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クエリ検索: "日本型排外主義"
50件中 1-20の結果を表示しています
  • 塩原 良和
    社会学評論
    2015年 66 巻 1 号 156-157
    発行日: 2015年
    公開日: 2016/06/30
    ジャーナル フリー
  • ――「日本型排外主義」再考――
    朴 沙羅
    ソシオロジ
    2017年 62 巻 2 号 3-20
    発行日: 2017/10/01
    公開日: 2021/06/04
    ジャーナル フリー

    二〇〇九年以後、日本国内におけるエスニック・マイノリティを標的とした差別扇動表現が、インターネットや街頭で広がっている。このような差別扇動表現に関する社会学的な先行研究は、研究対象を「排外主義」あるいは「排外意識」と措定し、量的・質的な成果を重ねてきた。しかしこれら先行研究は、在日コリアンや在日中国人などの旧植民地出身者に対する差別を「外国人」一般に対する差別、すなわち「排外主義」と見なし、旧植民地出身者がいかなる意味において外国人であるのか、そもそも日本における「外国人」とは何を指しているのかを問うてはいない。本論文は在日コリアンを対象として、彼らがなぜ「外国人」と見なされるようになったのかを、太平洋戦争直後の入国管理体制の成立過程から検討する。朝鮮半島から日本への非正規な移住は、当時まだ日本国籍を保持していた人々を「密航者」「不法入国者」として逮捕し強制的に退去させることを可能にした。それは同時に、国内の在日朝鮮人を「外国人」にすることでもあった。在日朝鮮人の民族運動もまた、自分たちが日本人とは異なる「解放民族」であるという前提に立っていた。これらは全て「外国人」であることの根拠を国籍でも出生地でもなく、出自に求めている。出自に基づく「外国人」たることの根拠は、入国管理体制において戸籍・国籍へ変換される。この差異に基づいている点において、いわゆる「

    日本型排外主義
    」は排外主義ではなく人種主義である。この運動が排外主義に見えるのは、日本の入国管理体制とそれが生み出した「外国人」概念の故である。

  • 田辺 俊介
    理論と方法
    2015年 30 巻 2 号 319-328
    発行日: 2015年
    公開日: 2016/07/10
    ジャーナル オープンアクセス
  • ――在特会・外国人参政権・東アジア地政学――』
    金 明秀
    ソシオロジ
    2015年 59 巻 3 号 131-138
    発行日: 2015/02/28
    公開日: 2019/05/24
    ジャーナル フリー
  • 亘 明志
    フォーラム現代社会学
    2015年 14 巻 75-78
    発行日: 2015/06/25
    公開日: 2017/09/22
    ジャーナル フリー
  • 倉石 一郎
    異文化間教育
    2016年 44 巻 65-81
    発行日: 2016/08/31
    公開日: 2020/06/24
    ジャーナル フリー

    The concept “multicultural co-existence” in Japan is widely criticized, because it is basically based on the unilateral desire of majorities to act “tolerantly”, hiding the underlying social structure of inequality and discrimination. Those critiques are understandable. This paper, however, argues that the important implication of the concept “co-existence” lies in the possibility that it enables us to transfer our standing positon from minority (those to be discriminated) to majority (those open to discriminate someone), considering the contentious debate among Japanese influential intellectuals on the concept “co-existence” and the theoretical attainment in the realm of intercultural education studies in Japan. In other words, the concept provides the basis to the educational philosophy that aims as the “pedagogy of the oppressors”.

    From this viewpoint, the author focused on the “positionality declaration practice” originated in the early 1970s, when the movement for human rights education was raised and recognized, the declaration practice as the foundational layer of “co-existence” education in Japan. In the declaration practice, students from Buraku communities were motivated to share their Buraku origins and Koreans-in-Japan students were encouraged to introduce themselves using their Korean name. It is well known that those practices were severely criticized in that minority students usually came to have frustration due to their “coming out” and severely questioned for whom and for what they engaged in that process. However, it is necessary to appreciate the declaration practice because it can forcefully locate majorities in the situation where they need the “act of co-existence” to survive.

  • 小林 智之, 及川 昌典
    心理学研究
    2015年 86 巻 5 号 467-473
    発行日: 2015年
    公開日: 2015/12/25
    [早期公開] 公開日: 2015/11/10
    ジャーナル フリー
    The current research examined the moderating role of beliefs in group interdependence on effects of negative meta-stereotypes. The effects of meta-stereotypes among Japanese participants were explored by examining responses toward a fictitious Korean defendant (Study 1), or a real political agenda between Korea and Japan (Study 2), after being exposed to negative views that Koreans might have of Japanese. In addition, the extent to which participants believed in group interdependence between the nations was measured. The results of the two experiments revealed that effects of negative meta-stereotypes were moderated by beliefs in group interdependence. The individuals with higher beliefs in group interdependence responded more favorably toward the outgroup when faced with negative meta-stereotypes, perhaps in an attempt to disconfirm the negative meta-stereotypes. On the other hand, the individuals with lower beliefs in group interdependence reciprocated with unfavorable responses when faced with negative meta-stereotypes.
  • 青木 聡子
    社会学研究
    2020年 104 巻 1-8
    発行日: 2020/02/21
    公開日: 2021/09/24
    ジャーナル フリー
  • -「2 ちゃんねる」と「イルベ」掲示板のユーザーはなぜ「左」では なく「右」を選択しているのか -
    金 善映
    国際情報研究
    2017年 14 巻 1 号 50-61
    発行日: 2017/12/24
    公開日: 2017/12/24
    ジャーナル フリー

    The recent emerging 'Net Right-Wing' became an important variable in the new trend of conservative swing and hate speech in both Japan and South Korea. This study analyzed “2Channel (rebranded as“5Channel”in October 2017)1)” and “ILBE” bulletin boards, which have recently created a threatening and hostile atmosphere in both countries. The results of the study show that at the root of conservative swing and hate speech lies the frustration of Japan's post-war democracy and of Korea's 1987 system.

  • 今田 純雄, 中村 真
    エモーション・スタディーズ
    2019年 4 巻 Si 号 1-5
    発行日: 2019/02/28
    公開日: 2019/03/11
    ジャーナル フリー
  • 河野 和明, 中村 真
    エモーション・スタディーズ
    2021年 7 巻 1 号 47-60
    発行日: 2021/12/30
    公開日: 2022/01/13
    ジャーナル フリー

    In 2017 and 2019, two surveys were conducted to clarify the changes and characteristics of target groups of exclusionism among the Japanese people. A survey to compare between the Chinese, South Koreans, North Koreans, and Taiwanese as the target groups, was added in 2020. In Survey 1 (2017) and Survey 2 (2019), participants who were 20 to 69 years old were asked to recall a group that they feel most dislike. Approximately 70% of the participants in both surveys were able to describe a certain dislike group. In Survey 1, the types of target groups were the members of Japanese new religions, nationals of three neighboring countries (China, South Korea, and North Korea), and the members of Islamic State, in descending order. In Survey 2, the frequencies of the nationals of three Asian countries increased, due to an increase in the numbers of responses choosing South Korea. Consequently, the order of first to third place was switched to three neighboring countries, Japanese new religions, and political parties. There were some gender differences among the participants with their choices of target groups, but no significant differences by age groups were indicated. Negative and positive emotions toward the countries and the tendency to exclude them were significantly reduced between Survey 1 and 2. In Survey 3 (2020), North Korea, China, South Korea, and Taiwan were evaluated negatively in this order, but there were no significant differences in exclusionary thinking and behaviors among the countries. Based on these outcomes, the characteristics of exclusionism among the Japanese in the survey period were discussed.

  • 宮城 佑輔
    アジア研究
    2016年 62 巻 2 号 18-36
    発行日: 2016/04/30
    公開日: 2016/05/17
    ジャーナル フリー
    During the 2000s, grass-root xenophobic movements have developed in East Asian countries. In Japan, many groups calling themselves “Conservatives In Action” and within them, the core group called “Zaitokukai” have been criticized by many people for their use of hate speech. Counter-protesters have fought them not only on the street but also on the internet.
    The radicalization of mass media discourse has been identified by critics. For example, “Book Lovers Against Racism” (BLAR) condemns publications containing xenophobic figures as “hate books.” Influenced by those books, Conservatives In Action and Zaitokukai have developed their own mass media organization and discourse.
    Although people criticize the current trend of books that contain bitter criticisms of China, South Korea, and North Korea as “hate books,” such labeling tends to obfuscate the differences between Old and New Conservative media. In fact, while New Conservative media uses hate speech as an “effective measure,” many Old Conservative media sources criticize the practice.
    This paper explores the magazine Japanism as an example of New Conservative media speech. Seirindo, the publisher of Japanism, has published books by former Zaitokukai leader Makoto Sakurai. His books were meant to encourage the Conservatives In Action and Zaitokukai.
    This paper also compares the perspectives of Old Conservative media, using the example of Seiron, with those of New Conservative media, using the example of Japanism, to explore the respective views of Old and New Conservative media on China, South Korea, and North Korea.
    Some critics believe views expressed by Old and New conservative media exist in different methodologies but are based on the same idea. This paper reveals that their differences exist not only in their methodologies but also in their ideas. Specifically, while their perspectives on China are similar, their perspectives on South Korea and North Korea are quite different. Before the main analysis, this paper follows the long-term change of the social movement led by Zaitokukai to focus on the initial split of the two conservative groups. After that, several specific differences between Old and New Conservative media are discussed.
  • ─中国帰国者三世の事例にもとづいて─
    劉 麗鳳
    教育學雑誌
    2017年 54 巻 103-114
    発行日: 2017/12/25
    公開日: 2021/04/09
    ジャーナル フリー
  • ―非-示威行動の場での参与観察調査から―
    鈴木 彩加
    フォーラム現代社会学
    2017年 16 巻 29-42
    発行日: 2017年
    公開日: 2018/06/13
    ジャーナル フリー

    1990年代以降に草の根レベルで展開されるようになった保守運動に人びとが参加する理由は、「癒し」や「不安」といった言葉で論じられてきた。しかし、冷戦体制の崩壊やグローバル化の進展などの社会変化に由来する「不安」がナショナリズムへと接続することで解消されるという説は、「不安」が運動を通してどのように「癒される」のかという点について明らかではない。さらに、国内や海外の先行研究では、女性参加者らが運動内で性差別に遭遇していることが示されており、「癒し」と「不安」という説明は女性参加者にも適用できるのか、ジェンダーの観点から慎重に検討する必要がある。本稿では女性の動きが活発だと言われている「行動する保守」を対象に、女性団体A会の非-示威行動で実施した調査から、保守運動の参加者同士の相互行為をジェンダーの観点から考察することを目的とした。

    A会の非-示威行動の場で参加者たちは様々なジョークを話していることから、本稿ではジョークの持つ機能に着目した。「嫌韓」や「愛国心」といった政治意識上「右」に位置するジョークは、参加者たちが共有する知識や価値観をもとに成立しており、参加者同士の交流を円滑にする機能を有していた。しかしながら、「慰安婦」問題に関しては高齢男性の性差別的ジョークに女性参加者たちが「沈黙」する場面が見られ、ジェンダーに関するトピックは参加者間の相違を顕在化させることが明らかとなった。

  • 川端 浩平
    フォーラム現代社会学
    2015年 14 巻 17-20
    発行日: 2015/06/25
    公開日: 2017/09/22
    ジャーナル フリー
  • -「HINOMARU」をめぐる炎上の事例研究-
    中谷 勇哉
    現代の社会病理
    2020年 35 巻 31-45
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/11/01
    ジャーナル オープンアクセス

    2000年代以降、ネット右翼と呼ばれるヘイトスピーカーの台頭に代表される意見の先鋭化現象とその言説の拡散はたびたび議論となっている。そこで、本稿は「右翼的言説の拡散メカニズムを推論すること」を目的とし、ツイートの表現に焦点を当てて分析した。そのために、楽曲「HINOMARU」をめぐって起こった炎上現象に関するツイートを収集し、分析を行った。その結果、1) 炎上が4つの段階に分けられ、その段階後半では、 2) 多く共有されたウェブサイトがオンラインニュースサイトからまとめサイトに移行していること、3) その移行とともに、自分自身について用いられる中立的な表現は減少し、批判する他者を「左翼」や「在日」とする表現が増加していったことが示された。またこの分析を踏まえ、右翼的言説の拡散が、「人々が個人的な意見・信念を批判から保護する過程でネット右翼言説と接続されていく」というメカニズムによって引き起こされていると捉える。

  • ――歴史家・教科書への信頼と知識所有の影響――
    藤田 智博
    ソシオロジ
    2018年 63 巻 2 号 101-117
    発行日: 2018/10/01
    公開日: 2021/07/10
    ジャーナル フリー

    現代日本の外国好感度の特徴を社会変動と関連させて解明するために、ギデンズの近代性の理論を踏まえつつ、歴史家・教科書への信頼と社会科学にかかわる専門知識所有に注目して、外国好感度の調査・分析を行った。日本人の外国好感度は、西欧資本主義諸国に対して高く、アジア・アフリカ地域・旧社会主義圏に対して低いことが知られているものの、東西冷戦体制が崩壊して以降、歴史の専門家や歴史教科書への不信感が周辺諸国への敵意として表出する運動も観察されており、改めてその点をより広範なサンプルから検証する必要がある。 一〇ヶ国(アメリカ、ドイツ、スイス、ロシア、オーストラリア、ブラジル、フィリピン、中国、韓国、北朝鮮)への外国好感度に加え、社会科学の専門知識、歴史家や教科書への信頼にかかわる質問を含むインターネット調査を行い、構造方程式モデリングによって変数の影響を推定した。その結果、歴史専門家や教科書への信頼が、社会科学の知識所有との正の交互作用効果を持つこと、また、歴史専門家や教科書への信頼がロシア、中国、韓国に対して正の直接効果を有していることが明らかになった。そして、同一個人が複数の国に対して類似した回答パターンを示していることも明らかになった。それゆえ、専門知識所有に依存しながら、専門家・教科書への信頼は好感度を高めているといえる。 本稿の結果は、現代日本の外国好感度を考察するうえで、知識を得ることと同じように、専門家への信頼が重要な役割を果たすことを示唆しているが、今後は、知識所有と専門家への信頼を測定するより包括的な尺度の作成とクロスセクショナルなデザインの調査データの乗り越えが課題となる。

  • 排外ナショナリズムを「賢明なナショナリズム」ではなく、地域社会の成熟によって乗り越える可能性
    郭 基煥
    社会学研究
    2015年 97 巻 15-48
    発行日: 2015/12/18
    公開日: 2022/01/14
    ジャーナル フリー

     東日本大震災のあと、いたるところで国家や民族を含めた社会的カテゴリーが一時中断されるという現象が見られた(災害時ユートピアの一形態)。そこには、外国人と日本人の間の境界を越えた「共生社会」に向けて、ドラスティックな転換が起こり、「想像の共同体」としてのネーションのリアリティが減退した社会が後続する可能性が孕まれていた。しかし、これまでのところ、ヘイトスピーチなどに象徴されるように、特に日韓関係に関する現実は、複数の場面でそうした方向とは正反対の方に向かって進んできたように見える。本稿では、特にコリアンの震災経験を検証することで、こうした「現実」がそれとは別のものになっていたかもしれない可能性を探り、特に在日コリアンを標的とする日本における排外的なナショナリズムを超えるための方策を考察する。

     排外ナショナリズムについては、日本国内の格差が背景にあるとする議論がある。また戦後の日本政府による政策に根本的な問題があるとする議論もある。また特に前者の観点に立って、排外ナショナリズムの克服には、いわば「賢明なナショナリズム」が必要だとする考えもある。本稿ではこれらの議論の検討を通し、最終的には、どのようなナショナリズムによっても排外ナショナリズムは乗り越えられず、問題の解決にはむしろ震災時に見せた〈共生文化〉を現在に継承した地域社会の成熟こそが求められている点を示すことになる。

  • ――操作変数法を用いた因果効果の推定――
    辻 大介
    ソシオロジ
    2018年 63 巻 1 号 3-20
    発行日: 2018/06/01
    公開日: 2021/07/10
    ジャーナル フリー

    日本では、二〇〇〇年代に入ってインターネット上で排外主義的な言説が急速な広がりをみせ、ネット右翼を母体とする「在特会」のようなヘイト団体の活動が深刻な社会問題となるに至った。インターネットが排外主義者を結びつけ、活動を促進させる触媒の役割をはたすことは、先行研究でも確認されている。しかしながら、そうした一部の活動家集団だけでなく、一般層に対しても、ネット利用は排外意識を高めるような因果的作用をおよぼすのだろうか。このことを計量的な社会調査データをもとに分析した検証例はきわめて少ないうえに、それらもネット利用と排外意識が正の相関をもつことを見いだしたにとどまり、因果の向きは明らかでない。 そこで本稿では、二〇一七年一一月に実施したウェブ調査データをもとに、操作変数法を用いた双方向因果モデルに よって、[i]ネット利用が排外意識を強めるのか、それとも、[ii] 排外意識の強い者ほどネットをよく利用するのか、因果の向きを分析した。その結果、[i]の向きのパスは有意な係数値を示し、正の因果効果が認められたが、[ii] の向きのパスは有意でなく、因果効果は支持されなかった。また興味深いことに、ネット利用は反排外的な意識を高める因果効果も同時に有していることが確認された。追加分析の結果から、この相反的な二方向への同時効果は、情報や他者への選択的接触によって生じている可能性――すなわち、排外意識を先有傾向としてもつ者は、ネット上で排外主義的な情報や他者により多く接触することによって、その影響をより強く受け、反排外意識をもつ者はその逆であること――が示唆された。

  • 石田 淳
    エモーション・スタディーズ
    2017年 3 巻 1 号 25-29
    発行日: 2017/10/01
    公開日: 2018/01/10
    ジャーナル フリー

    This article tries to outline the positioning of emotions in sociological action theories, and further explore possible development of explanation of social phenomena incorporating psychological generation mechanism of emotions, with relative deprivation theory as an example. In sociology, emotions, in particular negative emotions which would lead to social change, cannot be ignored as “live coals” which affects actor’s action tendency and prepares potential actions. As shown in the application of the Yitzhaki (1979) theory, micro-macro-theoretic models explaining macro state change via micro psychological generating mechanisms of emotions has great potential in predicting the dynamics of social change.

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