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クエリ検索: "横浜フリューゲルス"
15件中 1-15の結果を表示しています
  • 高峰 修
    日本体育学会大会号
    2003年 54 巻
    発行日: 2003/08/26
    公開日: 2017/08/25
    会議録・要旨集 フリー
  • 潜道 文子
    日本経営倫理学会誌
    2000年 7 巻 133-141
    発行日: 2000/03/31
    公開日: 2017/07/28
    ジャーナル フリー
    In this article, the nature of structural problems in the current support activities for sports as corporate philanthropy is analyzed first, using the theories of L.Kohlberg on the moral development. In the just community based on the morality at the high level of the moral stage, the members can establish mutual trust, and besides, they can promote the further moral development in the community. In the environment based on the morality at the high level such as in the just community, there is "fairness." The conditions of forming "fairness" are based on the "social ethical preference," provided by effective means to judge ethical or unethical corporate behavior correctly and to influence over the corporate behavior. L. Nash proposes that moral leadership in the business environment can create the values and trust between businesses and the society. The corporations can integrate ethical behavior with economic success, making mutually beneficial for the both sides of people who support and who are supported. Thus, the relationship based on the "Fair Contractual Corporate Ethics" in communities can create an ideal situation.
  • 木内 雅章, 西塚 祐一, 村松 茂
    日本体育学会大会号
    1999年 50 巻 15G30707
    発行日: 1999/09/15
    公開日: 2017/08/25
    会議録・要旨集 フリー
  • 阿江 通良
    計測と制御
    1999年 38 巻 4 号 234-235
    発行日: 1999/04/10
    公開日: 2009/11/26
    ジャーナル フリー
  • 組織の所有理論を適用した場合の合理的なスポーツ事業組織モデルの候補について
    張 寿山
    年報 体育社会学
    2023年 5 巻 67-80
    発行日: 2023年
    公開日: 2024/10/28
    [早期公開] 公開日: 2023/06/28
    ジャーナル フリー
  • 二宮 清純
    体育・スポーツ哲学研究
    2022年 44 巻 2 号 69-83
    発行日: 2022年
    公開日: 2023/03/20
    ジャーナル フリー

    Professional baseball, the origin of professional sport in Japan, has been institutionalized through the leading involvement of corporations, which are economic organizations with the purpose of profit.

    The Bundesliga in Germany, which serves as an ideal for the J.League, is organized around nonprofit organizations known as Verein. German nonprofit organizations operate primarily based on general meetings of local citizens and voting in elections and play a role in negotiating with governments and businesses while consolidating and representing the views of local citizens. For the Bundesliga, in which only Verein had been permitted to participate, the commercialization of the 1990s saw permission to operate clubs extended to for-profit companies. However, with the establishment of the “50+1 rule” and the “club licensing system”, clubs were required to hold a majority of their own voting rights. Under such a system, the Bundesliga has contributed to the creation of “civil society”-formed through collaboration between businesses, government, communities, and nonprofit organizations—while centered on a “citizenry” that seeks to organize groups and associations and influence political and economic systems.

    This study analyzed the J.League philosophy from this public sphere perspective and found that although a philosophy aimed at collaboration between governments, businesses, and citizens has persisted to the present day, and partnerships between businesses and governments have materialized—local governments, for example, hold shares in professional soccer clubs—the specific roles that citizens and nonprofit organizations can play in league and club operations remain undetermined. Moreover, this challenge was attributed to differences in the systems around corporations in Japan and Germany.

  • その近くて遥かな未来
    金光 千尋
    スポーツ社会学研究
    1999年 7 巻 1-6,75
    発行日: 1999/03/20
    公開日: 2011/05/30
    ジャーナル フリー
    今日, 日本プロ野球ビジネスは危機的状況にある。それは日本においてプロ野球という事業を支える社会基盤が整っていないからだ。例えばその危機的徴候は以下の4点にも見られる。
    1) 観客マーケットの変化-特に若年層の野球離れが著しい。個を確立したコミュニケーション手段を尊重する世代には, プロ野球観戦という他との均一性と集中度が必要とされる大衆娯楽は受け入れられ難くなっている。
    2) “地域”のない日本-地域ナショナリズムが確立しフランチャイズ型スポーツが成功している欧米とは異なり, そもそも日本には地域共同体意識が薄い。また新興住宅地からの若年層の人口流出・低下, 高齢化の促進なども日本で地域密着のスポーツが成立し難い要因として考えられる。
    3) 1球団・巨人への集中を促進する放映権ビジネス-米国では複数の球団が放映権価値もつが, 日本ではただ1つの球団がもつだけである。
    4) 国外への人材の流出-米国のMLBは慢性的な選手不足に陥っており, その結果日本人をはじめとする外国籍・外国出身選手が急増しつつある。MLBによって日本選手の掠奪のみならず, 日本での野球興業の営業権も侵略される可能性が大きい。
    こうした現状を考慮し日本プロ野球ビジネスの未来を推測するならば, 劇的な変革が行われない限り, 緩やかな縮小均衡の道を辿り, 社会の変化が認容してくれる規模でのみ生き残るというシナリオが浮上してくる。
  • 仲澤 眞, 平川 澄子, ダン マホーニー, メアリー ハムス, 戸苅 次郎, 中塚 義実
    スポーツ産業学研究
    2000年 10 巻 1 号 45-57
    発行日: 2000/03/31
    公開日: 2011/07/05
    ジャーナル フリー
    The purpose of this study was to analyze the characteristics of female spectators at J.League (the Japanese Professional Soccer League) games and to develop some marketing strategies focused on female spectators. Data were collected by a self-administrated questionnaire during J. League games at five different stadiums between Aug. 29 and Sep. 29, 1998. Using proportionate sampling methods stratified by gender and age, researchers collected a total of 2, 016 responses. The survey response rate was 99.2 %. Based on some significant gender related differences in spectating behavior, spectators' backgrounds related to soccer and social-psychological variables, the current study suggested that marketing strategies focused on female spectators would be effective. Furthermore, the current study made several marketing recommendations based on these various gender related differences.
  • 菅原 尚子, 武藤 泰明
    スポーツ産業学研究
    2022年 32 巻 3 号 3_363-3_375
    発行日: 2022/07/01
    公開日: 2022/07/23
    ジャーナル フリー
    The sports participation rate, which indicates the exercise habits of people, has increased significantly in the last 30 years. According to the survey of household economy, the ratio of sports admission fees to education and entertainment expenses is on the rise. Then, how much has the sports spectating rate, which indicates whether or not a person spectated at sports events at least once a year, increased? In this study, we investigated whether the increase in the spectating rate could be confirmed by macro data. The data was secondarily obtained from the “National Sports-Life Survey” and “National Sports-Life Survey of Children and Young People” conducted by the Sasakawa Sports Foundation, and the ratios of respondents who had spectated some kind of sports in the last year were aggregated and compared by survey year. To evaluate the significance of difference in each survey year, Kruskal-Wallis test and Bonferroni correction were used. As a result of the investigation, a significant increase in the spectating rate was observed from 1994 to 2010 for adults excluding students, and no significant decrease was confirmed thereafter. On the other hand, for professional baseball (NPB) and soccer (J-League), there was no increasing trend in the spectating rate. This suggested that the absolute number of spectators is small compared to the whole population in Japan. Although sports admission fees have increased due to the repeaters, from the viewpoint of the spectating rate, even if the number of spectators at one event increases, it gives small impact on the spectating rate of the whole, as long as the venues are in a biased location. In order to increase the number of spectators, it is important that various events be held in various areas.
  • 松井 良明, 鈴木 純子, 中房 敏朗
    スポーツ史研究
    2000年 13 巻 75-89
    発行日: 2000/03/31
    公開日: 2017/03/18
    ジャーナル フリー
  • ―統制・商業化・多様性―
    永井 良和
    スポーツ社会学研究
    2023年 31 巻 1 号 39-53
    発行日: 2023/03/30
    公開日: 2024/04/30
    ジャーナル フリー
     応援行動に関する調査と研究は近年、さまざまな場面について多角的に行われるようになった。そのなかで指摘されているのは、応援する人びとに対する管理の強化や、応援団体への女性の進出、さらに応援が消費市場にとりこまれたことなどである。これらの諸点について、プロ野球の観客席で観察された例などをふまえつつ、方向性や今後の課題について指摘する。
     じゅうらいのローカルな応援文化は、国際化や商業化、ジェンダーレス化などの進行とともに大きく変貌している。その結果、古い応援のスタイルはすたれ、「統制された熱狂」とも呼びうる状況が生みだされた。ただし、現場ではそのような方向性にあらがう動きも確認できた。応援の場への女性の進出も着実にすすんだが、いっぽうで、それは競技スポーツの多くがそうであるように、男性/女性という区別を前提にしたかたちをとどめたままである。また、拡大する応援ビジネスに観客がとりこまれ、多くのグッズが販売されるようになった。観客は、それらの多くの商品のなかから、自分の応援のありかたを託して表現できるモノを選択し、消費行動をつうじて自己表現を行なう傾向が強まっているとみられる。
     なお本稿は、筆者の観察メモにもとづいて記述しているとはいえ、計画的に調査を設計し、収集されたデータを分析したものではない。フィールドノートに記載された断片的な事実から、現状を考え、将来的な研究課題を析出する作業をめざすものである。
  • 山口 義彦
    芝草研究
    2004年 33 巻 supplement1 号 2-11
    発行日: 2004/06/04
    公開日: 2010/06/08
    ジャーナル フリー
  • 山口 義彦
    芝草研究
    2004年 33 巻 1 号 18-26
    発行日: 2004/10/31
    公開日: 2010/06/08
    ジャーナル フリー
  • 高岡 英気
    身体運動文化研究
    2012年 17 巻 1 号 17-42
    発行日: 2012/02/29
    公開日: 2022/03/31
    ジャーナル フリー

    This study aims to clarify the existent structure of “PGA Tour".

    The PGA Tour is the biggest professional golf tournament in the world―the main arena of professional players like Tiger Woods. Many researches on professional sports have hitherto targeted the so-called league type, which include games such as professional baseball, soccer, and basketball. However, professional sports of the “non-league types," for example, professional golf, is clearly different from the league type in terms of their management structure. This study approaches PGA Tour as a typical case belonging to such non-league-type professional sports, analyzing the historical process from which it was born and developed and its existent structure.

    The main points presented in this study are as follows:

    First, from a diachronic view, the PGA Tour grew from its initial low profitability stature through charity tournaments and by securing sponsors and increasing telecasts. Second, the relational structure of PGA Tour is extremely fluid in that it is a series of tournaments in which stakeholders such as the shareholder, organization, and facilities constantly change. Third, the PGA Tour works on a peculiar mechanism based on the liquidity of the relational structure, balancing revenue and expenditure.

  • スポーツマネジメント研究
    2009年 1 巻 1 号 41-65
    発行日: 2009/06/25
    公開日: 2010/07/30
    ジャーナル フリー
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