詳細検索結果
以下の条件での結果を表示する: 検索条件を変更
クエリ検索: "清華家"
38件中 1-20の結果を表示しています
  • 「聚楽第大広間の図」の真贋
    川本 重雄
    建築史学
    2021年 76 巻 32-58
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/04/27
    ジャーナル フリー
  • 寺嶋 一根
    洛北史学
    2015年 17 巻 68-92
    発行日: 2015/06/06
    公開日: 2023/07/21
    ジャーナル フリー
    多くの公家衆が揃って豊臣秀吉のもとに参集して御礼を行う「惣礼」の形態は秀吉の政治的地位の上昇にともなって変化している。天正一二年から堂上公 家衆は室町期・織田期における武家権力者との対面儀礼の先例に則り、惣礼の際に「直垂」を着用した。これは秀吉の関白就任によっても変わることはなかった。秀吉は、天正一五年以降、官位・家格を利用することで惣礼を公家・武家全体を包括する秩序編成の場に改編するとともに、儀礼空間における「衣冠化」をすすめた。こうして、豊臣政権の支配秩序に応じた服装区分は完成したが、装束から見た場合、豊臣家は摂関家の一つでしかないという問題点が残った。そこで、文禄四年にいたって、秀吉は天皇装束である「引直衣」に「唐冠」という全く新しい組み合わせで参内を行い、慶長二年には秀頼とともに惣礼の場でもこれを着用することで、豊臣家の絶対性を示すにいたったのである。
  • 野村 玄
    史学雑誌
    2003年 112 巻 8 号 1350-1370
    発行日: 2003/08/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
    This article examines the process of installing court nobles into high-ranking offices, particularly the ranks of Sekkan and Daijin, and the roles played by Emperor Gokomyo, ex-Emperor Gomizunoo, the Sekke family, various other aristocratic families and the Tokugawa Shogunate are examined.First of ass, the background to the monopolization of the position of Daijin by the Sekke in the early 17th century is made clear.A deep gap in influence had developed between the Sekke and other aristocratic families by then.In response, the Tokugawa shogunate, which had acknowledged the appointment of offices as an internal matter for the Imperial Court, became aware of the accumulated dissatisfaction of various aristocratic families and changed its stance, it seems, and sought promotions to Daijin for members of other families, including the Seigake and Daijinke.In addition, the Shogunate did not blindly accept the selections of the Imperial Court and selections were also made based on merit involving secret channels with directly connected to the Shogun.In order to coordinate the selection process, the Shogun, ex-Emperor Gomizunoo and a member of the Sekke held Gonaidan meetings.These meetings and the selections based on merit can be recognized as a means of maintaining harmony between the Shogunate and the Imperial Court and can be seen as the precursor to the Gonairyo system.On the other hand, Gonaidan did not resolve the inconsistencies characterizing the Imperial Court, except only temporarily during the middle of the 17th century.The analysis presented in this article reveals that there was fierce competition among noble families who sought installation into high-ranking offices for the preservation and promotion of their family status, while on the other hand, the Tokugawa Shogunate saw this system of putting court nobles into high ranking offices from a completely different perspective, focusing on the merit of the appointees.The Tokugawa Shogunate was very concerned with the selection of officials because the judgment of the Imperial Court was important for the Shogunate's decisions to be accepted by various socials strata.
  • 近世以降創立・再興した公家を中心として
    登谷 伸宏
    建築史学
    2005年 45 巻 2-35
    発行日: 2005年
    公開日: 2018/08/17
    ジャーナル フリー
  • 石川 新太郎
    建築史学
    2016年 66 巻 160-167
    発行日: 2016年
    公開日: 2018/07/05
    ジャーナル フリー
  • 西田 友広
    史学雑誌
    2009年 118 巻 7 号 1381-1382
    発行日: 2009/07/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
  • 片桐 昭彦, 猶場 憲之, 荒垣 恒明
    史学雑誌
    2002年 111 巻 5 号 676-681
    発行日: 2002/05/15
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
  • 相馬 和将
    史学雑誌
    2021年 130 巻 9 号 68-97
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/09/20
    ジャーナル フリー
    本稿は、中世後期にしばしばみられる公家衆や将軍家庶流の子弟が室町殿の猶子となって寺院に入室する現象(猶子入室)の意味を検討したものである。
    猶子入室は、これまでの研究において、室町殿による「寺院統制策」の一環として理解されてきた。しかし、実際には入室先の寺院や出身母体たる公家衆の側からの申請によってなされた事例が多いことを明らかにし、その背景として、室町殿猶子になることで有利な待遇を得られたことや、門跡の後継にふさわしい「貴種」が払底していたという中世後期の社会状況があったことを指摘した。
    また、猶子入室は王家や摂関家の猶子をはじめ、各身分階層において確認でき、室町殿猶子だけを取りあげて室町殿による「寺院統制策」であると評価することは難しいとしたうえで、王家猶子の微増と室町殿猶子の減少が相関関係にないことも論じた。
    さらに、室町殿猶子の数量や、猶子の出身家門に着目したとき、義満・義持期は足利庶流を猶子にした事例が大半で、公家からの申請も二条流だけに限られていた。しかし、義教期・義政期は、猶子申請する家門が幅広い階層にわたっていたことから、将軍家の尊貴性・貴種性・権威が格段に上昇しており、特に義政期は猶子からみたとき、政治的には不安定ながらも、将軍家権威が最高潮に達していたと評価した。足利将軍家は「貴種」だから寺院・公家社会から猶子申請されたのと同時に、寺院・公家社会から猶子申請される構造が将軍家の権威をさらに上昇・固定させたものと考えられる。
    最後に、本稿の要約と戦国期への展望を示し、門跡・出身家門・室町殿のつながりの分析は中世後期を考察するうえで不可欠の視座であることを述べ、その一例が猶子入室という現象だったことを指摘した。
  • 倉本 大樹
    史学雑誌
    2009年 118 巻 7 号 1382-1384
    発行日: 2009/07/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
  • 千葉 拓真
    史学雑誌
    2012年 121 巻 8 号 1435-1458
    発行日: 2012/08/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
    This aim of this article is to consider the workings of the late premodern Japanese state through an investigation of the elements of ranked status among the shoguns, emperors and shognate lord (daimyo 大名) and the cort noble (kuge 公家) families, using manuals of letter writing etiquette kept by the great feudal families (daimyoke 大名家). The standards for the aristocratsamurai ranked status order were complicated, involving both bureaucratic status and family pedigree among the aristocracy and bureaucratic status and stipends (kokudaka 石高) among the daimyo, in addition to the factors of each family's complex historical tradition, all of which determined a ranked order letter writing styles. The letter writing styles of the daimyo families were not only influenced by such factors as their position as "other families" (besides the shogunate and emperor) and the letter writing style of the shogunate itself, but also family pedigree and the social mobility that occurred in the kuge-daimyo ranked status order, which each family was constantly trying to improve. While the different styles of letter writing during the Enpo (1673-81) and Kyoho (1716-36) Eras were formed by ranking along the lines of a fixed emperor-shogun order, followed by a kuge-daimyo order, the standards for the ranking became more numerous and the system lacked uniformity, as the status distinctions between aristocrats and daimyo becoming gradually clearer, reflecting the present situation. However, at the same time the kuge-daimyo order came to possess to some extent a coordinated interrelationship. Although the period's kuge-daimyo ranked status order was an issue linked to the state, power structure, as well as political problems and foreign relations, the way in which it was supposed to work was by no means fixed or self-evident. In addition, the problems taken up in this article form an important starting point for examining the changes which occurred in the kuge-daimyo (kobu 公武) order during the Meiji Restoration and when taking up the cases of families other than the Maeda and Tsugaru Clans.
  • 伊藤 真昭
    史学雑誌
    1998年 107 巻 2 号 218-244,317
    発行日: 1998/02/20
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
  • 杣田 善雄
    史学雑誌
    1994年 103 巻 5 号 757-759
    発行日: 1994/05/20
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
  • 土谷 恵
    史学雑誌
    1992年 101 巻 12 号 2049-2093,2200-
    発行日: 1992/12/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
    It is the Buddhist temple that featured the widest variety of warawa in medieval communities. Although many studies of warawa have been made, few of them succeed in sufficiently revealing the state of warawa in the medieval temples. In an attempt to find out the significance of warawa and warawasugata (dressed like a child) in the early medieval period, this article specifically describes characteristics of warawa in the temples. Chapter 1 describes the way of living and the image of warawa in the temples based on setsuwa literature. Kokonchomonju mentions to uewarawa (jodo) and chodo (boys who were lovers at high-ranking men) of the omuro at Ninnaji Temple, while Ujishuimonogatari mentions to chigo, chudaidoji, and daidoji on Mt. Eizan. These stories in Kokonchomonju have something to do with a certain bokan who contributed to compiling the Ninnaji-Temple-related setsuwa group. Stories mentioning warawa in Ujishuimonogatari, on the other hand, seem to be setsuwa relating to Chuin on Mt. Eizan. What should be noted here is daidoji-setsuwa. Daidoji-setsuwa is picked up not only by Ujishuimonogatari but also by Hosshinshu and Zoutanshu. What is common to all of them is specific characteristics of daidoji : (1)they were not allowed to enter the priesthood : (2)they remained in warawasugata, even during their adulthood, attended high-ranking people, and (3)they worked close to temple authority but were ignorant and persevering, and sometimes comically amusing. Chapter 2 specifically examines names, ranks, and roles of warawa by referring to the temple documents of Daigoji Ninnaji and Mt. Eizan. Typical temple warawa were referred to as chigo, chudoji, and daidoji, who served the works and belonged to a bo or innge. Warawa were ranked as chigo chudoji, and daidoji. In a procession, warawa were ranked as uewarawa, chudoji, and daidoji. The chigo of omuro consisted of a hierarchy composed of children from the Seiga families, those from the bokan, those from gehokumen of the in (the retired emperor), and so forth. Chigo were clearly distinguished in rank from chudoji who was a warawa allowed to go up to serve personally high-ranking people in the bo. The major functions of chudoji were waiting on and attending high-ranking people. On the other hand, daidoji were not allowed to go up to the level of their superiors. They were organized into cho or ren and had various kinds of functions: leading horses, procuring necessities for Buddhist ceremonies, periodically collecting land taxes from estates, and administrating the kodoneridokoro of the bo. In short, daidoji and chudoji were also hierarchically distinguished each other. Chapter 3 studies kugeshinsei (new laws imposed by the Imperial Court) and jihenshinsei (new rules issued by individual temples for themselves) to find out that daidoji were similar to zoshiki of aristocratic families and that the main role of chudoji and daidoji was to attend monks. It has also been learned from picture scrolls, including Kasugagongen-genkie, that chigo, chudoji, and daidoji are clearly distinguished by their seating location and dress. The origin of warawasugata of those who attended monks can be found in the holy attendants of Buddha. The concept of warawasugata first appeared in Souniryo, which stipulated that children should attend monks. ln accordance with stratification that took place in the monkhood from the late 10th century to the 11th century, chigo, chudoji, and daidoji, were also ranked. Daidoji eventually became those who failed to find a way to enter the priesthood, which resulted in the warawasugata of adult or senior daidoji. Chigo, chudoji, and daidoji are found to be representative warawa of the medieval temples. The author shows that daidoji, instead of dodoji, was typically in warawasugata at medieval temples. This warawasugata reflected not only expectations toward voluntary services and the holy power of warawa, but also stratification among the warawa.
  • 荻 美津夫
    東洋音楽研究
    2003年 2003 巻 68 号 59-65
    発行日: 2003/08/20
    公開日: 2010/02/25
    ジャーナル フリー
  • 福島 金治
    史学雑誌
    2010年 119 巻 5 号 672-675
    発行日: 2010/05/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
  • 堀 新, 藤田 覚, 上田 純子
    史学雑誌
    2002年 111 巻 5 号 691-701
    発行日: 2002/05/15
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
  • 本郷 和人
    史学雑誌
    1990年 99 巻 5 号 693-697
    発行日: 1990/05/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
  • 藤田 覚
    史学雑誌
    2002年 111 巻 5 号 687-691
    発行日: 2002/05/15
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
  • 室町殿と寺院・公家社会との関係を探る
    髙鳥 廉
    史学雑誌
    2021年 130 巻 9 号 41-67
    発行日: 2021年
    公開日: 2022/09/20
    ジャーナル フリー
    足利将軍家の子弟や室町殿の猶子が門跡寺院に入室する目的としては、しばしば門跡寺院支配や統制が先行研究によって挙げられている。室町殿と血縁関係ないし擬制的親子関係を有する僧が門跡寺院へ入室するのだから、彼らの入室により室町殿の寺院に対する影響力が強まっていったであろうことは想像に難くない。
    ただし、これまでの研究では、肝腎であるはずの入室の契機に関する検討を欠いたまま室町殿の主体性を自明視してきたため、室町殿と公家・寺院との関係性や、寺院に対して室町殿の影響力が強まっていく背景が適切に捉えられていない。とりわけ、門跡寺院の附弟選定が各権門間における合意形成の場であったにもかかわらず、それまで寺院に子弟を送り込んできた天皇家や公家、あるいはその受け皿となった寺院側の動向が検討の対象とされてこなかった点は研究史上の不備であり、入室の多様な意義を曇らせてしまっている。
    そこで本稿では、将軍家子弟や室町殿猶子の門跡寺院入室の契機を検討し、「貴種」の入室がいかなる社会的意義をもったのかについて論じた。その結果として、将軍家子弟が皇族を中心とする「貴種」の払底を補填する役割を演じたこと、競合者(御連枝や庶流などの足利一族)を俗界から追放する意味をもったこと、寺院側から室町殿に対して庇護の要求があったこと、入室者とその尊属への統制を強める意味があったこと、幕府所縁の門跡(三宝院)を継承する僧に対する身位保護などの意味があったことを指摘した。さらに、猶子政策の頂点と評価されてきた足利義政期についても再検討を行ない、義教期こそが最も強力に猶子政策が進められた時期であったと結論した。
  • 小山 順子
    中世文学
    2015年 60 巻 83-96
    発行日: 2015年
    公開日: 2018/02/09
    ジャーナル フリー
feedback
Top