詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "沖縄県立那覇特別支援学校"
2件中 1-2の結果を表示しています
  • 船越 裕輝, 小原 愛子
    Total Rehabilitation Research
    2017年 4 巻 47-60
    発行日: 2017年
    公開日: 2017/02/28
    ジャーナル オープンアクセス
    Background: Sexuality Education is needed by people with disabilities. It is practiced in Special Needs Education schools and welfare work places. But the assessment is not done. Object: In this study, we aimed to define “Sexuality Education of people with disabilities” based on the point of view of guarantee of rights and improvement of QOL. Additionally, we aimed to make the Sexuality Education Assessment tool. The Sexuality Education Assessment Tool consisted of 3 domain; “Knowledge and representation of the body”, “Sense of security to sexuality”, “Recognition of oneself and others to sexuality” and 9 questions. Methods and Result: In a cross-sectional study, we collected the 96 data in Okinawa Prefecture in between August and September, 2016. The reliability of the coefficient of Cronbach’s α were over 0.7. The validity was valid based on its goodness-of-fit values obtained using the SEM. These results indicate has high reliability and construct validity. Low score only “Recognition of oneself and others to sexuality” to “Sexual diversity”. But Sexuality Education is very important point of view “Sexual diversity”. And the sexuality education is expected qualitative change. And, the assessment is verified validity.
  • 矢野 夏樹, 太田 麻美子, 船越 裕輝, 金 彦志
    Journal of Inclusive Education
    2017年 3 巻 18-24
    発行日: 2017年
    公開日: 2018/02/13
    ジャーナル オープンアクセス
    知的障害の最新の診断基準においては、従来のIQを中心とした知能指数による定義から、臨床的評価を重視した適応機能を重視した定義に変更が行われた。教育分野においても、知的障害児の教育に関して、学力よりも社会生活能力に重点をおいた教育が行われている。しかし、知的障害児の社会生活機能に関連する評価には尺度の不在や教員の専門性の不足といった課題がある。本研究では障害児のQOL向上の観点から開発された特別支援教育成果評価尺度(Special Needs Education Assessment Tool: SNEAT)を用いて知的障害児に対する社会生活機能の授業成果を測定し、その分析を通して評価に影響を与える要因を明らかにする。また、その要因から今後知的障害児に対する社会生活機能向上ための教育活動の在り方を検討することを目的とする。結果として知的障害児に対する社会生活機能の授業成果に影響を与える要因として「子どもの学部」と教師の「通算教職経験年数」「特別支援教育経験年数」の3つが明らかになった。今後の研究として、教師の経験年数や専門性によらない、知的障害児の社会生活機能向上のための教育プログラムの開発が必要であろう。
feedback
Top