかり身に付け, 学究的であって欲しいと願っている. (6) 卒業生並びに地域社会で働く栄養士のレベルアップを目的に, 管理栄養士国家試験対策講座を開講している.
  • 日本における展開
    山崎 真秀
    法社会学
    1966年 1966 巻 18 号 51-85,226
    発行日: 1966/04/20
    公開日: 2009/04/03
    ジャーナル フリー
    After the war, Japanese universities were reorganized into an institution not only for prosecuting academic researches as before but also for giving the people higher education in order to bring up “citizens”, and the number of universities has remarkably increased as compared with prewar days. In particular, recent economic development of our country has brought the growing attention of the people to university and the growing number of high school graduates who go on to universities. This tendency is also under the influence of the constitutional guarantee of the right to receive education. Likewise, the government has adopted, as one of its main policies, the policy of promoting the scientific technique and cultivating the people's ability, so that the problems of university system and education have often aroused public attention and discussion. Under such social condition, a matter which is always and hotly discussed is “university autonomy”.
    “University autonomy” in Japan had developed as a “custom” at the prewar Imperial Universities, the basic idea of which gave the faculty meeting an autonomy as to its human affairs, so as to maintain freedom of research. But after the Taisho era, when reformative thoughts such as socialism developed, the government authority hand in hand with the militarists exerted pressure upon the thoughts and opinions of progressive scholars, and by so doing frequently violated “university autonomy” as well as “academic freedom”.
    Through such experience before the war, we acquired after the war the constitutional guarantee of “academic freedom” and legal guarantee for the university's control over the human affairs of its teaching staff. However, “university autonomy” remains to be and is prevailingly considered to be a “custom” which has been practiced from the prewar days.
    Now, what is the reason why many troubles have happened in succession over this “university autonomy”, in spite of the constitutional guarantee of “academic freedom” and partial legal guarantee of “university autonomy”? It is worthy of discussion. Although many reasons may be pointed out, the author thinks the main reason may be found in the fact that the “university autonomy” has seldom become an object of scientific study because it has been a “custom” in the exact meaning, and that we have lacked in historical studying about the “Imperial Universities” which established the “custom”.
    On this hypothesis, the author discussed the development of the thought and custom of “university autonomy” in Japan before the war and the historical function of the Imperial Universities as the source of such thought and custom. The summary of the article is as follows.
    Section I. To make out the meaning and the background of the subject, the author explains the transition from the constitution and the underlying principle of it under the prewar Meiji Constitution to those under the postwar Constitution of Japan, and the difference of the constitutional guarantee and treatment of “academic freedom” and “university autonomy” under those two Constitutions.
    Section II. The birth of the University of Tokyo as the first modern university in Japan; its reorganization into the “Imperial University” by the first Education Minister, Arinori Mori, in 1886 when the Ordinance of Imperial University and other school ordinances were framed; the process in which this “Tokyo Imperial University” came to be established as a model to subsequent Japanese universities and university institution; these matters are sketched.
  • 天野 智水
    高等教育研究
    2022年 25 巻 177-195
    発行日: 2022/08/10
    公開日: 2023/12/23
    ジャーナル フリー

     意思決定への教員の参加はいかなる功罪をもたらすのか.それは決定の領域によって,あるいは学長等によるリーダーシップの発揮ぶりという条件によって異なるのか.この課題を検討するため,部局長等を対象とした質問紙調査から得たデータを分析した.その結果,

    教授会
    が「教員選考」により強い影響力をもつ場合に「共同体意識」はより高いという正の関係に,一方でその「大学経営」への影響力は大学の「戦略的取組」や「全体最適」と負の関係にあることなどがわかった.また,リーダーシップは
    教授会
    の影響力よりも従属変数を説明できる度合いが高いことや,一部従属変数では両者の交互作用効果が有意であることがわかった.これらの結果から含意を読み取り提言とした.

  • 絹川 正吉
    高等教育研究
    2002年 5 巻 27-52
    発行日: 2002/04/30
    公開日: 2019/05/13
    ジャーナル フリー

      Academic freedom in the university is protected and guaranteed through faculty self-governance. The Faculty Meeting retains decision-making power on all major issues that pertain to university affairs. This arrangement, thus far, has been socially acceptable. However, the appropriateness of this type of governance creates tensions in private university management. Administrators argue that it is not possible to manage a private university based on the Faculty Meeting as it does not take fiscal responsibility yet has decision-making authority. If experts do not manage finances, the university will cease to exist. Therefore, Boards of Trustees, which hold managerial authority, are limiting the self-governance of Faculty Meetings. Faculty Meetings should exercise the right to self-governance only when actions of the Board of Trustees threaten academic freedom.

      The tension between the Faculty Meeting and the Board of Trustees is exemplified in the presidential selection process. Based on the right to selfgovernance, the Faculty Meeting selects the president through a democratic process. However, the most important characteristic of what is needed in a private university president today is management ability and the democratic process does not guarantee the selection of such a president. Thus, the leadership of the president is based on the structural situation. Here we might learn something from the American university presidential selection process.

      The continuation of the ideals of the university is of central importance to the management of a private university. It is hoped that faculty members are supportive of those ideals. Furthermore, in private universities, educational activities are the basis for the existence of the university. The appointment of faculty who place educational activities ahead of all others is what permits the continued existence of private universities.

  • 山岸 駿介
    高等教育研究
    1999年 2 巻 47-64
    発行日: 1999/05/23
    公開日: 2019/05/13
    ジャーナル フリー

      When the Japanese standardized test for university admission, called the Joint First-Stage Achievement Test, began twenty years ago, it was mainly intended for elite students because only applicants for national and local public universities were required to sit for the test and they were the cream of high school students. Today, this elite system has been replaced by a test that is intended for all college entrants, renamed the National Center Test , which includes the private sector. Ninety percent of all applicants for admission to fouryear institutions take this examination.

      Nearly ninety percent of the entire cohort of 18-year-olds go through upper secondary education , so there is considerable difference in academic achievement among high school graduates. Recently, the Ministry of Education has been encouraging high schools to offer a variety of curricula and elective subjects for students to choose from. This more relaxed policy has been producing students who are more diverse in their cognitive levels. In 2002, when schools switch to a five-day week, students will accordingly have their curricula reduced by thirty percent under the newly revised Course of Study. Therefore, there is growing concern that their educational standard can hardly escape being affected.

      Consequently, Japanese universities are faced with a serious problem, because they have some first-year students who lack the capability to understand what they should have learned at the secondary education level, or who have little aspiration to learning, as well as others who have not opted for basic subjects in preparation for their advanced or specialized studies. They have to assist these students with remedial education, whatever they specialize in. Owing to the decline of the college-age population, more universities have become unable to attract enough applicants to reject any, and have turned out to be nonselective.

      In order to improve the situation, a common test is necessary, one intended both for applicants to elite universities and those to non-selective institutions of higher education. This would furnish universities with the details of variation in academic achievement among their examinees ; moreover, the information received through test results could also be used for introductory and specialized study programs and for making comparisons with the results after the students complete the four years of university study.

      With the increase of“accountability”high schools should consider imposing examinations on students for awarding qualifications on the successful completion of secondary education. Planning and maintaining a qualification system in cooperation with the high schools would give prefectural boards of education a chance to reflect on their educational policies. The university entrance system needs renovation to promote the reform being carried out in both secondary and higher education.

  • 長峰 毅
    日本教育行政学会年報
    1976年 2 巻 213-219
    発行日: 1976/11/20
    公開日: 2018/01/09
    ジャーナル フリー
  • 厚川 正則
    日本門脈圧亢進症学会雑誌
    2023年 29 巻 1 号 12-16
    発行日: 2023年
    公開日: 2024/12/27
    ジャーナル フリー

    2022年9月8日にグランキューブ大阪(大阪国際会議場)において北里大学の日高央

    教授会
    長のもとグランキューブ大阪(大阪国際会議場)で開催された第29回門脈圧亢進症学会の附置研究会である第24回肝不全治療研究会における基調講演の概要を紹介する.本論文では主に,PoPHの概念,疫学,予後ならびに診断方法の変遷を概説した.さらに比較的肝硬変患者における頻度の少ないPoPHをより効率的に拾い上げる方法についても提示した.

  • 高津 芳則
    大阪経大論集
    2016年 67 巻 4 号 173-
    発行日: 2016年
    公開日: 2018/02/15
    ジャーナル フリー
  • —立命館の学部長経験者の事例から—
    塩田 邦成
    大学経営政策研究
    2018年 8 巻 133-149
    発行日: 2018年
    公開日: 2022/04/28
    ジャーナル フリー

    To reform the management of universities, the Japanese government revised the law related to higher education by strengthening the authority of its presidents. The government recognizes the faculty members as its “resistance force” toward the presidents. When viewing the president and the faculty in such confrontational relationships, it is important to understand the position of the “Dean,” who is the director of the faculty meeting. The way in which the role of the Dean should be defined has not been mentioned in the amendments. The purpose of this research was to clarify the role and activities of deans. I mentioned that there are two types of dean leadership. One is the leadership to organize faculty members according to the president’s intention, and the other is leadership based on the authority specific to the dean. And, therein underlies a conflict between the two types. In this research, I interviewed three deans from the Ritsumeikan Academy who confirmed that this conflict exists. Further, they revealed how they resolve this conflict.

  • 「改革」の名を借りた福岡教育大学の破壊と私物化
    福岡教育大学教員有志FUEの会
    日本の科学者
    2017年 52 巻 7 号 38-41
    発行日: 2017年
    公開日: 2024/02/03
    ジャーナル フリー
  • 私立大学を中心に
    丹羽 徹
    日本の科学者
    2019年 54 巻 10 号 43-49
    発行日: 2019年
    公開日: 2023/12/14
    ジャーナル フリー
  • 鈴木 英一
    教育学研究
    1969年 36 巻 4 号 339-346
    発行日: 1970/01/30
    公開日: 2009/01/13
    ジャーナル フリー
  • 細井 克彦, 渡部 昭男, 光本 滋, 浪本 勝年
    日本教育学会大會研究発表要項
    2015年 74 巻 116-117
    発行日: 2015/08/28
    公開日: 2018/04/20
    研究報告書・技術報告書 フリー
feedback
Top